M
Mindful
Sv: Jag vill bara rida
Jamen äntligen en som tycker som jag! Jag trodde jag var ensam om detta funderande. Har själv hört exempel på enkelspårighet gällande lärandet på lantbruksskolor. Exempel: NH är dåligt för hästen, en unghäst ska alltid arbetas inspänd. När eleven konfronterade läraren så hade hon inga svar på varför hon yrkade på detta. Lärare som yrkar på att man ska rida sin häst med graman om den inte accepterar bettet. Vilka j*kla genvägar man får lära sig alltså!
Ja, visst är det lite tråkigt? Jag gillar inte alls att hänga på stora hästanläggningar med tränare och allt... För de vill inte lära, bara lära ut. Oavsett om de är tränare eller vanliga hästägare.
Vi har tex en ung tjej i stallet som är mkt intresserad av NH, "trots" att hon är hoppryttare med halvblod. Hon är jätteduktig och tålmodig med sin häst, rider den utan utrustning ofta. Men får skäll av sin ridlärare (på lantbruksgymnasiet hon går på) när hon låter hästen gå lös när hon skrittar av den Det finns bara ett sätt att hantera hästar och det är på klassiskt engelskt sätt, tydligen. Trött jag blir.
Jamen äntligen en som tycker som jag! Jag trodde jag var ensam om detta funderande. Har själv hört exempel på enkelspårighet gällande lärandet på lantbruksskolor. Exempel: NH är dåligt för hästen, en unghäst ska alltid arbetas inspänd. När eleven konfronterade läraren så hade hon inga svar på varför hon yrkade på detta. Lärare som yrkar på att man ska rida sin häst med graman om den inte accepterar bettet. Vilka j*kla genvägar man får lära sig alltså!