Jag vill inte gå på min egen möhippa!

Jag hade inte tänkt skriva mer i tråden, men here goes: Syftet var att i tre, fyra minuter lura min syster att hon skulle ha just den sorts möhippa hon och TS skulle hatat. För att sedan överraska med precis den möhippa hon ville ha och tro mig, varenda detalj var planerad för att hon skulle ha så roligt som möjligt hela dagen och kvällen. Vilket hon fö också hade.

Nu gick det ju bra ändå och hon tyckte om resten men för mig blir det skitkonstigt.

Nu förnedrar vi dig, det du verkligen inte vill, för att visa att vi inte ska förnedra dig något mer efter det.

För mig blir det en maktuppvisning. Inget som är roligt. Det är nämligen inte roligt 1 sekund eller 1 hel dag.
 
När det gäller att luras/överraskas inför en möhippa/svensexa så tycker jag fortfarande inte att det ska vara någon förnedring. Vid möhippan med bebis så ville vi se till att båda parter fanns att tillgå så till den blivande bruden hade vi viskat att det skulle bli svensexa och till till blivande brudgummen att det var möhippa. Sen skickade vi dit brudgummens bästa vänner som spelade hela registetret att brudgummen skulle dra på sig en klänning (han tycker att sånt är helt okej) men konstatera rätt snabbt att han var ju alldels för stor för klänningen så de tog med sig bruden istället. Packade in henne i bilen (och bebis), satte på ögonbindel och körde iväg henne. Sen släppte de av henne på en plats i skogen, och åkte iväg. Strax där efter kom en bekant till häst och plockade upp henne för en ridtur till våran lyxfrukost. Hon konstatera efteråt att hon aldrig var det minsta orolig, hon litade benhårt på att vännerna skulle ta hand om bebis, de var vana sen förut och att vi hennes vänner och släktingar aldrig skulle utsätta henne för något som hon inte skulle uppskatta. Det är så det ska vara, att kunna lita på att ingen behöver bli ledsen eller upprörd. Sen hade vi ett misslyckat inslag på möhippan men det gjorde att vi alla skruvade på oss väldigt obekvämt, inte enbart bruden, hon var nog den som tog det lugnast. ;)
 
Så oerhört fult och respektlöst! Vilka trust issues man måste få efter att ens vänner planerar precis det man bett dem om att få slippa. Det är så fult och jag blir verkligen illa berörd av att höra detta. Hade jag tvingats utstå det som planerats för ts hade jag mått så dåligt, och det hade kännts som ett övergrepp, helt ärligt. För mig hade det förstört allt som hade med bröllopet att göra. Okända människor ska klä av en mitt på stan tills man står i bara underklöder? Det låter ju som början till nån sjuk porrfilm. Herregud vilken dålig smak jag får i munnen. Måste säga att ts reaktion är mild som en sommarbris i jämförelse vad min hade varit. Nä gud vad arg jag blir. Det enda jag associerar till när jag läser om upplägget på möhippan är sexuella övergrepp och det är så långt från roligt man kan komma.
 
Åh jag skulle älska en riktigt bra möhippa! Det är det enda jag sörjer lite från när jag gifte mig, att jag aldrig fick nån möhippa. Jag hade älskat att få bli överraskad av mina närmaste vänner, fått dra på mig en tiara eller en piffig rolig hatt och en glittrig slips och sen fått åka och spela typ laserdome och efter det gått ut och ätit och sen druckit drinkar och dansat på bögklubb hela natten.

:arghh: :cry:
Buke ordnar fruhippa! :D:banana:
 
I september är det 15 år sen jag gifte mig.
Jag valde att göra det i hemlighet, för jag ville inte ha någon möhippa - eftersom jag visste att en av mina vänner var rätt "opålitlig" på just den punkten och skulle kunnat hitta på precis vad sjutton som helst.
Som en annan vän sa - men det borde väl alla veta att ameo inte vill vara med om nåt sånt - men tyvärr hade nog just tidigare nämnda vän ignorerat det för att få ha en "kul kväll" själv.
 
Det här väcker onekligen frågor kring hur det egentligen kan bli/vara OK att utsätta sina vänner för en massa obehag, för att man själv har en sadistisk läggning/tycker det är roligt att skratta åt vänner/har roligt själv när andra är obekväma.
Håller med om att det är jättekonstigt.
Jag är ganska långsint så även om ett nej respekterades eller det var ett kort skämt så hade det förstört kvällen för mig.
 
Det kan vara unikt häftigt coolt fräckt och en minnesvärd upplevelse utan att något ska känna sig obehaglig till mods före under eller efter möhippan.
Ok jag tycker det är ok att de personer man möter ser att här kommer en möhippa, t ex att blivande bruden har på sig en liten leksaksslöja till sina helt vanliga kläder.
Det är väldigt få personer som gillar att bli avklädda fysiskt eller psykiskt offentligt eller ens inför en liten grupp. Så aktiviteter som anspelar på det tycker jag går helt bort.

Däremot tycker jag det är ok att gå lite grann utanför brudens vanliga liv.
Ex hon får prova på något hon inte gjort tidigare t ex åka vattenskidor, rida eller köra rallybil. Eller måla med oljefärger o s v.
 
Det finns ju fler rätt vedertagna tillfällen för sådana där offentliga förnedringslekar. Jag tänker tex på en del sk "nollningar". (Kanske främst på tekniska högskolor.)
Usch. Ja, där verkar ju förnedring vara själva poängen. Det utgår väl från att nybörjarna ska sättas på plats.
Men varför någon som ska gifta sig ska utsättas för förnedring av sina vänner övergår mitt förstånd än mer.
 
