Jaggens taggar på tömmarna!

Sv: Jaggens taggar på tömmarna!

Ett sånt här uttalande är lite farligt, eftersom vi heller inte riktigt vet hur tex hästen uppfattar bettet.......

gulan

Hästar är vanedjur och första gångerna man lägger bett i en unghästs mun "spottar" de och försöker få ut det med tungan. Bettet som sådant vänjer sig en häst vid. Liksom grimman som också är obehaglig att få på sig första gångerna. Det är något som trycker bakom öronen och de böjer nacken och försöker få bort det. Bettet orsakar inte smärta. Det är handen som håller i det! Det spelar ingen roll vilket bett du har "mjukt" eller skarpt. Det kan göra ont i vilket fall som helst. Men utrustning som finns för att direkt gör ont tycker jag inte ska finnas! Det gör taggarna på huvudstången eller tömmen. En häst har mycket känsel i huden. De kan känna en flugas fötter på hårremmen.

Senast ändrad:

Bettet orsakar inte smärta. Det är handen som håller i det!
Just det, och du kan ju inte kontrollera att alla som sätter bett i mun på hästarna att de inte drar i tyglarna. Det gör ju alla. Om hästen bara förstod att stanna då vi tar lite lite i tyglarna/tömmarna så vore det ok. Nu begriper ju inte hästar det, och många hästar får stå ut med att man drar dem i munnen.
Samma med taggar på tömmarna/huvudstången......rätar dem opp sig så känns inte taggarna, men lutar de mot dem så känns det mer.
Vi använder aldrig taggar (min sambo säger det inte hjälper).
gulan

Och jag ger mig fasen på att du inte har det! Varför liksom..det skulle inte finnas någon anledning att sätta taggar där bak på tömmen. I Sverige är det förbjudet och det är det inte utomlands och där så kan man andvända piskan rejält, så jag förstår inte varför man skulle lägga taggar på tömmen ochså.
gulan
Jag ska se om jag kan hitta denna bild där jag såg taggar på undersidan av tömmarna. Det var ingen dröm!
Som sagt har jag sett taggar vid halsen innan.

Ja, visa den bilden. Tills dess är jag precis lika övertygad som gulan om att den inte finns.

Men den bilden borde vara rätt unik, och fler borde ha uppmärksammat den. Skriv till travnet och be dem ta fram bilden.
gulan

Men den bilden borde vara rätt unik, och fler borde ha uppmärksammat den. Skriv till travnet och be dem ta fram bilden.
gulan
Ja jag ska göra de med en gång!!! har dom ingen sådan så får jag väl ge mig..........

Hästar är vanedjur och första gångerna man lägger bett i en unghästs mun "spottar" de och försöker få ut det med tungan. Bettet som sådant vänjer sig en häst vid. Liksom grimman som också är obehaglig att få på sig första gångerna. Det är något som trycker bakom öronen och de böjer nacken och försöker få bort det. Bettet orsakar inte smärta. Det är handen som håller i det! Det spelar ingen roll vilket bett du har "mjukt" eller skarpt. Det kan göra ont i vilket fall som helst. Men utrustning som finns för att direkt gör ont tycker jag inte ska finnas! Det gör taggarna på huvudstången eller tömmen. En häst har mycket känsel i huden. De kan känna en flugas fötter på hårremmen.
även fast hästar har högre känslighet så har hästar samtidigt en mycket högre smärttröskel än vi människor, bör alltid tas med när man snackar om dessa "känsliga djur som ska lindas in i bomull"..

ston sparkar sina olydiga fölungar på benen, fölet tar det som tillrättavisning.. inte som att morsan försöker döda dem..

obehagligt och ren smärta är olika saker..

även fast hästar har högre känslighet så har hästar samtidigt en mycket högre smärttröskel än vi människor, bör alltid tas med när man snackar om dessa "känsliga djur som ska lindas in i bomull"..

ston sparkar sina olydiga fölungar på benen, fölet tar det som tillrättavisning.. inte som att morsan försöker döda dem..

obehagligt och ren smärta är olika saker..

Jag lindar definitivt inte in några hästar i bomull! Har inackorderingar som vid ett flertal gånger har fått höra att de inte ska behandla sina hästar som om de vore hamstrar. Jag drar mig inte för att t ex ta till hingstgrimskaft när hästarna börjar leda mig istället för tvärtom. Men vad är det som säger att alla hästar har högre smärttröskel än människor? Jag har blivit ordenligt sparkad av häst med skor så jag vet hur det känns och jag har även vid ett flertal tillfällen sett hästar sparka varandra med påföljden att hälta har utlösts direkt. Både hästar och människor har olika smärttröskel och det går inte att säga att den ena tål mer än andra. En oskodd hov gör definitivt inte lika ont som en skodd. Jag har aldrig sett ett sto sparka sin fölunge på samma sätt som de slår mot en annan häst. Det är två helt olika sparkar. Den ena tillrättavisar medan den andra ofta är ett försvar eller för att visa dominans. Trots att jag faktiskt kräver att mina hästar ska kunna bete sig hyfsat skulle jag aldrig komma på tanken att medvetet utsätta dem för smärta för att få dem till lydnad eller prestation.

Trots att jag faktiskt kräver att mina hästar ska kunna bete sig hyfsat skulle jag aldrig komma på tanken att medvetet utsätta dem för smärta för att få dem till lydnad eller prestation.
Det kan jag. Det händer att jag sätter på brems då jag ska klippa öron eller kropp. En häst fick vi bremsa när vi skulle knäppa loss kättingarna och släppa ut henne då hon hade vagn på sig. Det händer (om än sällan) att brems åker på vid hovvård.
Och som sagt, det där med bett igen. Säkert är det inte alltid behagligt att ha i munnen. Så länge ryttaren/kusken inte drar i munnen är det ok, och så är det med taggar ochså....så länge de inte ligger på så känns de minimalt.
gulan

Det kan jag. Det händer att jag sätter på brems då jag ska klippa öron eller kropp. En häst fick vi bremsa när vi skulle knäppa loss kättingarna och släppa ut henne då hon hade vagn på sig. Det händer (om än sällan) att brems åker på vid hovvård.
gulan

Jag tror inte du riktigt vet vad en bremsning innebär för hästen. Bremsning innebär att man påverkar hästens nervsystem indirekt så att den paralyseras – det vill säga blir orörlig och mindre benägen att reagera på smärtsignaler. Faktiskt samma effekt som vid akupunktur. Puls och blodtryck sjunker t o m. Att bremsa är inte att utsätta hästen för smärta.

Att bremsa är inte att utsätta hästen för smärta.
Åjo, nog känns en brems alltid. Resten har du rätt i. Det där med nerverna.
Som jag har fått bremsens funktion beskriven för mig så är det att smärtan det utgör att bli bremsad gör att en massa endorfiner utsöndras och att smärtan från bremsen förtar den andra smärtan så att säga.
gulan

Helt OT
Råkade se en blid inne på utrustning med taggar på tömmarna. Den kommer från en finländsk sida om otillåten utrustning... har inget med Jaggen att göra...

3_2_piikki3.jpg

Dom taggarna såg ut som djurplågeri. Skulle inte vilja ha såna i baken.

det var en intressant åsikt.. hur resonerar du då?
Nja åsikt och åsikt. Jag resonerar som så att jag tror att ett spörapp i rumpan svider mer än att kusken driver hästen framåt med taggar på tömmen.
Jag har bott i ett land där det mesta är tillåtet:( . Det betyder att kusken får smiska sina häst gaaanska många fler gånger än kusken här i Sverige får göra. Jag har ofta sett taggar på tömmar eller huvudstång men aldrig där bak. Varför skulle de använda det när det får puckla på pålle med smisken små mycket det vill?
gualn

Nja åsikt och åsikt. Jag resonerar som så att jag tror att ett spörapp i rumpan svider mer än att kusken driver hästen framåt med taggar på tömmen.
Jag har bott i ett land där det mesta är tillåtet:( . Det betyder att kusken får smiska sina häst gaaanska många fler gånger än kusken här i Sverige får göra. Jag har ofta sett taggar på tömmar eller huvudstång men aldrig där bak. Varför skulle de använda det när det får puckla på pålle med smisken små mycket det vill?
gualn

Känns inte som att jag riktigt fick svar på min fråga.. men jag håller med dig om att undra varför ha taggar på tömmarna? Vill de få hästen att springa snabbare genom att göra den illa så den vill fly? förstår inte logiken..

Liknande trådar

Ridning Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love: Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh: När vi köpte dem o...
2
Svar
31
· Visningar
4 258
Senast: Nominous
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·
F
Fälttävlan Jag kom i mål , jag överlevde vilket jag knappast hade trott när vi gick terrängbanan, Alla tittade på varandra med skräck i blickarna...
2
Svar
34
· Visningar
2 632
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar