Jag vill inte rida med sporrar......

Sv: Jag vill inte rida med sporrar......

Såg att du skrev att du har en sadel som är ut provad. Men det stod inte hur länge sedan. Jag köpte en ny sadel efter knappt 2 månader har hon ändrat sig så i muskler att sadeln inte ligger bra längre, ändrade om sadeln och fick en häst med mer energi.
Underlaget kan spela stor roll, i det en ridhuset jag rider i skrittjobbar jag endast då underlaget är halt, det kan göra att hästen går och spänner sig och känns seg.
Man kan prova att busrida lite på framridning så hästen kommer igång.

Sadeln är 3 veckor gammal och inköpt just för att jag tyckte han verkade besvärad av den andra. Jag kan ju också tillägga att det är ingen budgetsadel utan snarare tvärt om, den höll på att ta kål på min ekonomi ( ca 25000).
När jag red idag praktiserade jag en del av era tips, försökte hela tiden påminna mig att bara driva en gång istället för att trycka hela tiden. Och dra på trissor jag tror att det kommer funka, jag tyckte mig märka en förändring i slutet av ridpasset det kändes som han svarade på ganska lätt skänkel.

En annan grej man kan tänka på om man rider en häst som antingen just då eller i princip jämt går utan egen motor, är att motstå reflexerna att vilja hjälpa hästen framåt. Hästen ska gå för egen maskin, annars får den snigla fram i värsta fall! ;) Man kan låtsas att man redan sitter på en häst som går framåt och bjuder på bra så blir man mindre hämmande själv. Tror nog det blir lättare då att tänka att man bara ska ge skänkelhjälp eller drivning vid accelleration, inte vara på lite nu och då för att hålla farten. (Hästen bör själv lära sig hålla ansvar för att hålla det tempo du bett om. Skänklarna ska inte både betyda "håll farten" och "accellerera".)
Kul att det gett resultat iaf! :)
(Fast egentligen skulle jag påstå att har man hittat rätt, då sitter det på fem minuter... sen är det mer en fråga om att påminna sig själv om att vara konsekvent.)

Nu har jag under en tid provat era tips i kombination med att jag skaffat mig en bra tränare, som har sagt samma saker som de flesta av er.
Hästen går mycket bättre nu. Han bjuder på och verkar tycka att det har blivit roligare att jobba.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar