Jag vill få barn tidigt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

pernilla_s

Trådstartare
Om allt går som det är planerat kommer jag och min kille skaffa barn efter att jag tagit studenten nästa år. Kommer då vara 20 och sen tar det väl lite tid att bli gravid och sedan är det ju 9 månader till så jag kommer vara ca 21 när ungen kommer. Skulle vara glad om någon annan har eller varit i min sits skulle kuna berätta lite.Jag har en planering för hur vi ska ha råd och hur det ska fungera allmänt. Har ett bra tag känt mig redo och jag har ett fast förhållande, och han vill ha barn med mig också. Vi kommer kanske inte leva så lyxigt, men i 1:a kommer barnet att få sina grejer och vi kommer defenitivt inte svält. Jag kommer iallafall kunna ge den det viktigaste kärlek och trygghet.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Min sambo fick sitt första barn när han var 21. Han tycker att det var alldeles lagom. Visst är han alltid yngst bland föräldrarna på föräldramötena och det är väl inte alla som tycker att det är "normalt" att skaffa barn så tidigt. Men för honom har det funkat bra och han har väldigt fin kontakt med sina barn. Kanske beror det just på att han inte var så gammal när han fick dem. Att sedan han och barnens mamma växte ifrån varandra är ju kanske något som är lite större risk när man träffas som väldigt unga men det finns ju aldrig några garantier för att ett förhållande skall vara för evigt. Det man får gå efter är ju hur det känns just nu.

Jag tycker att om ni bara har tänkt igenom vad ni vill och hur ni skall lösa det hela rent praktiskt, med pengar och boende osv, så är det bara att köra på. Lycka till!

/Ylvalill (snart 28 och fortfarande inga egna barn....)
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag fick mitt första barn när jag var knappt 19. Fyra månader efter att jag tagit studenten.

Det finns både för- och nackdelar med att få barn tidigt.

Nackdelar är att man inte får någon vidare föräldrapenning i regel eftersom man inte haft någon inkomst, separationsfrekvensen bland unga föräldar är mycket hög (har själv bidragit till statistiken där), man kanske inte har så många bekanta med barn vilket kan begränsa umgänget, man får ofta försvara att man har barn och kan bli lite omyndigförklarad som förälder osv.osv.

Fördelar; man kommer ihåg mycket från sin egen barndom, man orkar hänga med barnen, man behöver inte fundera över saker man inte kan göra längre pga barn eftersom man aldrig börjat göra dessa saker, när barnen är vuxna är man fortfarande ung osv. osv.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Hur kommer ni att bo? Vilka inkomster har ni då? Kommer inkomsterna att vara desamma efter ett år? Tre år? Tio år? Har ni lika värderingar? Är ni överens om uppfostran?

Att skaffa barn är något av det mest egoistiska man gör i sitt liv, kan du trots din vilja ge ditt barn ett bra, tryggt liv? I mer än 18 år?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Med din planering blir det säkert bra :) Och om du verkligen visar framfötterna kanske du kan jobba ihop lite föräldrapenning också. Fördelen är ju att när du är som jag är nu, har du nästan barn som är i den åldern du är nu och kan leva livet då :)

Att få barn är ju inte att sluta sig helt i sin egen lilla kokong (om man inte vill det själv) även om det kanske inte blir så mycket spontana sena kvällar osv. Barn tycker det är roligt att få följa med på saker!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Hur kommer ni att bo? Vilka inkomster har ni då? Kommer inkomsterna att vara desamma efter ett år? Tre år? Tio år? Har ni lika värderingar? Är ni överens om uppfostran?

Att skaffa barn är något av det mest egoistiska man gör i sitt liv, kan du trots din vilja ge ditt barn ett bra, tryggt liv? I mer än 18 år?

Vi kommer bo i lägenhet i ett lugnt område. Ekonomin vet vi inte riktigt än, men vi ska inte skaffa barn förrän min kille fått fast jobb, måste ju veta att vi kommer ha pengar även om några år. Vi har likadan värderingar och uppfattningar om uppfostran och de är ju bra för det kan bli lite jobbigt om man har olika regler.
Jag tror jag kan ge mitt barn ett bra liv, säker kan man aldrig vara, men jag kan lova att jag kommer göra mitt bästa för att barnet ska ha en kärleksfull och trygg uppväxt.

Jag vill också tacka alla som skrivit!!! Alla har skrivit jätte bra synpunter!!!!:bow:
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Du ska få ett skiiirbra boktips av mig: Jesper Julls "Ditt kompetenta barn" !!!
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Hur kommer ni att bo? Vilka inkomster har ni då? Kommer inkomsterna att vara desamma efter ett år? Tre år? Tio år? Har ni lika värderingar? Är ni överens om uppfostran?

Hur många kan säja vad man har för inkomst om tre eller tio år? Eller ens om ett år? Förändringar kan ske hastigt......Både till det bättre och till det sämre....
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Krims skrev:
Viljan är väl en förutsättning:confused:

Jag kan garantera att jag kommer göra allt jag kan för det, men man kan aldrig garantera något. Dock kan jag lova att de kommer ha det bra och jag kommer alltid att älska och stötta dem oavsett vad dem gör.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

:bow:

Jag vill själv ha barn en dag, men väntar. De frågor jag ställer här är de jag även ställer till mig själv.

Jag och min svärfars sambo satt och pratade en natt, och hon var jätteorolig för att jag och min sambo skulle skaffa barn direkt efter att vi gift oss (vilket vi gör om drygt tre veckor). Även om vi älskar varandra, så har vi inte de ekonomiska förutsättningarna och inte heller boendet för att ha barn. Jag vill utbilda mig först, sedan jobba lite, sambon vill få sin doktorandtjänst. Jag vill ha en bra ekonomi, vetskapen om att den goda ekonomin består och gärna ett bättre boende än vi har idag (centralt belägen tvårummare (jättebra för oss, mindre bra för ett barn) men vill helst bo i villa). Jag vill resa runt och se världen och "bli färdig" med mitt liv innan jag skaffar barn.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Krims skrev:
Viljan är väl en förutsättning:confused:
Är den? Det finns många ungdomar idag som skaffar barn för "att få en identitet som mor", för "den ovillkorliga kärleken". Kan man, trots sin egoistiska vilja, uppfostra och vägleda sitt barn i livet och göra det bästa för barnets skull?

Ja, det kan man. Men det finns ju även "föräldrar" som inte klarar av det.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kelda skrev:
Hur många kan säja vad man har för inkomst om tre eller tio år? Eller ens om ett år? Förändringar kan ske hastigt......Både till det bättre och till det sämre....
Det är just det man inte kan. Förändringar kan ske hastigt, varför man ju bör ha det så tryggt det bara går och ha en viss framförhållning.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Kimz0r skrev:
Är den? Det finns många ungdomar idag som skaffar barn för "att få en identitet som mor", för "den ovillkorliga kärleken". Kan man, trots sin egoistiska vilja, uppfostra och vägleda sitt barn i livet och göra det bästa för barnets skull?

Ja, det kan man. Men det finns ju även "föräldrar" som inte klarar av det.

Jag fattar inte heller varför det skulle vara egoistiskt att skaffa barn - är det inte roligt för barnen att få finnas? Är det bättre att aldrig ha blivit född än att få leva?

Och vadå "ovillkorliga kärleken", är det man själv som ska känna den, då? För inte kan man räkna med att barnen älskar en?
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jo man kan räkna med att barnen älskar en. Det finns väl ingen man älskar så högt som sin mamma och pappa? I alla fall som barn. Det finns ju en uppsjö med exempel på vad barn går igenom och står ut med för sina föräldrars skull..sen kanske de iofs inte älskar dem lika mycket när de vuxit upp men det är en annan sak.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Mabuse skrev:
Jag fattar inte heller varför det skulle vara egoistiskt att skaffa barn - är det inte roligt för barnen att få finnas? Är det bättre att aldrig ha blivit född än att få leva?

Och vadå "ovillkorliga kärleken", är det man själv som ska känna den, då? För inte kan man räkna med att barnen älskar en?
Att skaffa barn är inget annat än en egoistisk handling. Man skaffar ju barn för att man vill ha barn, inte för att barnet vill växa upp. Det finns inte ett enda barn på denna jord som bett om att få komma till. De har alla kommit till p.g.a. bortglömda preventivmedel, föräldrar som absolut vill ha barn, eller i värsta fall, våldtäkt.

Jag syftade närmast på den ovillkorliga kärleken från barnet till mamman. Spädbarnet är absolut helt och 100% beroende av sin mor och älskar denne över allt annat och helt utan villkor. Det finns ju även många exempel på barn som trots övergrepp och misshandel i det närmaste förintar sig själva i vilja att försvara sin förälder. Dock skulle jag inte vilja kalla det ovillkorlig kärlek utan snarare beroende och rädsla, men tror ändå att mitt resonemang når fram.
 
Sv: Jag vill få barn tidigt...

Jag fick barn tidigt jag med och ångrar det inte en sekund.

MEN...
Jag har stulat lite fram och tillbaka med gymnasie osv, men fick äntligen gynasiekompetens med lillan på armen :)

Det jag kan känna idag är att jag skulle ha satsat på utbildning innan och skaffat mig ett yrke innan. Idag är det omöjligt för mig att studera på heltid på universitet. Har försökt men det tar för mycket av mig och mitt liv för att klara av det. Försöker att läsa på distans och på halvfart men det är svårt.

Nu har du kanske gått en utbildning där du känner att du inte behöver gå på universitet, det är ju bra i så fall.

Min syster har lyckats att klara av 2 år på universitet innan hon blev gravid. Det är synd att de inte kunde vänta eftersom jag befarar att hon ger upp sen med en liten. Hon har haft det tufft och det blir inte lättare med en liten.

Ja ja bara några tankar från mig. Du får göra precis som du känner och din sambo.

Lycka till med livet!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 341
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp