Jag vill ha en soffpotatis!

Miljon

Trådstartare
Hej buke! Jag vill ha en hund som nöjer sig med ett par promenader runt kvarteret, max promenadtid en timme om dagen. Inte intresserad av någon sorts träning annat än lite lätt köttbullelydnad när andan faller på (och köttbullar finns tillgängliga). Jag vill inte borsta massor av päls men har inget emot att dammsuga varannan dag. Jag tycker om att leka med hunden, skämma bort den vid köksbordet och har den gärna både i nybäddade sängen och i tv-soffan på fredagkvällen! Vill den så får den vara ute och strosa i trädgården hela dagen, eller så får den vara inne med mig, den behöver ändå aldrig vara ensam. Viktigt att den är snäll mot människor och andra djur!

:angel:

Nej... Jag är så nöjd så med mina goldens :love: Även om den ena av dem stämmer in på den där beskrivningen kanske lite mer än jag skulle önska ;)
Men iallafall. Förutom det uppenbara (plyschhunden), vilken ras skulle ni säga är den absolut mest soffpotatisiga? Vilken ras trivs bättre hemma i trädgården under en buske än ute på långpromenad? Som kanske är lite "korkad" och inte behöver så mycket mental aktivering? Som glatt låter sig klappas av grannbarnen en halvtimme och delar en glass med dem?

Jag ska absolut inte leta efter en sådan hund, jag bara är nyfiken på om det faktiskt finns någon sån där riktig Ferdinand-ras. Bara för skojs skull, alltså! Så ta tråden med en stor nypa salt är ni rara :)

Jag tror att handlar mer om individ än ras (kanske). :) Den enda hunden jag träffat som var nöjd bara han fick vara med, som inte fattade vitsen med att träna något, som för det mesta släpade sig runt promenader (om han inte hade hundsällskap, då var han pigg och busig), som hatade att gå ut i regn och som älskade att sova under en filt i soffan, är min svägerskas frallegubbe. Han hade alltid haft de dragen men från 6-års åldern var han extrem (fast han följde ju med på allt verkligen - konstrundor, trädgårdshäng, cykelturer, promenader, bad osv även om han nog varit lika nöjd utan)

Sen tror/hoppas jag att alla frallor inte är sådana - men han var världens bästa soffvärmare :love:

Mammas hundar blir såna :cautious:
(De blir astråkiga! :grin:)

Hittills har hon lyckats soffpotatisiera en bearded collie, en cairnterrier och en spansk gatuhund. Samtliga har varit jättesnälla och mysiga, men riktiga slappisar utan action.

:rofl: Rätt spridda raser också!

Handen på hjärtat, den mest soffpotatisiga hund jag träffat är nog en av mina egna :o Han är en riktig fåntratt, regnar eller snöar det vill han stanna inne om han inte får på sig sin overall, han ÄLSKAR sin trädgård (inget fel i det iofs) och träna har han bara lust med några enstaka minuter ibland, när HAN känner för det :cautious: Han har aldrig förstått poängen med apport heller, sin ras till trots, och har inte mycket till övers för vatten om han inte når botten med tassarna. Sånt är bara inte för honom, för ansträngande.

Han är oerhört snäll, det är han, och en HELT fantastisk och omtänksam vän! :love: Men ärligt talat lite tråkig om man vill träna. Därför har tvåan go så det räcker för dem båda, och några till :angel:

Jag tror att handlar mer om individ än ras (kanske). :) Den enda hunden jag träffat som var nöjd bara han fick vara med, som inte fattade vitsen med att träna något, som för det mesta släpade sig runt promenader (om han inte hade hundsällskap, då var han pigg och busig), som hatade att gå ut i regn och som älskade att sova under en filt i soffan, är min svägerskas frallegubbe. Han hade alltid haft de dragen men från 6-års åldern var han extrem (fast han följde ju med på allt verkligen - konstrundor, trädgårdshäng, cykelturer, promenader, bad osv även om han nog varit lika nöjd utan)

Sen tror/hoppas jag att alla frallor inte är sådana - men han var världens bästa soffvärmare :love:

Jag tror också det finns soffpotatisar inom flera olika raser!
Sitter bara här (och gör allt annat än att sova, som jag borde...) och funderar på om det finns någon eller några raser där soffpotatisheten är mer utpräglad än hos andra sas.

Jag tror också det finns soffpotatisar inom flera olika raser!
Sitter bara här (och gör allt annat än att sova, som jag borde...) och funderar på om det finns någon eller några raser där soffpotatisheten är mer utpräglad än hos andra sas.
Då är det väl troligast att hitta dem i rasgrupp 9 tänker jag mig? :)

Då är det väl troligast att hitta dem i rasgrupp 9 tänker jag mig? :)

Ja, det är nog möjligt! Vissa av dem är ju oftast inte alls speciellt soffpotatisiga (jag vet t.ex. ingen pudel som skulle trivas med det) men kanske "tempelhundarna" exempelvis lättare skulle passa för ett liv som soffpotatis?

Ja, det är nog möjligt! Vissa av dem är ju oftast inte alls speciellt soffpotatisiga (jag vet t.ex. ingen pudel som skulle trivas med det) men kanske "tempelhundarna" exempelvis lättare skulle passa för ett liv som soffpotatis?
Nä så är det ju definitivt! Gårdshundar/Molosser kanske också skulle kunna uppvisa fler exemplar av soffpotatisar? Men det är bara gissningar från min sida..

Den mest soffpotatis-aktiga hund jag träffat som fortfarande varit sund i kroppen osv är en bichon havanais. Annars var det en fransk bulldogg, men eftersom den inte rörde sig ute pga alla tänkbara fysiska fel en sådan kan ha så känns det inte riktigt som något som räknas. Inte heller den pekingese som bodde granne med oss ett tag, lite samma stuk på den, fast den var faktiskt något sundare.

Säger också fransk bulldog. De nöjer sig glatt med att ligga i trädgården och vara sociala när andan faller på, vilket är hela tiden. Träningsbara, not so much.

Jag känner till en tax också som är en riktig soffpotatis. Hon nöjer sig med att gå till första bästa grästuva och göra sitt, sedan vill hon in igen. Träningsbar är hon inte heller, men däremot väldigt social och vill helst gosa in sig i famnen på en mest hela tiden.

Och jag säger inte att frallan är en ren soffpotatis,dom river huset till slut eller börjar hitta på dumheter.
Eller så är det jag som har och föder upp fel sorts frallor.

Har aldrig hört talas om en fralla som "river huset", men visst, det finns många frallor där ute så det är såklart olika. Men lite köttbulleträning när man känner för det och få hänga ute i trädgården + daglig långpromenad/playdate i rastgården är "våra" frallor definitivt nöjda med. Pigga och glada och inte svåra att hålla nöjda.

Har aldrig hört talas om en fralla som "river huset", men visst, det finns många frallor där ute så det är såklart olika. Men lite köttbulleträning när man känner för det och få hänga ute i trädgården + daglig långpromenad/playdate i rastgården är "våra" frallor definitivt nöjda med. Pigga och glada och inte svåra att hålla nöjda.
Tja, jag har haft en engelsk bulldogg som rev huset om hon inte fick kuta i skogen 1-2 timmar per dag i rasande fart :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej på er alla! Mina föräldrar fick tyvärr ta bort sin Golden för ett tag sedan pga cancer på lever och mjälte=(. Nu börjar vi så smått...
Svar
12
· Visningar
893
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka