Sv: Jag vill ha get
Jag har haft getter, och mitt tips till alla som vill ha getter: glöm det!
Getter är trevliga djur, väldigt sällskapliga och lätta att hantera om dom redan från början är vana vid människor. Getter som inte producerar mjölk eller som inte är dräktiga klarar sig bra på bara hö/hösilage. Jag hade korsningsgetter dvärg/lant och de åt kanske drygt 1 kg var om dagen när det var som kallast i vintras. Mina gick ute året runt med tillgång till hästarnas ligghall där de hade en vindskyddad hörna. Hagarna de gick i var väl i runt 1 500m2. Getter är väldigt "pyssliga" djur av sig som gärna hittar på bus - så inred hagarna med konstiga saker så blir dom glada! Vi hade ett gammalt bord, nån stol, bildäck, tomma vattenkar förutom den naturliga stengärdesgården och träd.
De kräver inte så mkt skötsel egentligen, bara att klippa klövarna regelbundet. Vet inte hur många i en flock som är optimalt, men vi hade mellan 2-3 st men det funkar ju oftast bäst med jämna antal individer.
Jag sålde mina getter eftersom de var omöjliga att stängsla in. De åt upp hela min trädgård, allt som var ätbart var länsat. Lagerhägg, murgröna, syrenhäcken, klematisen osv.. Jag hade fårnät samt två eltrådar överst och de hittade hela tiden nya ställen att ta sig ut. Under, över, genom... de tog sats och stångade mot maskorna så de tänjdes ut. Vi kunde inte längre be grannarna passa djuren och resa bort och hälsa på släktingar eftersom de aldrig visste var getterna befann sig.
Getter kostar några hundralappar per st om man ska en renrasig. Men inköp är en piss i atlanten om man jämför med kostnaden att hägna in dem. Satsa på ett bra nät, typ viltnät, och förankra det även i marken. El funkar väldans sällan på getter..
Kolla in priser på staket och tillbehör innan du skaffar getterna, och bygg riktigt överdimensionerat redan från början - det tjänar du på!