"Jag vill in!"

Sv: "Jag vill in!"

Jag har faktiskt aldrig någonsin haft en häst (trots mkt stort antal hästar genom åren) som föredrar att vara ute, de vill in och man får helt enkelt vara hård och säga att ni får bli ute om man tycker de skall vara det och inte är de lyckliga.
?? Menar du inte tvärtom? Jag är fullt medveten om att det finns både de som vill in och de som vill vara ute, men det är ytterst sällan jag träffat på hästar som vill in. Mina hästar får jag ibland stå och ropa på länge och skramla med foder en bra stund för att de ska komma under vinterkvällarna även om det är -25 och liknande. De verkar inte alls förstå varför jag vill att de ska komma. Till slut kommer de ändå i sakta mak. Jag kände mig inte alls så snäll när jag tog in dem sådana kvällar, men utan ligghall hade jag inget val. När jag byggde ligghallen kunde de få vara ute och vad nöjda de var. Det bygget är jag väldigt glad för. Hästar som kommer hit och som är vana att komma in tidigt på kvällen och få mat står ofta och väntar på det i början, men när de släppt den vanan visar de inte på något sätt att de vill in tidigare.
Jag tror fullt och fast på att man får lära sig sin häst och vara uppmärksam på vad den trivs bäst med. Man får vara beredd att anpassa så långt det är möjligt. Det finns ingen lösning i världen som kan passa alla hästar.

Min häst gick på lösdrift tom december förra året, och väl inne i stall igen så blev hon så fort hon blev frisk väldigt rastlös! På ett sätt jag inte sett innan hon gick på lösdrift, så jag trodde att hon skulle älska att "slippa" stå inne! Men tydligen inte! :angel:

Överhuvudtaget upplever jag att lösdriftshästarna är ännu mer människointresserade än de som tas ut och in så att en häst kommer galopperande tror jag har mindre att göra med att de vill in utan mer att göra med att de tycker att det är kul med människosällskap.

Det känns ju jättebra att det kan vara så! Att pållarna uppskattar människosällskap alltså. :)
Hoppas det är så när det gäller mina hästar också! 1-åringen är det i allafall helt klart så med! För när vi kommer ut till beteshagen där han går med sina 1- och 2 åriga kompisar behöver vi bara ropa, då kommer han knallande ur flocken och vill bli kliad! :love:

Vad kul det är att studera olika personligheter på hästar! :)

Det är nog rätt mycket rutin när det gäller min hästs 21-åriga "väninna" också, hon har varit pensionerad från ridning och avel i flera år, och vad jag vet har de alltid stått inne nattetid. Och så kommer jag och låter henne vara ute! :D

Men vi verkar hittat något som funkar, alltså att pållarna står inne några timmar på dagen. I dag stod de inne från ca 16.30 till 21.00, och då var de pigga och glada på väg ut till hagen! Och båda pållarna hade legat och sovit inne, de var spåniga båda två. :laugh:

Jag tycker mig se att tillgången på mat spelar roll om hästarna vill in eller inte. I vintras och tidigt i våras så var det fullt i stallet där jag har mina hästar. Två hästar hade inte fri tillgång på hö i hagen, de gnäggade alltid, vankade ofta vid grinden och ville in på eftermiddagen. De andra hästarna som hade fri tillgång på hösilage, de stod aldrig vid grinden!

Tror de med fri tillgång stod vid grinden ett par tre gånger, och då vräkte det ner regn och hade regnat så mycket hela dagen.

Men nu faller ju den tesen för mig, mina hästar har ju fri tillgång på mat i hagen! ;)

Hästar är roliga! Min häst går på lösdrift vintertid, men nu på sommaren är det bete tillsammans med en liten ponny. I hagen finns ett litet vindskydd (byggt till 2 st kalvar vi hade för några år sen), och väldigt ofta står de båda inträngda därinne, som i en stor spilta bredvid varandra med huvudena rätt in i väggen. :) Så visst verkar det som om de gillar tryggheten med väggar, visst kan det vara för att komma ifrån insekter med, men de är rejält sprayade för det mesta, har skugga (skogshage med öppna ytor), men troligast att de står där för att det känns tryggt. Ligger och sover gör de utsträckta på den nerbetade ängen. :) Inget stall, men ut från hagen verkar de vilja ändå, står ofta vid grinden och hänger då vi är i närheten.

Det är väldigt olika.

Min går från dag 1 ute dygnet runt på betet..prova stoppa in han i en box, det går inte för sig sommartid :D

Det enda han kan vara kinkig mot och tycka synd om sig själv är vid regn men lägger jag på täcken är det lugnt.

Men jag har varit med om hästar som hatar bete, som äter lite och vill därifrån..som inte känner sig nöjda med för många hästar etc utan snarare sett stressade ut.
Jag tror mycket hänger på det sociala, inbillar mig att det finns hästar som inte fattar grejen med större flock överhuvudtaget faktiskt..Det har sett ut så i vissa fall. Eller att det är väldigt känsliga för rutinförändringar och fattar inte varför de inte ska komma in.

Sen finns det de som du inte får komma i närheten av på flera dagar, ibland veckor efter betessläppet..förvildade?

Men vanligast tycker jag nog ändå är att de trivs bra ute dygnet runt i flock och föredrar det.

Senast ändrad:

Här är rätt mycket insekter och det är plågsamt för hästarna. Verkar inte finnas något som hjälper mot bromsar i längden, varken täcken eller sprayer. För övrigt vill jag inte använda massa giftiga sprayer i mängder. Riktigt varma dagar eller om jag jobbar och inte kan ta in dom, får de gå i hagen med ligghall och då står de där inne hela dagarna i stort sett. Annars vill de in på förmiddagen. Regnar det däremot så har jag ibland fått släpa in dom för sommarregn verkar vara det bästa de vet. Men hovslagaren uppskattar inte att stå i hagen så de var tvungna att komma in men de var högst motvilliga och hade gärna varit ute i regnet hela dagen

Sen står de inne ca 4-6 timmar beroende på väder sedan talar sprallefjant om med ljus hög gnäggning att nu vill jag minsann gå ut.

Regn är ju en välsignelse för dem.

sommarregn är ju bara skönt om det inte håller på för länge.

Att hästar vill komma in på kvällen hänger mest ihop med hunger eller rutin.

hästar som slipper stå ute o stampa hela dagen vill vara ute när det blir skönt på kvällen- vem vill inte det ljuva sommarkvällar.

jag förstår mig inte på folk som täckar sina hästar för regn även sommartid om de inte har fysiska problem. När ska de få vara nakna utan ngt som stramar mer eller mindre.
Mina hästar säger till- de rullar sig bara om täckena är för varma året om.

KL.

Förra hästen som var uppväxt på Irland älskad att vara ute och blev överlycklig när man red mot sommarhagen även om det var mitt i vintern. En mycket social häst som även trivdes även bra på lösdrift.

Nuvarande hästen som är uppväxt i Sverige tycker att det är bland det värsta som finns att vara ute dygnet runt flera dygn i sträck. Hon vill helst få komma in i sin älskade box iaf 4-5 h per dygn. Om det är på natten eller dagen verkar inte spela så stor roll. En ganska osäker häst som gillar rutiner. Skulle nog inte trivas på lösdrift eftersom hon har svårt att slappna av helt med andra hästar "inom räckhåll".

Förr trodde jag att alla hästar mådde bra av att gå på bete och ville det, det gör jag inte längre. Tror att hästens personlighet och hur den väst upp spelar stor roll i huruvida den trivs med att gå ute dygnet runt eller inte.

Hur den trivs i flocken spelar oxå in o om betet är bra.

mina vill in tidigt på morgonen när bromsarna är som värst, sen vill de UT till natten.

Min lilla 18 åring vill in på kvällarna. Nej jag är inte blödig och vill att han ska vara inne.. Varje kväll när jag kommer till stallet och ska visitera osv så hittar jag honom alltid inne i stallet inne i sin box. Han hoppar ut ur hagen, jodå vi har sett vad den gamle mannen klarar av! Han missbedömde tiden en gång och hoppade ut precis när jag parkerade bilen, snopet för hästrackaren som barnsligt stod och skämdes vid grinden!

Jag tar in honom på kvällen och låter honom käka kvällsmaten inne medan jag pysslar med annat, han är inte helt nöjd med att gå ut igen men han stannar iaf i hagen tills det börjar bli matdags igen, men han tycker mattiden är kl 8 och jag slutar 22:00 på jobbet är i stallet 22.10, och det passar inte herren haha!

Om sommaren hade jag hoppats på att kunna ha honom ute dygnet runt, men gamla travherrar verkar ha egna åsikter om både det ena och det andra.. :P

Mitt yngre sto vill också in, står och gnäggar efter mej vid grinden om jag endast går ner för att kika till dem. Men jag tror att det beror på att hon är ledaren och inte riktigt tar sej ro att lägga sej ner och verkligen sova när hon är ute dygnet runt.

Det äldre stoet däremot bryr sej inte något särskilt, men hon är ranglåg och kan när som lägga sej ner och sova och vet då att den yngre vaktar...:laugh:

Mvh Domino_s

Min stora vill alltid in, han kan inte vara ute i mörker alls om det inte är väldigt mycket hästar omkring honom och gräs. Hela året om är det samma visa, får han inte gå in när det blir skymning så är det skrik och panik och sken i hagen :D Mörkrädd pålle kan man säga ;)

Min lilla bryr sig inte alls, han sover bra i hagen och är väldigt trygg vart man än ställer honom men han går gärna in på natten om man "frågar honom", aldrig så att han inte vill in och går åt andra hållet. Men inte heller sur om han inte får gå in :)

Min stora vill alltid in, han kan inte vara ute i mörker alls om det inte är väldigt mycket hästar omkring honom och gräs. Hela året om är det samma visa, får han inte gå in när det blir skymning så är det skrik och panik och sken i hagen :D Mörkrädd pålle kan man säga ;)

Min lilla bryr sig inte alls, han sover bra i hagen och är väldigt trygg vart man än ställer honom men han går gärna in på natten om man "frågar honom", aldrig så att han inte vill in och går åt andra hållet. Men inte heller sur om han inte får gå in :)

Mitt halvblods sto är gärna ute hela dygnet på betet, nu för tiden. Men dom tre första åren var hon helt hysterisk & ville in så fort det började skymma. Hon gick aldrig ute en enda natt under dessa år.
Men då hon var vanvårdad,var kroppen i urselt skick & hon reagerade kraftigt på alla bitande flygfä, med stora svullnader som följd.Hon fick oxå mkt mugg/rasp med lymfangit som följd.
Mitt fullblod som jag haft ett år har gått ute hela sommaren under dygnet. Men nu när det börjar mörkna tidigare så vill han in redan vid nio. Så fort han ser mig så kommer han springandes & gnäggar, blir mkt. upprörd om jag inte tar in honom. Han har mkt. lymfangit pg.av mugg/rasp, då han är känslig för gräset, magsår pg.av tävlingstiden.
Så hans kropp behöver kanske ett år till på sig att återhämta sig. Jag ser att han blir mer biten än stoet & svullnar upp mer.Ja, dom har täcken, flughuvor & sprayas.
Men han vill ialla fall komma in & vila under natten, till stoets stora förtret :) Men galopphästar är kanske inte ute så mkt. under karriären.
Så betet kan ju uppfattas som tröttande, för han har inte ökat något i vikt under sommarbetet, tvärtom fallit ur lite................trotts att dom går på vall hälften av tiden.

Senast ändrad:

Mina två farbröder går ute mellan 06 och 21. Jag har dem inte gärna ute på natten då vi har både varg, lo och mycket vildsvin. De trivs med att komma in. Jag tolkar dem så att de gillar sina vanor. Jag har försovit mig ett par morgnar och hämtat in dem lite senare några gånger. De har reagerat lika indignerat varje gång. Vare sig de ska in eller ut.

Min ena häst älskar sin box.. har uteboxar till mina..

Jag har problem varje sommar med att han vill in på nättenar, han har t.om. rymt några nätter denna sommaren och ställt sig utanför stallet, på gårdsplan (har blivit väckt av hunden som hört att någon gått där ute hehe)

Han vill IN.. han springer fram och tillbaka vid öppningen VARJE kväll, och på vintern om han kommer in senare än han vill har det hänt att han går igenom tråden och ställt sig och väntat vid stallet.. väldigt speciell häst =)
Får vissa dagar DRA ut honom ur sin box.. Även på sommaren då han har massa gott gräs i sin hage.. han vill in och sova tror jag.. den andre är inte lika noga med det men han behöver vila mer ordentligt för han tränas hårdare..

I år började jag att ta in dom på fm och ha inne dom 5-6 h på dagen (jag jobbar bara kvällar och tog in vid 8-9 och släppte ut strax före 14.30 och red en och en medan den andra stod inne)
Detta föll min herre i smaken, så nu står han varje morgon och SKA in i stället och han är lugn och fin på kvällen =)

Så nu är både häst och ägare nöjd, han får vara inne varje dag några timmar utan att behöva stödfodras i någon större utsträckning. fler timmar och han behöver mer käk givetvis, nu får dom kraftfoder vid insläpp.

går man ner och tittar till dom så ligger ofta båda två helt utsträckta i sina boxar och nästan snarkar =)

Min ena, skäcken, som älskar att stå inne är en vädligt speciell häst med stor personlighet, som uppenbarligen älskar sin box..

Min gammelman (änlgahäst nu sedan 24 maj:cry:) ville sova inne om nätterna, året runt. Så han fick sova inne de 3 sista sommrarna. Bete dagtid och box nattetid, med sällskap. Fick även stödfodra inne pga svårföddhet.
Några nätter ute gick bra, sedan blev han trötter.
Ville även sova inne några timmar på dagen sommartid om det var väldigt varmt och insekter - OM sällskap fanns...:)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama