Jag vill investera,men vet inte hur

Sv: Jag vill investera,men vet inte hur

Energimarknadens, och nu menar jag den ändliga energins, har funkat bra och även krigsmaterielsindustrin med deras underleverantörer om man håller koll på världsläget. Där kan man göra klipp.

Det allra svåraste med börsen är att veta när man ska köpa och när man ska sälja för att passa upp- och nergång. .

Eller så köper du under tid, så kommer du att ah köpt både billigt och dyrt efter ett par år.

Fastigheter är en större investering än att köpa aktier så det är tyvärr inte alla som har den ekonomiska möjligheten att ge sig in i den branschen.

Jag skulle vilja korrigera det till att det inte är alla som har den ekonomiska fantasin och den ekonomiska energin att ge sig in i fastigheter.

Jag skulle vilja korrigera det till att det inte är alla som har den ekonomiska fantasin och den ekonomiska energin att ge sig in i fastigheter.

ja, som dagens ungdom skulle uttrycka det
Orka, liksom.. ;)

om man klarade att sätta sig in i det, klarade att hålla sig á jour - ja då skulle man (jag) vara betydligt mer välbärgad än jag är.

Personligen så har jag investerat allt som jag har (och litet till) i fastigheter, det ser bra ut.
.

Hade jag också gjort om jag hade haft pengar. Köper man nåt för ett vettigt pris i ett område där det är attraktivt så kommer man säkerligen kunna sälja det igen och få tillbaka pengarna. Eller göra en viss vinst. Och är fastigheten betald och marknaden går ner kan man odla mat på tomten :). Typ.

Hade jag också gjort om jag hade haft pengar.
.

Poängen som många missar är att pengar ser man till att skaffa sig. Det är inte bara så att man vaknar upp en dag och "har pengar". Vet man att man vill ha just hus x eller ett hus av x kaliber och att det kommer att ändra ens liv på ett mycket positivt sätt, då undersöker man möjligheterna att skaffa sig pengarna.

Fördelen är att en fastighet på rätt ställe ger avkastning utan att man behöver sälja den.
Man kan både ha kakan och äta den.

Du blir enbart av med allt om du investerat i företag som går i konkurs. Alla företag gör ju inte det. Det är därför man ska investera klokt också. Mig veterligen så har bostadsmarknaden också kraschat?

Ett annat sätt att investera på är att se över sin egen bostad (om man äger den). Vi håller på att renovera och passar då på att tilläggsisolera för att få ner uppvärmningskostnaden. Så småningom hoppas jag även att vi kan investera i solceller. Får vi ner kostnaderna för boendet så har vi ner pengar över till sparande.

Ja fastighetsmarknaden kraschade i början på 90-talet men den har återhämtat sig väl och uppgången efter är stor.
Men t.ex. Ericsson-aktier dök från över 100:-/styck till någon krona/styck.
De har ännu inte ens återhämtat sig.

Saab gick åt skogen.
Och så där håller det på.

Ja fastighetsmarknaden kraschade i början på 90-talet men den har återhämtat sig väl och uppgången efter är stor.
Men t.ex. Ericsson-aktier dök från över 100:-/styck till någon krona/styck.
De har ännu inte ens återhämtat sig.

Saab gick åt skogen.
Och så där håller det på.

Men det löser man ju med diversifiering?

Jo visst.
Men ännu lönsammare är att inte alls vara med på de tågen till botten.

Givetvis, men eftersom man inte vet vilka som går till botten är man med på tio olika, och där kanske ett går till botten, åtta stampar och ett skenar.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 406
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag tänkte vi kunde ha en tråd för oss som sparar i fonder där vi kan dela med oss av tips, råd och tankar kring hur vi väljer och...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama