Sv: "Jag vill in!"
?? Menar du inte tvärtom? Jag är fullt medveten om att det finns både de som vill in och de som vill vara ute, men det är ytterst sällan jag träffat på hästar som vill in. Mina hästar får jag ibland stå och ropa på länge och skramla med foder en bra stund för att de ska komma under vinterkvällarna även om det är -25 och liknande. De verkar inte alls förstå varför jag vill att de ska komma. Till slut kommer de ändå i sakta mak. Jag kände mig inte alls så snäll när jag tog in dem sådana kvällar, men utan ligghall hade jag inget val. När jag byggde ligghallen kunde de få vara ute och vad nöjda de var. Det bygget är jag väldigt glad för. Hästar som kommer hit och som är vana att komma in tidigt på kvällen och få mat står ofta och väntar på det i början, men när de släppt den vanan visar de inte på något sätt att de vill in tidigare.Jag har faktiskt aldrig någonsin haft en häst (trots mkt stort antal hästar genom åren) som föredrar att vara ute, de vill in och man får helt enkelt vara hård och säga att ni får bli ute om man tycker de skall vara det och inte är de lyckliga.
Jag tror fullt och fast på att man får lära sig sin häst och vara uppmärksam på vad den trivs bäst med. Man får vara beredd att anpassa så långt det är möjligt. Det finns ingen lösning i världen som kan passa alla hästar.