Jag vill investera,men vet inte hur

BornAgain

Trådstartare
Oh stora Buke, råd mig nu.

Jag är en trygghetsnarkoman och som sådan vill jag ha pengar på kontot. Jag har ett par månadslöner i cash/sparkonto - för att veterinärer och tandläkare ska kunna få betalt. Nu tänkte jag börja ta ut svängarna mer.

Jag har köpt lite aktier och fonder via min bank (Jag har kvar mina Micropopos Medical från en tidigare tråd i ämnet - långsiktigt har de i sig varit en dålig affär, men tråden fick mig att våga lite mer och därför håller jag i dem. De industrivärlden som jag köpte efter råd i samma tråd var en bättre investering). Men jag vet inte vad jag ska köpa eller i vilken form.

ISK eller vanligt konto? Eller kanske en kapitalförsäkring? Vanliga banken eller Nordnet eller Avanza. Nordnets mini är billigast. Nordnets bas ligger på samma courtage som jag betalar banken, men blir dyrare om jag köper större poster. Där är Avanza billigast. Å andra sidan har ingen av storbankerna längre fondtorg med fler val än deras egna.

Jag kan inte längre säga att jag förlorat mer på mina fonder än jag har på Valla, men det är inte långt ifrån. Jag känner att det hör till allmänbildningen att förstå pengar bättre än vad jag gör.

PS jag har frågat banken - de vill bara att jag ska köpa pensionsförsäkring, vilket iofs kan vara bra, men som känns lite som Harry-Boy. JAG får inte vara med och analysera och peta :o. Nöjesaspekten försvinner.

Senast ändrad:
Sv: Jag vill investera,men vet inte hur

Om du nu är trygghetsnarkoman - varför alls spela med pengarna? För spelar är ju precis vad du gör med fonder och aktier.
Man måste vara väldigt insatt och följa marknaden minst ett dagligen för att kunna gå oskadd ur det.

jag förlorade >100' på att banken gav mig rådet att investera i fonder istället för ett bundet bankkonto.

Idag skulle jag ALDRIG köpa fonder eller aktier. Det skulle ge mig sådan huvudvärk att ständigt följa dem. Men så har jag inte heller något speciellt avslappnat förhållande till pengar...

Jag är så försiktig att det liksom inte händer något...alls...någonsin och då måste jag ju kamma till mig. Jag tänkte börja med min ekonomi.

Jag har gjort en hel del pengar på typ "fonder" och "aktier", men skulle inte investera i sådant i dag.
Sedan en tid tillbaka så råder jag alla att blanka.

Personligen så har jag investerat allt som jag har (och litet till) i fastigheter, det ser bra ut.
Om jag skulle välja något annat så är det ett låst konto på längre tid eller obligationer.
Marknad och världsläge är så instabilt just nu.

Jag är så försiktig att det liksom inte händer något...alls...någonsin och då måste jag ju kamma till mig. Jag tänkte börja med min ekonomi.

Det handlar alltså om att du som person måste bli mer vågad? Då tycker jag att ekonomin är en dålig ände att börja i.

Nja, det är snarare så att det är ganska typiskt för mig att fortsätta mata in pengar på ett sparkonto, som inte ger något, trots att det redan står flera månadslöner där. Jag tänkte att jag kunde plocka undan halva mitt månadssparande och göra något mer intressant för, samtidigt som jag lärde mig mer om hur pengar fungerar. Jag är verkligen en finansiell analfabet.

Nja, det är snarare så att det är ganska typiskt för mig att fortsätta mata in pengar på ett sparkonto, som inte ger något, trots att det redan står flera månadslöner där. Jag tänkte att jag kunde plocka undan halva mitt månadssparande och göra något mer intressant för, samtidigt som jag lärde mig mer om hur pengar fungerar. Jag är verkligen en finansiell analfabet.

Jag är nog också att betrakta som finansiell analfabet. Men jag hade i din situation försökt hitta bättre sparkonton!

det finns massor i den vägen, som är säkra. Allt som heter fonder och aktier har en risk att gå minus.

Ställer jag möjlighet att förlora pengar mot en stadig trygghet med ränteinkomster så vet jag vad jag väljer.:)

Fast om den lilla chansen att göra klipp lockar dig så satsa på aktierna och fonderna. Men bered dig på att det kräver lite jobb....

Statens premieobligationer är säkra, du får alltid minst insatsen tillbaka.

Jag handlar lite med aktier,avkastningen har varit 22,5% hittills i år.
Men det kanske är lite för stor risk om man är trygghetsnarkoman.

Kan du inte skriva dina råd här, till oss alla ...? ;)

Jag är lite tveksam inför det faktiskt, min inställning skiljer sig så markant från de flesta andras här att jag tappar mycket energi på att stångas i uppförsbacke. Jag fokuserar hellre på de som vill lyssna och som har börjat tänka i liknande banor. Du om någon vet ju vad som kan hända om man lyssnar. :sneaky:

Jag är lite tveksam inför det faktiskt, min inställning skiljer sig så markant från de flesta andras här att jag tappar mycket energi på att stångas i uppförsbacke. Jag fokuserar hellre på de som vill lyssna och som har börjat tänka i liknande banor. Du om någon vet ju vad som kan hända om man lyssnar. :sneaky:

Ja, hur motvilligt det än var...! ;) Tänka sig!!

Jag brukar tänka såhär. Jag satsar aldrig mer än jag har råd att förlora på aktier. Så jag månadssparar på Avanza. (Finns även Avanza mini) När jag har kommit upp i en lite större summa så köper jag aktier. Brukar bli sådär 4-5 gånger per år. Då brukar jag titta på hur mycket aktien ligger i och vad den brukar ge i utdelning samt läsa mig till vad "experter" anser om aktierna. Jag är amatör, men har ändå lyckats bättre med mina egna investeringar än vad jag någonsin gjort med det som bankerna har rekommenderat.

Den enda minan jag gått på hittills är Northland. Men där visste jag att det var en högriskaktie. Och mycket riktigt gick det åt skogen. Men det mesta hämtade jag åter sen när det var aktieutdelning för resterande bolag.

Det finns även säkrare vägar. Du kan låsa dina pengar allt mellan 3 månader och 5 år via avanza till olika ränta. Betydligt bättre ränta än vad min bank i alla fall erbjuder.

MEN, jag är bara en amatör. Men mitt råd är att du aldrig ska satsa mer på aktier än du har råd/kan förlora...

Viktigaste rådet när det gäller ekonomiska risktaganden!

Ett annat slags ekonomiskt risktagande är att sätta all sin tilltro till sin fysiska arbetsförmåga. Att bygga upp en vardag med utgifter som bara kan fyllas med pengar av att man går upp och går till ett arbete, igen och igen. Tänk om något händer? Tänk om man inte vill längre en dag? Tänk om man blir sjuk och inte kan jobba längre. Var kommer pengarna ifrån då? Vem jobbar åt en då?

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 097
Senast: lundsbo
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 240
Senast: Kakis
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 406
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag tänkte vi kunde ha en tråd för oss som sparar i fonder där vi kan dela med oss av tips, råd och tankar kring hur vi väljer och...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur