"Jag vill in!"

Sv: "Jag vill in!"

Beklagar att din häst fick bli Änglahäst! :( Men han fick ju allafall leva ett långt liv! Det brukar jag trösta mig med när jag tänker på min gammelgubbe som blev 26 år.

Kanske är det åldern som gör att de vill vara inne en stund? Gamla damen jag har som sällskap har ju passerat 20 år.

Nu står mina hästar inne på natten, tyckte gammeltanten började bli väl trött! Och det syntes så tydligt att hon inte ville ut efter bara ett par timmar i boxen.

Men hon är för rolig, jag släpper ut dem vid 05.30 på morgonen, men se det tycker gamla tanten är lite för tidigt! :D Hon är fanimej den första morgontrötta kuse jag träffat! :D
Min egna häst kommer alltid och tittar ut i boxen när jag kommer, om hon inte redan står och tittar ut. Gammeltanten står rätt ofta mitt i boxen och blänger när jag öppnar dörren! Och har minimal lust att gå ut så där okristligt tidigt! :D

Sedan "grabbarna" (2 st 2års hingstar, en 3årig och en 5 årig valack) fick sitt vindskydd är de inne på dagarna alla varma dagar. Nu på sensommaren står de ofta inne på morgonen också. I somras var de ute vid regn men när skuren kom igår gick de in.

Tjejena (en 14 årig shettis och ett 21 årigt fullblodssto) har sina dörrar ut i sina hagar. De är inne varma dagar. Shettisen är alltid inne när det regnar :D. Annars kommer de in på kvällarna och får kvällsmat men är ute på morgonen när jag kommer ner till stallet.

Det skulle vara lag på vindskydd på sommaren istället för på vintern, tror jag.
Alla hästar står på box inne när det inte är sommar. Det verkar dock som att grabbarna kommer att få vara ute lite längre i höst än vanlig. Känns bra att de kan välja.

Innan jag hade denna möjligheten tog jag in vid värmeböljor, oftast på dagarna och vid ihållande dåligt väder. Tjejerna stod inne alla nätter och ibland ett par timmar på dagarna.

maj8-12-006_205099914.jpg

Senast ändrad:

Så jag har återigen lärt mig, det går INTE att säga tvärsäkert att "alla hästar vill...", hästar är individer, de vill olika! :laugh:

Hur är era erfarenheter av hästar på bete? Vill era hästar in en sväng eller får ni truga för att få in dem?

Min sista tant som blev 25 ville:

1: Inte ha nån hästkompis utan gå själv.
2: Ligga eller stå inne och lyssna på radio och vissa dagar var hon bara ut och vände innan hon gick in igen. "Lösdrift" eftersom hagen var utanför stallknuten
3: Sova inne året runt med dörren stängd och jäklar vad hon tjatade om jag inte GENAST stängde dörren när hon sa till.
4: Ha morgon och kvällskram precis alla dar.

Hästar är individer likadant som vi är och vi måste lyssna på deras önskningar, på det sättet får vi lyckliga individer som håller sig friska, eller vad sägs om ett enda veterinärbesök här på över 30 år och aldrig en resa till nån klinik. :)

Men hon är för rolig, jag släpper ut dem vid 05.30 på morgonen, men se det tycker gamla tanten är lite för tidigt! :D Hon är fanimej den första morgontrötta kuse jag träffat! :D
Jag har haft två och skulle du försökt motat upp Madam före 9 så hade hon huggit dig i hälsenorna liggande. ;)

Vilket fint vindskydd! Ser ju lika flott ut som ett stall! :laugh:

De som tar beslut om djurs välmåga har inte full koll tycker jag! Tycker som dig, hästar måste få skydd sommartid också! Jag såg på mina hästar nu i sommar att det funkade inte att de gick i en hage som inte hade träd och buskar som skydd, de vankade och stressade så de blev svettiga på grund av insekterna. I någon av hagarna med lite skog, då var de lugna!

Ha, ha, gamla hästar är för härliga! :D

Min inlånade gamla dam finner sig som tur är i mina tilltag att köra upp henne okristligt tidigt på morgonen, tur för mig! ;)

I torsdags fick min häst ett bad, idag var det gammeltantens tur. De är "flottiga" efter att ha gått ute dygnet runt och rullat runt i leran, dessutom ville jag tvätta rent dem så jag fick rent insektsbetten.

När tanten var badad tänkte jag att hon och min häst skulle få beta lite "vid hand", hade jag släppt ut dem i hagen när hon var blöt hade hon ju givetvis lagt sig i leran.

Beta? Nädå, båda hästarna lufsade i lagom fart (vi gick med slaka grimskaft, nyfikna på vart de skulle gå om de fick välja självar) in på ridbanan! :D
Sedan knallade de runt lite kors och tvärs växlat med att stanna och spana mot grannen! :D

Lite sugna på att få motion, nädå inte alls! :cool:
I allafall min häst ska få lite skogspromenader om en vecka när hon får skor, tror hon räknar dagarna dit! ;)

Hingsten, som ändå var van vid att gå ute på nätterna i Ungern, började gnägga och verkligen ropa på oss om man inte plockade in honom innan solen började gå ner.

Ha, ha, gamla hästar är för härliga! :D

Min inlånade gamla dam finner sig som tur är i mina tilltag att köra upp henne okristligt tidigt på morgonen, tur för mig! ;)

Min gjorde det aldrig på dom 17 år som hon bodde här hos mig. Lika slöa och hopplösa var vi båda på morgonen, och samma nattugglor. :D

Vilket fint vindskydd! Ser ju lika flott ut som ett stall! :laugh:!
Tack! Snäll sambo :love:
P.S Han har även byggt ett stall på nästan 200 m2, 7 boxar.
Då vi inte är rika har vi gjort allt själva, han jobbar på sågverk och kan köpa virket billigt.
Hästarna verkligen gillar sitt vindskydd, hittade dom liggandes därinne i duggregnet härom morgonen. Kanske lite förlängd betesperiod i sommar :confused:.
Brukar ta in vid den här tiden men funderar på några veckor till om vädret fortsätter vara skapligt.

De som tar beslut om djurs välmåga har inte full koll tycker jag! Tycker som dig, hästar måste få skydd sommartid också! Jag såg på mina hästar nu i sommar att det funkade inte att de gick i en hage som inte hade träd och buskar som skydd, de vankade och stressade så de blev svettiga på grund av insekterna. I någon av hagarna med lite skog, då var de lugna!

Denna sommaren har varit rena semestern för mig efter bygget. Hästarna går in där om det är ohyra på dagarna. Kommer åskan har jag bara hängt in en bal i nätet mitt i skjulet så har de mumsat hösilage tills ovädret dragit förbi, sluppit ta in och släppt ut på dagarna utan att det drabbat hästarna. :d

Har lånat en nordisvallack som är helt underbar på alla sätt, utom på just den här biten... VARJE em/kväll börjar han vandra, han går som en giraff med huvudet över tråden fram och tillbaka längs staketet en viss sträcka, vänder alltid på samma ställe och går tillbaka till grinden, vänder osv. Det blir djupa spår längs staketet där han går. Helt maniskt. Varje dag. Oavsett hage och årstid.

Vintertid går mina hästar in ca kl 21-22 men har alltid fri tillgång på hö i hagen, så det går absolut ingen nöd på honom där. Nu på sommaren har de gått på bete här hemma och han fortsätter ändå vandra, inte på samma maniska sätt som vintertid, men nu har det börjat bli värre igen när nätterna blir mörkare och kallare.

Så fort han får komma in är han helnöjd med tillvaron och skulle nog gärna stå inne dygnet runt om han fick välja... Det går inte snabbt ut på morgonen... Enligt hans ägare har han alltid gjort så, och det har i grunden troligen att göra med att hans uppfödare (som han bodde hos i tio år) tydligen alltid 365 dagar om året tog in hästarna kl 16 och ut kl 08. Det verkar vara en djuuuuuupt inrotad vana - som gör mig galen! :D

Småkillarna däremot (ett och två år) står bara och tittar på honom alternativt struntar i honom. De kommer såklart och ska hälsa när man kommer ut men annars är de så nöjda med livet i hagen! Kommer man ut och stör nordisen i vandringen ställer han sig vid grinden och väntar, märker han att man inte kommer ta in honom börjar han vandra igen...

Någon som har tips på hur man får honom att sluta? :grin:

Min häst vill helst också in och "sova". I början på sommarbetet så ville han inget hellre än att komma in på kvällen. Han var trött och slö i ridningen och hade svårt för att slappna av och sova ute. Så fort han kom in för borstning och ridning så passade han på att stå och sova lite i stallgången. Men han fick "glatt" stå kvar ute på natten ändå och det har blivit bättre med tiden.

Det känns som att han inte kommer att klaga speciellt mycket i höst när han får komma in igen och sova i en trygg box :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama