"Jag vill in!"

kopparberg

Trådstartare
De enda hästar jag förut haft på bete har varit unghästar. Alla andra vuxna hästar har stått inne nattetid även på sommaren och de har ridits. I år så har jag mitt 13-åriga sto och hennes inlånade 21-åriga väninna på bete. Det för att hästar vill ju det sägs det! ;)

Nåväl, ingen av hästarna rids, så att ha dem inne av den anledningen är inte heller nödvändigt. Men de vill in! Hagen har tillräckligt med bete, jag har flera hagar att alternera med. Det är minimalt med insekter i år, och med lite insektsspray så är de i princip insektsfria. Det finns träd som ger skugga, lä och skyddar mot regn i hagen. Stona kommer väl överens och trivs ihop. Lik förbaskat vill de in!

Speciellt gammelmärren vill in och sova! Får de stå inne ett par- tre timmar på dagen lägger sig 21-åringen och sover i boxen, sedan är hon pigg och glad och vill ut igen!

Min 13-åriga häst har upplevt alla varianter i sitt "hagliv", hon har innan jag köpte henne bott i ett stall där de inte ens gick ut varje dag. Hos mig har hon provat ute from 6.30-17.00, ute 9.00-15.00, längre utevistelse samt lösdrift. Hon har även på grund av att hon inte kunnat ridas sista tiden varit rastlös, därför tänkte jag att hon nog skulle älska gå på bete. Men hon vill också in, kommer glatt galopperande när man ropar i hagen, och får de bara gå in på visitation så är det seeegt på väg ut i hagen igen! Och får de inte gå in alls utan att man visiterar i hagen, då står båda hästarna och tittar efter mig/oss vid grinden!

På väg in stegar de glatt på, och får de stå inne ett par timmar stegar de glatt på ut till hagen igen!

Så jag har återigen lärt mig, det går INTE att säga tvärsäkert att "alla hästar vill...", hästar är individer, de vill olika! :laugh:

Hur är era erfarenheter av hästar på bete? Vill era hästar in en sväng eller får ni truga för att få in dem?

Sv: "Jag vill in!"

Hos oss är det meningen att alla ska stå ute nu när det är sommar, men om man inte är snabb nog när man ska plocka ut någon ur hagen för en ridtur så är dem snabba att springa in allihop. Och inte har dem jättebråttom ut heller. Kan tillägga att hagen är jättestor, finns både skog, lösdriftshall med skugga och bete så det räcker och blir över. Ändå är det tydligen kul att komma in och vila emellanåt.

Den ena vill inte alltid gå in, ibland tycker han om det. Den andra sätter sig på en för att få följa meeeeeed bara man visar sig i hagen, den tredje skiter i vilket ;) Så är det hos oss.
Dock är alla tre nöjda när de väl är inne i sina boxar och ingen av dem är särskilt svårtrugad att följa med trots att det kanske inte är deras högsta önskan.

Sommartid alltså.

Min 10-åring går gärna in i boxen och sover några timmar ibland, eller ännu hellre, en hel natt. Hon följer glatt med in (och det är en MÄRR - vill hon inte in, så vill hon inte in / Mvh hästägare som fått jaga häst i en timme ibland inför ridning), och sover eller vilar när hon väl står i boxen. Jag tror att hon tycker det är skönt att få slippa vara på sin vakt och hålla koll på flocken hela tiden, då hon är väldigt flockbunden och lättstressad, måste ha stenkoll på vad alla gör och blir väldigt upprörd om någon försvinner bortom hennes koll.

Sedan är jag starkt emot lösdrift för den här typen av häst också, så det här är en bra lösning, jag har en mycket mer arbetsvillig och harmonisk häst gentemot när hon gick ute dygnet runt hela sommaren.

Våra ska "egentligen" gå ute på bete en månad på sommaren, men de har fått komma in några nätter vid dåligt väder eller bara för att de ska få ta igen sig. Verkar ha varit uppskattat av alla, har aldrig behövt jaga eller truga någon och inte har de bråttom ut igen heller.

Senast ändrad:

Det beror på :)

De tycker att det är skönt att komma in ett par timmar.

Märren med föl ropar på mig när hon tycker det är dags, sisådär runt 9-10 på fm.
En morgon kom jag ut i stallet och där låg frk Fjording och drog timmerstockar i en box ;) (en tråd på staketet hade gått sönder)

Tänk så olika de är. Mitt gamla sto gick inte att komma i närheten av de första 3 dagarna efter betessläpp, hon verkligen ääälskade beteshagen och ville inte utsätta sig för risken att tas därifrån...

Mitt sto hatar bete. Hon går ute dygnet runt med sitt föl och står nästan alltid vid grinden och vill komma in.
Så dom får gå in ett par timmar mitt på dagen.

Våra hästar vill in på kvällen. Då har de ändå ett vindskydd som de kan stå i mitt på dagen som solen blir för varm. Har även haft andra pållar på bete, men efter några dagars nattvistelse ute så var nyhetens behag borta och de ville gärna gå in igen på natten.

Min som gått på lösdrift nästan hela sitt 23åriga liv tycker att han ska in vid 11-snåret varje dag och äta lite gott men sen vill han ut efter några timmar.

min har också provat i stort sett alla varianter (utom lösdrift): inne på natten under sommaren, gå på regelrätt bete, ute dygnet runt med stödfodring etc...
För tillfället går han ute även på natten men stödfodras med hö eftersom det inte är något bete kvar i hagen. Han går också in några timmar varje kväll för att äta lite extra hö då hagkompisen inte har riktigt samma behov. Förvisso hjälper nog maten till, men jag upplever honom mycket mer benägen att komma "självmant" nu på sommaren än vintertid, när de ändå gå in ungefär i samband med mörkrets inbrott.

Hästen har bråttom in, men är glad i att komma ut igen. Han verkar inte bli speciellt trött av att vara ute jämt, men det tror jag beror på att hagen är hemtam och trygg, jämfört med gånger när han släppts på nytt bete.

Något jag kan nämna, som stöder din tes, är att de en natt stod inne pga. oväder. Kvällen därpå var han återigen nne för att äta hö, och när jag ledde ut honom till hagen igen stannade han och visade ganska tydligt att han nog gärna hade sovit inne :p

Min förra medryttar/foderhäst betedde sgi lite likadant. Första veckan/veckorna på bete kom hon ivrigt springande och ville gå in. Hon blev TRÖTT av att gå på bete (flockledare) och ville hemskt gärna gå in och vila. Efter några veckor vande hon sig, men även där var det absolut att föredra box på natten framför bete.

Bara för att hstarna står vid grinden när du går behöver inte det betyda att de vill in. Det är nog rätt vanligt att de följer med dit och tittar lite. Men hästar är ju olika. En del kopplar inte av lika bra ute och mår bra av att komma in en stund. Det finns ju alla sorter och man får göra det bästa för resp häst. Sen beror ku mycket på vad hästarna är vana.

Senast ändrad:

Min är precis tvärtom (han är 14 år). Nu går han på lösdrift men när han stod på box så sov han ogärna inne. Istället gick han och lade sig en stund i hagen på morgonen efter utsläpp. Han fullständigt hatar att stå på box. Han klarar det och uppför sig (bortsett från vandrartendenser) men han mår inte bra. Han har gått på lösdrift ett år nu och när jag ser hur bra han mår psykiskt så bannar jag mig själv för att jag inte fattat detta tidigare.
Han är ett rejält kontrollfreak och där han står på "sin" kulle har han stenkoll på hela gården. Han bryr sig inte om att "innehästarna" försvinner på kvällen bara han har koll över dem i sina hagar.:)

Däremot är han väldigt glad när han blir hämtad för en ridtur och följer glatt med. Arbetsnarkoman som han som kallblodstravare är. Men box, nä det går fetbort.

Senast ändrad:

Min numera änglahäst ville vara inne ungefär varannan, var tredje natt. Då trivdes hon bäst. Fick hon inte gå in så blev hon slö och sur men fick hon bara gå in och sova då och då så var hon alltid pigg och glad.

Valacken vill vara ute dygnet runt så fort det är fint väder och över 5 grader varmt ungefär. Regnar det mycket så kommer han gärna in däremot.

Stoet bryr sig inte om var hon är bara hennes kompis är hos henne. Fast när hon hade fått stå inne i drygt tre veckor för att kompisen hade boxvila, då blev hon väldigt glad när hon fick komma ut ;) (Kompisen kunde inte stå inne själv utan att stå på bakbenen hela tiden vilket givetvis förvärrade hans skada så hon fick vara inne med honom på veterinärens ordination.)

Men hon vill också in, kommer glatt galopperande när man ropar i hagen, och får de bara gå in på visitation så är det seeegt på väg ut i hagen igen! Och får de inte gå in alls utan att man visiterar i hagen, då står båda hästarna och tittar efter mig/oss vid grinden!

På väg in stegar de glatt på, och får de stå inne ett par timmar stegar de glatt på ut till hagen igen!

Min häst går på lösdrift och är inte alls speciellt förtjust i att stå inne. Däremot kommer han glatt galopperande när han ser eller hör mig, går glatt in (det brukar ju vankas något gott) men blir rastlös inne i boxen efter ett tag. Segar dock vid utsläpp om han inte blivit motionerad (snälla mamma, låt oss göööra något:idea:). Har han blivit motionerad så går han glatt och nöjt ut.

Överhuvudtaget upplever jag att lösdriftshästarna är ännu mer människointresserade än de som tas ut och in så att en häst kommer galopperande tror jag har mindre att göra med att de vill in utan mer att göra med att de tycker att det är kul med människosällskap.

Min 29-åring tycker det är högst onaturligt att vara ute dygnet runt. Då han var yngre stod han och skrek vid grinden om han släpptes på bete. Han är väldigt känslig för att hans rutiner bryts. Och bete skedde ju i annan hage och ibland i annan flock.
Nu för tiden bryr han sig inte så mycket om hagbyten eller miljöombyte iom att han upplevt mer. Men vara ute på natten tycker han fortfarande är konstigt. Så han går varje natt in i lösdriftshuset, som finns på betet, och sover. Även om han så ska vara där ensam. Oftast hänger dock någon annan med. Knäppa gubbe! Han är verkligen domesticerad.. :crazy::love::rofl:
Han följer gärna med folk till grinden och hoppas på att få komma in till sin trygga låda. Men går numer tillbaks till flocken om han inte tas in.
Han får komma in och sova och vila med jämna mellanrum iom sin höga ålder. Annars blir han trötter.
Han har väldigt mycket flykt i sig. Och har förr inte legat i hage etc. Men numer har jag faktiskt sett honom ligga lugnt och vila på betet.
Han har dock lärt sig "ligg" på kommando nu på senare år och iom det lärt sig vara trygg i det. Så det kan spela in. Eller så är han bara senil.. :P
Han har också blivit mer social med åren. Förr var han inte intresserad av andra hästar. Han är fortfarande en lite märklig enstöring. Men han är ngt mer social och tål iaf andra hästar och gillar tom vissa eller att iaf hålla sig lite halvnära utkanten av gänget.

Lillskiten går på lösdrift året om. Han blir tvärtom rastlös om han tas in. Han är väldigt social och väldigt mycket flockdjur, som många unga. Hade han fått bo med sin gamla surgubbe hade han nog tyckt det vore hellugnt att bo inne. Han vill ha sällis nära. Men vi har ju standard enhästarsboxar. ;)
Han följer snällt med in och kommer alltid och hälsar på mig och många andra. Men han trivs ute, med flocken. Han kan sova var som, helt ensam med. Han har ingen koll och ligger helt oskyddad och sover djupt när flocken dragit, dag som natt. Han har alltid varit sån. Han är ju ung, växt nyligen tom och blir tröööött!

Mellanhästen skuttade över staketet då han släpptes på bete. Han är en jäkel på att hoppa. Och blev väl antagligen störd av flygfän iom att allt var lugnt på dagen. Vi höjde staketet och testade igen. Då blev han kvar. Sen insåg han att det var rätt skönt att vara ute, när han väl testat. Han är också rätt trygg i grunden. Han kan ligga lite var som, när som.

Jag tror flock-konstellation, hagens utformning och storlek gör mkt. Har man en stabil flock och bra marker så brukar de flesta trivas. Gamla hästar kan dock vara för trötta eller för inrotade i sina rutiner. Men tom de brukar kunna ställa om förutsatt att de pallar det rent fysiskt.

Jag har två hästar, en 13 åring och en 22 åring. 22 åringen vill gärna komma in till natten, han hatar att vara ute. Varje kväll prick klockan 9 ställer han sig vid banden som vätter mot stallet och står där och trampar och bara stirrar mot stallet. Sen då han ser att man kommer ut på gården så börjar han skrapa med hoven i marken och börjar gnägga om han tycker det tar för lång tid. 13 åringen är lite så där "utan egen vilja", han följer bara med vad den äldre tycker och gör, så han kommer också glatt in till kvällarna. Snabbt som sjuttan går det då de får komma in i stallet, sen på morgonen så får man nästan draaaa ut dem ur stallet :D Så här får de nog vara inne på nätterna året runt. Tycker det är onödigt att tvinga dem att vara ute dygnet runt sommartid bara för att "det ska vara så". Någon enstaka natt så har han dock velat vara ute, men oftast så är det nog in som gäller. Så här ställer jag det helt enligt vad hästarna själv tycker. Sen på morgonen då man kommer så ligger de oftast och sover i sina boxar. Den äldre skulle dock aldrig få för sig att lägga sig ner då han är ute. Tror det har att göra med ålderdomen och "rovdjur". Så jag tror det är lite därför han vill in också, så han kan lägga sig ner och vila.

När jag bodde hemma har vi alltid haft våra hästar inne nattetid även på sommaren då vi ofta har mycket insekter. De får gå ut tidigt och komma in vid 21-22 (eller när de slutat äta och börjar vandra/springa fram och tillbaka).
Nu de senaste åren har jag stått uppstallad i inackorderingsstall men jag kör hem hästarna till föräldrarna sommartid för bete -och då har de haft de sommarrutiner vi brukar ha -ut tidigt och in på kvällen, och detta funkar bra. I år har min 4-åring och en 3-åring gått på bete hemma och de har kommit in och fått lite extramat (särskilt min som har svårt att lägga på sig) och har man kikat in i stallet efter en stund så ligger båda helt utslagna och sover. Jag var ute och passade dem för nån vecka sen och kl 20:58 kom de skrittande på rad och ställde sig vid grinden tills de fick komma in ;)

Jag har faktiskt aldrig någonsin haft en häst (trots mkt stort antal hästar genom åren) som föredrar att vara ute, de vill in och man får helt enkelt vara hård och säga att ni får bli ute om man tycker de skall vara det och inte är de lyckliga. Och det handlar inte bara om att de kommer upp vid grinden utan de kallar helt enkelt på en. Nu har vi ett stall som hästarna trivs extremt bra i det märks tydligt så snart en häst flyttar till något annat stall så är det sällan de är lika harmoniska och rofyllda som i vårt. Inte en häst som klagar om de skulle behöva stå inne ett antal timmar över normal utsläppstid tex. Jag kan på sätt och vis förstå dem nu på sommaren för det är alltid svalt och skönt i stallet, de flesta har öppna luckor rakt ut och står mkt hellre där och filosoferar och halvsover än ute i värmen och insekterna.
De som har lösdriften (100kvm) här hemma är i stort sett inte ute alls sommartid, dagtid när det är varmt och insekter håller de sig helt inne, brukar sen gå ut någon timme framåt kvällen för att sen gå in och nanna helt utslagna ett antal timmar på sen natten och sen är de ute någon timme på morgonen innan insekterna och värmen åter dyker upp. Så ser man till dem som har helt fritt val så väljer de helt enkelt själva att vara inne säkert minst 16 timmar per dygn nu sommartid. Så absolut talar det ju för att hästar vill vara ute dygnet runt eller hur........

Min häst är väldigt domesticerad och vill in om det är "väder" av något slag - för varmt, för blåsigt, regnar eller snöar mycket, eller om det är insekter. Trots täcken, luvor och allt man kan tänka sig.

Om inget stör kan han trivas ute, men annars är han gärna inne.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama