Jag vill veta allt

B

Bumbiiii

Hej!
Nu vill jag veta allt och då menar jag också allt inom distansritt.
Vad har ni för hästar?
Hur tränar ni dom gamla som unga?
Vad har ni med er för mat under tävlingsdagen till dig och hästen? Hur långa brukar sträckorna vara?
Det roligaste minnet?
Hur började just du med distans?
M.m. Tacksam för svar

Kramisar Bumbiiii

Sv: Jag vill veta allt

Själv har jag ridit distans 3 år och ridit lite olika hästar.
Har ridit distans på mitt f.d travarsto Gloria som är 15 år nu och med henne har jag tävlat upp till 5 mil T.Nu så är hon på betäckning så man får hoppas att det tar sig så kanske det står ett litet distansföl här i hagen nästa sommar!
Just nu så rider jag min systers häst Callippo och som oxå är f.d travare på 6 år, som oxå är tänkt till distansen.

När jag har tränat för distansritt på 5 mil så har det mest varit att komma ut i skogen och ha roligt, intervaller,klättring,dressyr, lite hoppning, m.m.
Helt enkelt bara ha roligt men ändå träna.
Du kan oxå gå in på http://www.nerikesdistansryttare.org och kolla runt lite så hittar du tips på hur man tränar för distansritt och där kan du oxå se vad för mat man har kan ha med till sig och hästen.

Dom sträckor som jag har ridit har varit upp till 3 mil långa i sträck.

Har inte något direkt roligt minne men det är så härligt när man rider i skogarna och det är bara hästen och en själv och allt går bra och man kommer i mål med hälsan i behåll!

Jag för 3 år sen då min syster och jag red våran första distans, en clear round på 3,6 mil, så var det roligt att att göra det man gillar allra bäst just att rida i skog och mark och efter det var vi båda fast!

/Isa

Gloriaorion: Åh vad kul att ett föl är på väg :love:
Tack för dina svar ska kolla länken och se vart jag kommer någon stanns.

Någon mer som har några tips?!

Här e en till som vill veta mer! Hur gör ni för att träna? Kondis, teknik...?? Vad har ni för utrustning?:bump:

När jag rider distans har jag en FreeForm sadel på Callippo + en blå Hafpad under och ett blått distansträns i biothane!
Urläckert med det kornblåa!

Ja snälla, berätta mer! Jag vet inget om distansritt.:angel:
Kanske detta vore något för min 9-åriga f.d.travare som bara älskar att vara ute och springa? Är det någon särskild utrustning som är viktig att tänka på? Vilka tävlingar är vettiga för att få "prova-på"? Vad krävs?

sorry lånar er tråd!!

Jag undrar vilken padd du har av HAF paddarna.... den som ärn längst ner på stall vrås sida eller?? Vill veta

Ojojoj nu var det ett bra tag sen jag kollade i denna tråden och jag ser att det har kommit in många vettiga svar väldigt kul tycker jag :)

Jo, jag har den som är längst ner på sidan.
Tycker bra om den för att den är tunnare i matrialet.

/Isa

Jag tycker att det låter jätteroligt och jag tror att din travare kommer att älska det! Min tränare har också en travare som är sjukt bra! De är ofta modiga och snabba och starka!! hoppas att det kommer att gå bra!:)

jag rider i ett distansstall just nu, och det är nästan enbart travare där. hon har två halvblod av 8 hästar. det som avgör är mest hur de är byggda, man kan komma lite längre på en häst som är lättare byggd..
jag börjar också bli sugen på att testa distans, det verkar kul!

:bump: vad roligt att du är sugen på distans sara då har du ju cosea att träna på :banana: du får skynda dig hem må så gott anne

Hej!
Jag är jätte intresserad av distans ritt och vill veta mer, tex om träning och utrustning. Tror ni att ett Engelsk fullblod skulle kunna passa till distans?

För två år sedan var jag med på en prova på och blev helsåld på distans! Så förra året började jag o kusen tävla lite och nu sitter man här med värsta abstinensen... Men snart är ju säsongen igång!

Jag rider min fd travhäst och det fungerar jättebra. Han fattade aldrig riktigt det där med travet, men rida ut i skogen tycker han är verkligt lattjo lajban, så detta passar perfekt.

Mat när jag tävlar? Försöker att se till att det är något som är ganska lätt, men med lite saltare touch speciellt om det är varmt. Och med kolhydrater. Så att kroppen kan binda vätska. Hästen får hö, gräs, betfor, kraftfoder. Äpplen och morötter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 494
Senast: corzette
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka