Jag vill investera,men vet inte hur

Sv: Jag vill investera,men vet inte hur

Det beror lite på vilken tidsaspekt du har. Alltså när behöver du dina pengar igen?

Ränteläget i Sverige idag är så lågt att man på ett vanligt sparkonto hos bank rent faktiskt förlorar pengar då inflationen är högre än räntan (som är obefintlig).

Vad det gäller aktier så finns det som några påpekat i denna tråd en hel del risk. MEN på lång sikt så går alltid börsen upp även om enskilda aktier kanske inte gör det.

Köper man fonder så betalar man för att någon annan ska spekulera i aktier (om aktiefond) eller räntor (om räntefond) alt. båda delar (blandfond).

Jag har gjort som så att jag tokvägrar fonder då avgifterna som regel inte kan motiveras av den vinst fonderna görs. Jag menar på att jag kan själv klara av att hitta bra aktier. Känner man att man inte vågar hitta bra aktier själv så kan fonder vara ett alternativ men då rekommenderar jag starkt att man kollar upp den genomsnittliga värdeökningen (gärna så långt tillbaka det går) samt vilka avgifter banken har.

Jag har delat upp vårt sparande i mindre grupper:

Oförutsedda utgifter (detta sparandet kan jag inte låsa då pengarna kan behövas i morgon)
Semestersparande (pengar som behövs om några månader upp till ett år)
Långtidssparande (pengar vi inte behöver de närmsta 10-20 åren)
Annat sparande (återkommer om denna)

Vad det gäller oförutsedda utgifter samt semestersparande så har jag valt att lägga dessa på sparkonton. Jag är väldigt mån om att få insättningsgarantin och väljer därför hellre att spara med en lägre ränta. För vår del blev det SBAB då vi har vårt bolån där och därmed får en ränta på 2,45% och fria uttag.
Är man OK med att inte ha ngn insättningsgaranti så finns det företag (tex Akelius) där man kan spara till upp mot 6% ränta. Det är en fråga om vilken risk man vill ta helt enkelt.

Långtidssparande är vårt aktiesparande. Eftersom jag inte vill sitta och hålla koll på aktierna dagligen så har jag valt att framförallt spara i sk. Investmentbolag. Deras affärsidé går ut på att ha aktier i andra företag. De är oftast betydligt mer framgångsrika än bankernas fonder och man slipper avgifter ;) Samtidigt så sprids mina risker trots att jag inte själv väljer att ha aktier i så många bolag. Jag har 3 olika investmentbolag som jag sparar i.

Annat sparande är egentligen en del av vårt långtidssparande men eftersom vi håller på att renovera huset så vågar vi inte binda riktigt hela den summan i aktier på en gång. Istället sparar vi på ytterligare ett konto hos SBAB och 2 gånger om året åker summan över på aktierna om den inte har behövts till ngt annat.

Ja att spara från goda år till sämre år är nog ganska så viktigt.
Och där så är långsiktiga investeringar bra som ger pengar både löpande och senare.

En trevlig sommarstuga vid vatten som man kan hyra ut dyrt per vecka och sedan sälja med den vinst som fastighetsmarknaden erbjuder.
Just nu ligger dessa bra i pris.
Det är mitt dagens tips.

Fonder är bra under de tider när man vet att aktier går bra och man vill vara med på tåget utan att anstränga sig.
Det är inte just nu om jag så säger.

Fonder är bra under de tider när man vet att aktier går bra och man vill vara med på tåget utan att anstränga sig.
Det är inte just nu om jag så säger.

Lite märkligt måste jag säga då aktier är en av de bättre långsiktiga placeringarna just nu enligt de flesta.
Vad bygger du ditt påstående på?

Jag tror att Inte_Ung menar att det just nu är en ovanligt stor osäkerhet på marknaderna:

*den amerikanska ekonomin tog fart under våren, men det berodde på att senaten och representanthuset valde att fortsätta låna för att täcka upp budgetunderskottet i statsekonomin, samtidigt som även flera stater och städer knackar (kan vi säga Detroit). Den japanska ekonomin har också fått samma typ av konstgjord andning.

*I eurozonen är tillväxten ojämn och mycket av reformerna handlar om att skapa möjligheterna för länder som PIGS att låna mer. Samtidigt drar man ner på mycket av det som krävs för att ett samhälle ska kunna producera på längre sikt - t.ex. bra skolor, infrastruktur och ett visst mått av social trygghet (så att folk vågar konsumera. Utan efterfrågan ingen industri). Samtidigt börjar t.ex. Tyskland som har ordning på torpet tröttnat på att betala för att ha euron som inte fungerar optimalt. Europa är väldigt heterogent för att utgöra en valutazon. Det finns inte en räntenivå som är rätt för både Grekland och Tyskland.

*Inget gjordes för att ändra strukturerna/affärsmetoderna i finansmarknaden efter krisen 2008. Så vi sitter idag med samma människor i samma företag som gör samma saker som då - plus att de minns att statskassan aka skattebetalarna räddade dem senaste krisen.

*Priset på pengar är noll eller nästan noll. Ekonomierna har eldats på av sänkta räntor samtidigt som fler länder än Sverige har hamnat i deflation (ett tecken på att något annat än tillgången på pengar är fel). Detta har inneburit att tiden i ekonomi världen har "frustit" - incitamenten att investera i ökad produktionskapacitet för att få betalt imorgon har minskat. Viljan att låna ut pengar till dem som investerar på riktigt (dvs i ökad förmåga) har minskat - bankerna lånar hellre ut till husägare än till företag. Hellre till dem som har än de som gör. Även de större aktiebolagen har rättat sig efter detta och betalar ut löner/bonusar och utdelning framför att återinvestera.

*Släng in klimatförändringarna och de förändringar i ekonomierna som kommer att ske (antingen i form av politiska beslut eller som en anpassning till ändrat klimat och därmed förutsättningar)

Det är mycket som står och hänger. De personer som har insyn och kunskap har ett stort försprång framför oss andra, om vi ger oss in på marknaderna. En vanlig människa har väldigt svårt att värdera de här riskerna. Vi kan inte bedömma vad som är konstgjord andning och vad som är äkta andning. Det är skitsvårt.

Lite märkligt måste jag säga då aktier är en av de bättre långsiktiga placeringarna just nu enligt de flesta.
Vad bygger du ditt påstående på?

Jag undrar också?

Vi spar åt barnen i fonder och jag håller noggrann koll på dom. Deras fonder har ökat med i snitt 30% under senaste året, och då är det vanliga fonder, inga speciella som bara hyperinsatta människor pysslar med.

Det är därför jag rekommenderar att man som vanlig människa med sug för aktier investerar i investmentbolag eftersom att man så får proffsens hjälp. Kolla upp insiderhandeln också så att ägarna är i köpläge och inte i säljläge.

Ja just det - har ökat.
Därför så är det inte köpläge just nu utan säljläge.
De känns klara för ett tag framöver.

Men varför ska man sälja så länge de fortsätter att öka?

Jag frågar uppriktigt, jag är inte proffs på det här.

För att man aldrig kan veta när det dyker.
Och har det gått upp med 30% på ett år så kan det vara läge att sälja och vinstsäkra.

Hur man vet?
Det gör man inte.
Det är gissningar utefter marknadsläge, världsekonomi o.s.v. som man får göra.
Man spelar på börsen ungefär som på sport.
Man kan ha en massa kunskap som underlättar men det är fortfarande chanstagning.

Du är så klok IU, det enda man vet om börser och fonder är vad som hänt. Visst har börsen historisk varit den överlägsna sparformen och mycket ska till att det inte fortsätter att vara det över tid. Men ingen vet vad som händer i morgon.
Det allra svåraste med börsen är att veta när man ska köpa och när man ska sälja för att passa upp- och nergång. Jag har ingen jättebra koll på min egen ekonomi. Det jag strävar efter mest nu är att betala av mitt hus så att jag har det som en tillgång. Det räknar jag som den säkraste investeringen jag har.

För att man aldrig kan veta när det dyker.
Och har det gått upp med 30% på ett år så kan det vara läge att sälja och vinstsäkra.

Hur man vet?
Det gör man inte.
Det är gissningar utefter marknadsläge, världsekonomi o.s.v. som man får göra.
Man spelar på börsen ungefär som på sport.
Man kan ha en massa kunskap som underlättar men det är fortfarande chanstagning.

Ja jag förstår allt det där, men om man kollar varje dag och ser om det börjar gå neråt och är inställd på att sälja då - är inte det klokast? Innan det går för långt?

För att så länge deras fonder stiger ser inte jag inte någon anledning att sälja?

Det finns inga säkra sätt.
Det är allt som jag kan säga.

Jo, det är väl ett sparkonto på en bank med insättningsgaranti....och 1,7% ränta.....

Jag förstår att fonder är mindre säkra men jag förstår ändå inte rådet "det går bra, så sälj!"

Börsen går upp och sen går den ner. Nu har den gått upp starkt i år och det gör att man kan ana att den kommer att gå ner ganska snart, men exakt när det är dags att sälja vet ingen helt säkert.

Börsen går upp och sen går den ner. Nu har den gått upp starkt i år och det gör att man kan ana att den kommer att gå ner ganska snart, men exakt när det är dags att sälja vet ingen helt säkert.

Att den går upp och ner spelar mindre roll om man ska investera sina pengar på lång sikt. I slutänden går den (om man gjort kloka investeringar) upp. Kanske inte på 1, 2 eller 5år men upp går den. Det är därför som det är viktigt att man betänker när man kan behöva sina pengar innan man väljer investeringsform.

På samma sätt som börsen går upp och ner så gör fastigheter det. Att äga en fastighet innebär dessutom andra kostnader i form av underhåll mm. Har man otur och plötsligt blir utan hyresgäster så står man där..

Inte för att jag vill proklamera att fastigheter är en dålig investering utan att alla investeringar som kan ge en avkastning även innebär en viss risk. Äger man en fastighet så kan man inte heller realisera sina tillgångar bums omedelbart om man skulle behöva så man bör precis som vid aktieköp se det som en investering under lång tid.

Fastigheter är en större investering än att köpa aktier så det är tyvärr inte alla som har den ekonomiska möjligheten att ge sig in i den branschen.

Kanske inte på 1, 2 eller 5år men upp går den.

Nej den kraschar med jämna mellanrum.
Då blir man av med allt.
Jag har några små skvättar med fonder från början på 90-talet som ännu inte har kommit upp i mer än halva inköpsvärdet.
Nu så handlar detta om bara några tusenlappar, men det är ändå ganska så avskräckande.

Fastigheter med attraktivt läge är det som på lång sikt alltid har fungerat bäst.
Mark blir det inte mera av.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 406
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag tänkte vi kunde ha en tråd för oss som sparar i fonder där vi kan dela med oss av tips, råd och tankar kring hur vi väljer och...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur