Jaggens taggar på tömmarna!

tinafinis

Trådstartare
Har ni sett bilden i vinternumret på jaggens blodiga bakdel?
Jag undrar om de finns fler bilder som ni kanske kan lägga in här?
Vad kallas dessa hemska taggar o har nnå bild på hur dom sitter på tömmarna?

o fy fasen vad en drev hästen i de lopp som riva del sole vann! undrar om den hästen hade taggar oxå! (såg ut att va en melanderhäst... dressen)

Sv: Jaggens taggar på tömmarna!

Jag har hört att de måste behandla honom efter så gott som varje start, han ska vara helt slut.

Jag har hört att de måste behandla honom efter så gott som varje start, han ska vara helt slut.

I så fall är han inte den enda häst som behandlas efter varje start. Många gör det även i förebyggande syfte så det behöver väl inte innebära att dem är slut...?
Även här hemma i Sverige ser man alltför ofta ofräscha hästar som skulle behöva kollas igenom/behandlas men tyvärr har ägarna andra åsikter. Dessa hästar tar nog större skada än de som kollas minutiöst.

Att Jaggen galopperade upprepat i Prix d'Amerique drar jag inte alltför stora växlar på. Man ska tänka på att han gjorde ett bra lopp i Prix du Cornelier bara veckan innan och detta efter flera månaders tävlingspaus. Om Gallier matchat lite annorlunda kunde det kanske ha gått bättre. Jag tar inte Gallier i försvar på något sätt (tycker han är en riktig knasboll) men att säga att hästen är slut måste väl ändå bara vara spekulationer...

Vilka taggar menar du?
Prickarna man kan se på Jaggens bakdel kommer från mesoterapi, en alternativ behandlingsform som förekommer och inte från några taggiga tömmar.
Eller har jag missat nåt?

Har ni sett bilden i vinternumret på jaggens blodiga bakdel?
Jag undrar om de finns fler bilder som ni kanske kan lägga in här?
Vad kallas dessa hemska taggar o har nnå bild på hur dom sitter på tömmarna?

Vilken sida i Vinternumret syftar du på? Sidan 17? Den bilden visar att hästen behandlats med s k mesoterapi. Taggarna på tömmarna som du troligen syftar på sitter på insidan av tömmen mot halsen och används istället för sidostång i de länder där den är tillåten. Det finns även taggar som sätts direkt på sidostången också s k igelkott men inte heller det är (som tur är) tillåtet i Sverige.

Mesoterapi är en metod som används i sjukvård. Den innebär att man injicerar små mängder läkemedel. Behandlingar görs med hjälp av en speciell pistol eller manuellt, med hjälp av en spruta och nål.

Senast ändrad:

P-89LB12.jpg

Ja, o nu sjulle han väl ut i prix de france eller vad de var fast han var kass i prix dameric. Är väl inte så bra utan sin speciella kur i kropen.

Vilka taggar menar du?
Prickarna man kan se på Jaggens bakdel kommer från mesoterapi, en alternativ behandlingsform som förekommer och inte från några taggiga tömmar.
Eller har jag missat nåt?
Men jga har läst om att han "piskats" med tömmarna så det blödigt på grund av taggarna på tömmarna. Ska se om jag finner länken. Det var ju även en bild i travrondens vinternummer de stod ju även lite om att de var på grund av drivningen???
De var därför jag undra om dessa taggar.

Vilken sida i Vinternumret syftar du på? Sidan 17? Den bilden visar att hästen behandlats med s k mesoterapi. Taggarna på tömmarna som du troligen syftar på sitter på insidan av tömmen mot halsen och används istället för sidostång i de länder där den är tillåten. Det finns även taggar som sätts direkt på sidostången också s k igelkott men inte heller det är (som tur är) tillåtet i Sverige.

Mesoterapi är en metod som används i sjukvård. Den innebär att man injicerar små mängder läkemedel. Behandlingar görs med hjälp av en speciell pistol eller manuellt, med hjälp av en spruta och nål.
OK OK nu är ni två som skrivt att de beror på nån behandling. Jag ska kolla de i vinternumret igen innan jag säger nåt igen. Men jag kan ge mig 17 på att jag har sett tömmar med taggar på undersidan där tömmarna ligger på höften. Dom på halsen känner jag till.

Fast Jaggen är inte precis i bra skick.. jag tycker att han borde få sluta tävla nu.

jag ahr ingen aning om han ahr taggar på tmmrna men ja la iaf ut mn bild med taggar till tömmar som man fäster på insidan/undersidan av tömmarna.

I så fall är han inte den enda häst som behandlas efter varje start. Många gör det även i förebyggande syfte så det behöver väl inte innebära att dem är slut...?
Även här hemma i Sverige ser man alltför ofta ofräscha hästar som skulle behöva kollas igenom/behandlas men tyvärr har ägarna andra åsikter. Dessa hästar tar nog större skada än de som kollas minutiöst.

Att Jaggen galopperade upprepat i Prix d'Amerique drar jag inte alltför stora växlar på. Man ska tänka på att han gjorde ett bra lopp i Prix du Cornelier bara veckan innan och detta efter flera månaders tävlingspaus. Om Gallier matchat lite annorlunda kunde det kanske ha gått bättre. Jag tar inte Gallier i försvar på något sätt (tycker han är en riktig knasboll) men att säga att hästen är slut måste väl ändå bara vara spekulationer...

Tycker det är illa om man måste behandla en häst efter så gott som varje start, då är det ju något som inte är bra, och man vill ju att hästen ska må bra också. Behandla i förebyggande syfte?

Behandla i förebyggande syfte?

Tll kategorin behandling i förebyggande syfte räknar jag bl a akupunktur, massage, laser mm. När "folk" pratar behandling så skrivs eller sägs i regel inte vilken typ av behandling det rör sig om men de flesta antar att det är ledbehandlingar. Så behöver det inte vara.

Här hemma i Sverige vet jag många av våra framgångsrikaste tränare som regelbundet sprutar tuppkam i lederna på yngre hästar. Inte alltid för att de är ofräscha utan för att ge näring till ledbrosket. Om detta är bra eller inte är inte min sak att svara på men det förekommer rätt ofta.
Zoogin fick väl en hiskelig massa ledbehandlingar i början av sin karriär? Jag kan inte påstå att han var slut förrän många år efteråt. :smirk:

Tll kategorin behandling i förebyggande syfte räknar jag bl a akupunktur, massage, laser mm. När "folk" pratar behandling så skrivs eller sägs i regel inte vilken typ av behandling det rör sig om men de flesta antar att det är ledbehandlingar. Så behöver det inte vara.

Här hemma i Sverige vet jag många av våra framgångsrikaste tränare som regelbundet sprutar tuppkam i lederna på yngre hästar. Inte alltid för att de är ofräscha utan för att ge näring till ledbrosket. Om detta är bra eller inte är inte min sak att svara på men det förekommer rätt ofta.
Zoogin fick väl en hiskelig massa ledbehandlingar i början av sin karriär? Jag kan inte påstå att han var slut förrän många år efteråt. :smirk:

Jaja, fattar vad du menar. Har bara hört att Jaggen ska vara dålig. Lite synd på en sån fin häst.

Jaja, fattar vad du menar. Har bara hört att Jaggen ska vara dålig. Lite synd på en sån fin häst.

Anledningen till att Jaggen var dålig i Prix d'Amerique var att han hade en böld i munnen som sprack ett par dagar senare (man upptäckte den då) och som inte gör ont längre (vilket den gjorde förra helgen).

Nu har jag kollat i ronden igen. JA ja läste att de berodde på nån behandling. men jag ger mig fasen på att jag sett taggar på tömmarna där bak ändå!!!

Appropå taggar.
Har ni sett att Prix d'A vinnaren Offshore Dream går med taggar på tömmen? Även Kazire de Gues hade taggar på huvudstången. Tycker det är tråkigt att hästar utrustas med något som antagligen är mycket obehagligt för dem. Om man måste utrusta sin häst med sådan här utrustning för att de ska kunna springa är frågan om de verkligen har på banorna att göra. Jag tycker att det skulle finnas ett enhetligt reglemente både vad gällande doping och utrustning på hästarna världen över.

men jag ger mig fasen på att jag sett taggar på tömmarna där bak ändå!!!
Och jag ger mig fasen på att du inte har det! Varför liksom..det skulle inte finnas någon anledning att sätta taggar där bak på tömmen. I Sverige är det förbjudet och det är det inte utomlands och där så kan man andvända piskan rejält, så jag förstår inte varför man skulle lägga taggar på tömmen ochså.
gulan

Om olika atiraljer man väljer att sätta på sin häst har jag ingen åsikt om, eftersom jag anser att man i Sverige har ett fullgott djurskydd som ser till att vi inte kan hänga på hästarna vad som helst.
Men:
Tycker det är tråkigt att hästar utrustas med något som antagligen är mycket obehagligt för dem.
Ett sånt här uttalande är lite farligt, eftersom vi heller inte riktigt vet hur tex hästen uppfattar bettet.......
Jag tycker att det skulle finnas ett enhetligt reglemente både vad gällande doping och utrustning på hästarna världen över.
Det skriver jag under på.
gulan

Liknande trådar

Ridning Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love: Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh: När vi köpte dem o...
2
Svar
31
· Visningar
4 258
Senast: Nominous
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 632
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar