Jag vill också få balans....

Sv: Jag vill också få balans....

Du kan börja rida barbacka med en voltigegjord på =) Det funkar utmärkt! självklart kan du även be någon longera så att du övar lite voltige... Gymkana är också superkul för både dig och hästen och övar absolut upp din balans. =)

Håller även med om att man kan öva genom att rida utan stigbyglar och i övrgit genom att rida mycket barbacka.. till slut så sitter det.. Man bör inte vara rädd för att ramla av. ;) du skaffar dig snart en viss falltekning också. =D

Jag började med att lära mig att rida utan stigbyglar i alla gångarter sedan tog jag bort sadeln och var ute och skrittade ett par gånger innan jag vågade trava. Räkna med att trilla av... Sedan började jag galoppera. Men det har jag inte vågat på min nuvarande häst då on är väldigt obalancerad samt väldigt pigg...

Red ut barbacka i mörkret i onsdags, tänkte att det skulle bli en mysig tur med bara hästen och jag:love: MEN så hör fröken att det prasslar i skogen precis när jag ska göra en skänkelvikning. Hon vändet 180 grader och galopperar hemåt. Och jag landar på svanskotan och har ridförbud minst en vecka :crazy: Med sadel hade jag hängt med för hon har jag gjort innan men nu hade jag sämrte balans och flög som en vante.:bump: Men det är så det är ;)

har du inga benmuskler människa ;) ? hästarna jag rider brukar ibland stegra och kasta sig runt å sedan spurta av i galopp, hoppar runt bockar osv. man får helt enkelt klämma med benen ;)

hoppa har jag gjort massor av gånger, fast jag tycker att ska man hoppa då bör man ha sadel. lätt att störa hästen annars ;)

du vet att hästar har klaustrofobi va? :angel:
sägs att hästar i allmänhet är mer toleranta mot en ryttare som skumpar än en som klämmer sig fast med benen eller skänklar hårt iom att det blir lite klaustrofobiskt. det blir såklart att man försöker hålla sig kvar med knäna om hästen gör något riktigt ryckigt, men annars tror jag hästen blir gladast (och får mindre dubbla signaler? :crazy: ) om man istället försöker vara avslappnad och följsam.

nu kanske jag klassas som "mes" men när jag känner att jag måste spänna mig för att sitta kvar på en häst så tränar jag hellre med barbackapad eller bomlöst sadel så man får något tryckfördelande innan man kör med "sitta kvar till varje pris" och blir det skumpigt i traven sktar jag hellre av och börjar om och försöker få hästen avslappnad = mindre stötig. går inte det undviker jag att rida barbacka på den hästen för att inte bara få en spänd sits.

Inte på banan av alla ställen. Det du behöver är ju inte att traggla runt och jobba med hästen utan det du behöver är att hitta en naturlig och balanserad sits. Och det gör su bäst, och roligast, ute i naturen. Där är det lita ojämt, det är backar upp och ner, samtidigt som du kan välja det tempo som passar dig bäst. Sen slappnar man mer av om man är ute och lullar än om man sitter och tragglar på en ridbana. Vilket är första steget till en bra sits.

Jag hävdar motsatsen. Slappna av i naturen?!:confused:
Det är ju mycket lättare att sitta kvar barbacka inne i ridhuset, där det inte finns något att skygga för och hoppa omkring av..

Jag hävdar motsatsen. Slappna av i naturen?!:confused:
Det är ju mycket lättare att sitta kvar barbacka inne i ridhuset, där det inte finns något att skygga för och hoppa omkring av..

Jag håller också på skogen (vilket jag iofs redan skrivit i tråden). Visst blir det så att man spänner sig för att hålla sig kvar bitvis, men man tränar balansen MYCKET bättre när man inte kan förutsäga exakt hur hästen kommer röra sig/vart den sätter fötterna.
Men som sagt så är det lite av en utmaning från början så att ha något att hålla i sig i rekommenderas. Särskilt i backar.

S**an vad läskigt det var ibland när vi red ut i skogen i en nästan lodrät uppförsbacke som var ganska lång och klippig (upp på ett berg) med en massa träd som hästarna väjade för. Man fick lägga upp benen på hästryggen och nstan ligga ner med ett mycket stadigt mantag för att inte trilla av, och med bara en hand fri var det svårt att sakta av när hästarna började trava, och så dessutom undvika att åka av åt sidan när kusarna väjade för träd. Underbart! :rofl: Fast branta nedförsbackar är nog värst.

På en ridbana blir det lätt väldigt stelt. Och för att verkligen träna balansen behöver man trava och galoppera och samtidigt hålla koll på hästen, för stolpar den iväg som den vill blir det riktigt svårt att sitta. Att både hålla koll på hur hästen går, vart den går, att hålla sig kvar och att ändå slappna av blir helt enkelt för mycket att tänka på (för mig iaf) rider man ut upplever ajg det som att hästarna atr mycket eget ansvar plus att man inte behöver trava och galoppera för att få bra balansträning, då blir det mycket mindre att tänka på.

KL

Hehe..jag fick den tanken en gång, träna sits med barbacka ridning! Whee!
Träna inte barbackaridning samtidigt som du rejsar med 14 andra hästar i full galopp upp på en kulle på ett fält.. fick hjärnskakning när tokan började bocka... (inte min häst heller..) Nu är jag lite små rädd, skritta går bra, och trava ett par steg, men galoppen är läskig mest för att jag inte vet om jag klarar avsaktningen till trav..x)
Vissa hästar är ju fruktansvärt obekväma att rida barbacka på med...(fast just den här var väl egentligen lite väl tanig.. ._.)

Rider en fd travare med mankhöjd på 1.70 och enormt hög manke.Han är extremt "tittig" och rädd för saker i bland.
Barbacka har jag inte haft en tanke på än:crazy: men med bomlös sadel och utan stigbyglar har jag prövat och suttit kvar. Vet ej om jag ens törs pröva barbacka i skogen, möjligvis på en inhängnad bana. Är jätte nyfiken på vad ni andra "barbacka ryttare rider för hästar"???
Storlek, ras,temprament, ålder mm ! Tack på förhand!:bow:

när jag var yngre (jätte länge sen) så red jag jämt barbacka mina föräldrar vägrade köpa sadel, en alldeles för stor utgift enlig dem och det gick ju jätte bra. :bump:
Sen hade jag ett avbrott på några år och tog upp ridningen som vuxen och det visar sig att jag har världens sämsta balans. jag kan inte ens trava utan stigbyglar med sadel. Jag tar mig heller inte upp utan jag behöver en rejäl putt i rumpan. Man nu är min häst väldigt snäll och förstående mot sin oviga matte så hon står oftast kvar medans jag kravlar mig upp, sedan går hon väldigt försiktigt med mig. När vi har sadel så kan hon vara tittig och därför blir jag väldigt spänd när jag rider barbacka och har därför inte kommit mer än till skritt.
Mina vänner verkar däremot ha klister i rumpan för de kan fara fram hur som helst med sina pållar barbacka,:banana: livet känns orättvist.
Min erfarenhet är att ta det lugnt i början, känner du dig trygg så slappnar du av och när du är avslappnad så finns möjligheten att få bättrebalans. Sedan så bygger du upp musklerna som du behöver för att hålla balansen, och sen så rider du som mina vänner.
Känslan att rida sin häst utan sadel är helt fantastisk man får sådan kontakt och så strålar värmen från ryggen mot benen, närheten blir total på nått vis.
Lycka till:D

*kl*
Jag rider barbacka på min isis emellanåt... har fått väldigt bra balans då han gärna lägger sig i flygandepass efter galoppen då jag inte har riktigt koll... och då e det inte det lättaste att sagta av och sitta kvar. Men man lär sig...

Börja med att bli longerad utan stigbyglar så du kan koncentrera dig på din sits....

..genom att rida barbacka men hur börjar man träna? Alltså om man har dålig balans och är ovan att rida barbacka så är det lite moment 22...:crazy: hur stannar man kvar på hästen tillräckligt länge för att träna? :)

Ska man svälja stoltheten och ha någon som leder hästen så att det kan gå i superlångsam skritt?

Och ska man helst ha något pad el dyl under sig?

Tack för svar :bump:

Barbackagjord!!!
Då kan du ha stigbyglar att hålla balansen med i början. Obs, inte att rida lätt i eller på annat sätt stå i, utan bara för balansens skull. Annars blir det för liten anläggningsyta.

Jag köpte en sån till min fjording, för vad är mysigare än att rida barbacka i skogen på en halvfet fjordhäst? ;) Jag var jättenöjd med den, men nu hänger den mest och skräpar tyvärr då jag inte har hästen kvar.

Jag har fått för mig att hästen kan få ont i ryggen om den inte är van vid att man rider barbacka men jag kanske bara inbillar mig?! :D

Någon som Vet?

Brukar rida barbacka på sommaren då man inte behöver ländtäcke annars sadel...

Jag har fått för mig att hästen kan få ont i ryggen om den inte är van vid att man rider barbacka men jag kanske bara inbillar mig?! :D

Någon som Vet?

Brukar rida barbacka på sommaren då man inte behöver ländtäcke annars sadel...

Det har inte att göra med hur van dom är heller, snarare hur känsliga dom är.

Våra sittben är väldigt vassa. Sadeln är till för att fördela ut det trycket.

Det har inte att göra med hur van dom är heller, snarare hur känsliga dom är.

Våra sittben är väldigt vassa. Sadeln är till för att fördela ut det trycket.

det var något sånt jag menade förstås.. uttryckte mig kanske inte så bra! :cool:

förstår inte dem som inte vågar rida barbacka.. kanske om hästen e mkt vild, men om man inte har något "handikapp/skada" så tycker jag att det är "självklart" att man kan rida barbacka....

Men det kan alltid vara läskigt första gångerna.
Min första (och hitentills enda) gång var en avslutning när jag red på ridskola, och hästen (det var en stor häst!) skena med mig, bockade, stegrade sig och höll på. Tänkte rida barbacka snart på min nya häst, men tänker då ha någon som leder eller som går brevid. Minnena sitter i, sen när man låter det gå så lång tid (det var jättelängesen det hände mig) så blir det ju tyvärr bara ännu värre. :( Men men..

Men med tanke på att jag har brutit nacken och lovat neurokirurgen att inte ramla av, så borde jag nog i alla fall haft någon hemma på gården... :o Nu gick det bra ändå, trots att jag bara red med repgrimma... :rofl:

AJ! Stackare. :( Tur att du klara dig :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka