Sv: Jag vill slå ett slag för Hundstallet!!
Knappar mig själv för att svara på själva grundfrågan.
Jag har träffat omplac från utlandet som funkat, och så har jag träffat de som verkligen INTE funkat. Hundar flera år gamla som förmodligen aldrig gått i koppel, levt i sin "flock" på gatan i relativ värme, så gott som alltid ute. Ska först fångas in och fixas med, sedan göra en lång lång resa som skulle varit en smula påfrestande även för välhanterade hundar, till en miljö den inte alls är van vid, bo inne, gå i koppel, kanske bo som ensamhund etc. Det kan verkligen bli pannkaka av det där. Dessutom är man väl naiv om man tror att organisationerna sköter alla avmaskningar intyg etc som de ska, var ju rätt stora skandaler när nån bestämde sig för att rota lite i det där för några år sen.
En svensk omplacering har iaf oftare umgåtts med människor på nån nivå, ofta bott inne, är mer van vid klimatet, smittotrycket är inte alls lika stort, och den slipper resa runt över världen för att komma hit. Dessutom finns det möjlighet att åka och TRÄFFA hunden, se hur den är.
Jag tycker visst att man ska hjälpa hundar utomlands om man vill det, men jag personligen tror att för hundarnas skull så är avlivning ofta bättre om de lider (detta gäller givetvis även för hundar som mår för dåligt för omplacering även här), kastration, avmaskning o vacc på plats osv. Och utbildning av människorna på plats om det finns möjlighet. Vi kan inte rädda hela världens djur men om vi hjälper till med basala saker som kastration o vaccineringar eller helt enkelt lite "humanare" syn på djur så är det ju bra. Men att ta hit enstaka hundar blir liksom en droppe i havet.. särskilt mot vad de tusenlapparna hade kunnat göra på plats.