Det finns ju fler rätt vedertagna tillfällen för sådana där offentliga förnedringslekar. Jag tänker tex på en del sk "nollningar". (Kanske främst på tekniska högskolor.)
Som lundensare tycker jag det verkar vara ganska lite förnedring (både av vad jag har sett och vad de teknologer jag känner säger), och ffa så är de ju alltid en grupp som gör knäppa saker tillsammans - det är inte en person som förnedras samtidigt som resten tittar på och skrattar.
Det som folk utsattes för på "nollning" på gymnasiet var mycket värre, det var en förnedrande avart från hur folk trodde man gjorde på universitetet typ.
Hur det ser ut i resten av landet vet jag dock inte.
 
I september är det 15 år sen jag gifte mig.
Jag valde att göra det i hemlighet, för jag ville inte ha någon möhippa - eftersom jag visste att en av mina vänner var rätt "opålitlig" på just den punkten och skulle kunnat hitta på precis vad sjutton som helst.
Som en annan vän sa - men det borde väl alla veta att ameo inte vill vara med om nåt sånt - men tyvärr hade nog just tidigare nämnda vän ignorerat det för att få ha en "kul kväll" själv.

Vi gifte oss också i hemlighet men inte slapp vi möhippa och svensexa för det :cautious:
 
Jag anser likt många andra i Sverige att det är ok att förnedra den som ska gifta sig. Då får dom lära sig hur det känns och då kanske dom låter bli att förnedra sambon senare i livet då det ev blir sambo som.
 
Om några veckor går mitt livs dröm i uppfyllelse: Jag ska gifta mig med mannen jag älskar. Vi har valt att slå på stort runt bröllopet och tillställningen är så fantastiskt fint planerad att jag hela vintern gått runt som en speedad 13-åring i väntan på en Justin Bieber-konsert.

Sedan har vi givetvis möhippan. Där har jag, underförstått, inte haft något med planeringen att göra, bortsett från en detalj som jag varit så tydlig med att det torde vara omöjligt att misstolka även för den blinda och döva: Jag. Vill. INTE. Bli utsatt för någon form av förnedring, pinsamheter eller någon som helst variant av "gå fram till främlingar på stan och fråga x"-uppdrag. Wild and crazy fysiska, adrenalinstinna aktiviteter? Absolut! En utekväll så blöt att den fått mitt 18-åriga jag att krypa hem? Kör på! Men inga uppdrag. Alls.

Idag, ett par veckor innan möhippan, berättar så en av deltagarna att en majoritet - jag vet inte hur många som är direkt inblandade i beslutet, bara att det är en majoritet - av mina fantastiska, hänsynsfulla väninnor planerat en hel jävla dag fylld av pinsamma, förnedrande uppdrag i city. Givetvis komplett med en förnedrande utklädnad som så småningom ska avlägsnas. Offentligt. Av främlingar. Because why not. Varför inte göra saker lite extra överjävliga när man har chansen liksom?

Med ens har euforin bytts ut mot en ångestklump i magen och ett svullet, söndergråtet ansikte.

Jag står alltså här och vill inte gå på min egen möhippa. Inte bara det: Mina väninnor, varav två varit goda sådana sedan tidiga tonåren och mycket väl vet hur genuint starkt jag räds att stå i centrum för okonventionell uppmärksamhet, har alltså gått rakt mot mitt enda, i mitt tycke fullt rimliga önskemål. "Förnedra mig inte. Skäm inte ut mig. Ni vet att jag hatar det." Men tydligen anses det av vissa vara ett förbannat helgnöje att utsätta sina nära för det de avskyr allra mest.

Jag har panik, jag mår illa och jag vet inte vad jag ska göra. Ringer jag väninnorna och demonstrerar de mindre civiliserade delarna av mitt ordförråd? Ska jag vara diplomatisk, trots att de i mitt förvisso väldigt upprörda tycke visat exakt hur lite respekt de hyser för mig när jag vägs mot deras nöje? Meddelar jag att jag vägrar dyka upp även om de påstår sig villiga att ändra planerna, eller ger jag dem en chans att göra om och göra rätt? Låtsas jag som ingenting tills det är dags för dem att hämta mig och jag helt enkelt ser till att befinna mig på annan plats? Herregud, det pågår ett mindre emotionellt haveri i mitt huvud och jag vet varken ut eller in.

Jag har längtat så, så, så extremt, sjukligt mycket efter vårt bröllop, min möhippa inkluderad. Att få fira vad som förhoppningsvis kommer att vara lyckligaste dagen i mitt liv, med vad som är - var? - mina närmaste väninnor utgjorde liksom en stor del av nöjet. Det skulle vara en kväll lika full av skratt och minnen som själva vigselceremonin. Och nu känner jag mig som den ensammaste människan i världen och vill bara gå i ide under en sten.
Jag hade också sagt ifrån innan mitt bröllop i somras. Mina vänner vet dessutom att det inte hade varit någon ide att hitta på pinsamma upptåg då jag helt enkelt vägrat och de hade inte kunnat ändra på detta.

Jag trodde jag skulle slippa, hade planerat en grillkväll för tjejerna under tiden min blivande man var på svensexa. Det blev inte så, de hämtade mig den kvällen också.

Det börjades med blindprovning av cider (om jag dricker - dricker jag cider) på en väninnas soliga altan, det var meningen att jag skulle dricka upp alla provade flaskor med det hjälptes vi åt med. Sedan fortsatte vi med drinkar/cider på uterestaurang och sedan skaldjurplatå på fiskrestaurangen i stan.

Framåt midnatt mötte vi upp grabbgänget hemma hos oss och vi festade och badade hela natten.
Det blev en toppenkväll tack vare mina vänner som lade sig på en perfekt nivå.

Mitt råd - se till att det framgår att du kommer att vägra skämma ut dig så du får en rolig kväll med sånt du gillar istället!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp