Jag vill bara rida

Sv: Jag vill bara rida

Jo, jag känner så ibland. Nu har jag aldrig varit 10 år och ridit (började på ridskola vid 11 år) och jag hade ingen egen häst då men nuförtiden känner jag ibland att jag bara vill rida utan så mycket krav på mig själv.

Och jag tror att det är nyckelordet i det hela, just att jag har krav på mig själv. Krav ger prestationskångest om de inte uppfylls och det blir tillslut en nedåtgående spiral.

Istället måste man ha mål, en del realistiska mål och en del mål som får en att sikta mot stjärnorna och lite längre. Det gäller att främst tänka på att ha kul, för är människan glad och lycklig när h*n rider så blir hästen glad och "lycklig" när den rids. Hästar märker av så tydligt i vilken stämning vi är i. Och jag tror att så länge hästen får allsidig träning så håller den länge. Så rid du ut, hoppa och tänk inte så mycket på formen.

Lägger till: det är det som är så härligt med att rida ut, för känner jag inte för att dressyra (= krav på att hästen ska gå i en så bra form som möjligt) så klan jag bara "lufsa runt" lite och jag och hästen är lika glada (om inte gladare) och nöjda för det! Hon och jag älskar att bara trava och galoppera runt utan större krav på form, eller att skritta ut för den delen med. Men samtidigt så kan man, om man känner dressyrtarmen suga till, rida lite dressyr och öva och tänka på formen.

Men som sagt, jg tror att sålänge hästen får allsidig och varierad träning så kommer den hålla länge.

Alla ryttare har ju sin ambitionsnivå. Om du bara vill ha kul med hästen så ha det då. Det är ju din nivå. Inget fel i det. alla vill inte lägga ner sig och klättra uppåt.

Jag förstår vad du menar. Ju mer man lär sig desto mer komplicerat blir det.
Det blir så stort rabalder också, småsaker blir helt plötsligt jätteviktiga.
Visst, det är viktigt att hästen går i form. Men vafan. Jag tror den mår bra av att ibland få springa i skogen och bara ha kul. Man får ju inte förstöra arbetsglädjen.

Även om man försöker tänka bort alla dem där "småsakerna" så är det riktigt svårt att bara rida när man väl har sina rutiner.
Sätter man sig upp och bara "rider" så blir man bara besviken på hur dåligt det gick. Man måste sänka sina krav. Men som sagt, det är riktigt svårt att koppla bort de där sakerna man får inpräntat i huvudet.
För att rida hästen utan nosgrimma, utan matchande utrustning, utan ridbyxor, utan benskydd, ej i form -- :eek: herregud det gör bara nybörjare! ;)
Man mår nog bra av att försöka "bara rida" ibland.

Okej jag vill inte vara taskig på något sätt, men man är ju inte nybörjare för att man rider utan nosgrimma :eek: Jag rider alltid utan nosgrimma. Vad jag har lärt mig, så har man nosgrimma för att hästen inte ska gapa. Hästen gapar ju bara när man tar den för hårt i munnen, så jag tycker att en nosgrimma är ett taskigt redskap. Jag försöker istället vara jättemjuk på handen, och min häst lyssnar bra, utan att gapa:D

Okej jag vill inte vara taskig på något sätt, men man är ju inte nybörjare för att man rider utan nosgrimma :eek: Jag rider alltid utan nosgrimma. Vad jag har lärt mig, så har man nosgrimma för att hästen inte ska gapa. Hästen gapar ju bara när man tar den för hårt i munnen, så jag tycker att en nosgrimma är ett taskigt redskap. Jag försöker istället vara jättemjuk på handen, och min häst lyssnar bra, utan att gapa:D

jag tror du missade poängen ;) Ellyne tycker inte att att man är nybörjare för att man rider utan nosgrimma. jag tror att hon vill ha fram är att man inte behöver vara klädd som en GP-ekipage för att vara bra. bilden med "med nosgrimma, med matchande utrustning, med ridbyxor, med benskydd, i form" är alltså automatiskt förknippad med framgång i våra huvuden. :)

jag tror du missade poängen ;) Ellyne tycker inte att att man är nybörjare för att man rider utan nosgrimma. jag tror att hon vill ha fram är att man inte behöver vara klädd som en GP-ekipage för att vara bra. bilden med "med nosgrimma, med matchande utrustning, med ridbyxor, med benskydd, i form" är alltså automatiskt förknippad med framgång i våra huvuden. :)

Oj hehe. Lästen allt igen. Missförstod TOTALT. FÖRLÅT :P Då var det en annan sak. Stilen på ekipaget avgör inte dess talang :)

Förstår precis vad du menar!
Jag vill också bara få må bra på hästryggen utan en massa krav och måsten.
Visst - jag tar hand om min häst med största respekt och så gott jag kan, men när det kommer till ridning vill jag bara få sitta och dingla med benen i skogen barbacka (i mina joggingbyxor och gympaskor), inte tävla och inte ha någon som säger åt mig vad jag ska göra.
Köpte en äldre ponny trots att jag är lååååååångt förbi ponnyålder och DET har ju upprört vissa må jag säga!
"Men då kan du ju inte tävla!!!" Nä, jag tänkte inte det heller - hon är min älskling och vi har mysigt ihop - stör det???
Hon är väldigt välutbildad och duktig och vi rider dressyr i paddocken också, men på mina villkor och bara för att vi tycker det är kul!

Rida SKA vara kul.:laugh:

Sedan har olika människor oika uppfattning om vad som är kul. Vissa vill som dig ha en kompis att mysa med.
Andra är mer som mig, mer utpräglade tävlingsmänniskor. Men KUL vill vi alla ha eller hur.

Inte direkt till dig....

Man måse våga se att olika ryttare har olika ambitioner. Så enkelt är det och alla tar förhoppningsvis hand om sin häst efter bästa förmåga.
Hästar är också olika. En del tycker det är jättelajbans att hoppa höga hinder elelr springa "krusiduller". Andra hästar trivs bäst när de får filosofera under korkeken sas.

Gäller bara att hitta häst och ryttare med samma filosofi:idea:

Nä jag vill int bara rida.. ridningen blir så opersonligt då..
Det är ju de som är runt om kring som är så roligt.Borsta hästen få en bra kontakt med henne. sadla träna mocka göra iordning maten osv=)

Precis. Tack! :)
Blir lätt missförstånd. ;)

:bow:
Då red man för att det var kul (det gör man ju nu också såklart) men nu kan jag typ inte bara rida för utan att hästen ska söka sig till form etc eller att jag hela tiden tänker på bärighet, takt, form osv.

Jag tillåter mig fortfarande att ha sådana dagar när man bara är ute och busar i skogen och inte riktigt bryr sig. Man slänger på den bomlösa sadeln, bettlösa träningsgimman och klädseln är självklart mjukisar och gympaskor. Hästen uppskattar det lika mycket som jag.

Men visst man har ju hela tiden i baktanke att hästen ska må så bra som möjligt men det är inget egentligt problem för mig, det är en självklarhet. Jag VILL verkligen lära mig mer om ALLT som gäller hästar (inte för att jag tror du inte vill det) och det är min hobby.

Du måste tillåta dig själv att slappna av och bara rida!

Jo, jag tillåter mig själv att slappna av jävligt ofta ;) Men ju mer jag hänger med min prestations-och-halvblodsinriktade kompis desto mer undrar jag hur andra ser på mig och min ridning.

Jag bor ju ute i skogen och har lite inackorderingar, det är ingen som direkt lägger sig i vad jag gör eller varför. Måste inte varje dag försvara min ridning eller falla in i ett mönster och passa in i en mall.

Men man har ju ändå blivit vuxen på vägen och insett så otroligt många saker.

Niela; det var inte så jag menade heller. Jag har alltid tagit hand om mina hästar själv även om jag var liten. Med texten menade jag mest att jag vill bara vara, utan krav och måsten :)

Det är ju de som är runt om kring som är så roligt.Borsta hästen få en bra kontakt med henne. sadla träna mocka göra iordning maten osv=)

jo det är ju givetvis också bland de roligaste, det är inte så att man vill bo i fullservice-stall och få hästen fixad och iordninggjord. det är bara alla råd, rön, krav och förväntningar som kan vara jobbiga. jag har ångest för att jag känner att jag förstör hans framben genom att inte alltid rida honom perfekt samlad. jag har inte ekonomin att kunna erbjuda honom den skönaste sadeln, equiterapeut-behandlingar regelbundet eller den dyra, duktiga hovslagaren. :( jag känner dålig samvete gentemot hästen och samtidigt finns det en social press på det hela, som inte gör det bättre. som om folk tittar snett på mig för att jag inte kan ge min häst samma saker som deras.

Jag tror det handlar mycket om ansvar.
Ju äldre vi blir, desto mer ansvarstänkande blir vi? Ju mer man tar på sig, desto tyngre blir det att bära, åtminstone periodvis..
Jag känner ett ansvar inför min häst. Eller många snarare, t ex att se till att den får så bra skötsel som möjligt och att inte flänggaloppera omkring om det sliter på hästen i onödan. Sen är det kanske lite blandat med målinriktning och prestationskrav, att man lär sig mer och mer hur man ska kunna gå rakare vägar mot sina mål och även om man inte "vet" så försöker man gardera sig?

Jag är glad för kunskap, för att någon gång lyckas nå målet att dansa fram med häst som i princip lyssnar på tankeläsning i bra balans och avslappning även i lite svårare rörelser. Som jag när jag var liten bara drömde om, men nu har fått fler pusselbitar till att ta mig dit! :)
Samtidigt kommer den där lilla flickan fram ibland som bara vill springa och gömma sig för omvärlden och slippa ansvaret när det blir jobbigt.

Reklam och produkter som riktar sig till vårt samvete som hästägare har jag egentligen inget emot. Finner jag det inte nödvändigt och inte har råd att slänga ut pengar "i onödan" så låter jag bli, vill man unna sig lite lyx så blir det nog oftare såna produkter än schabrak och benlindor i mängder. Fast lite jobbigt med t ex en sån grej att totalt utesluta alla bomsadlar för att dom KAN trycka. Jag begränsar mig ganska mycket även inom andra områden. Är det inte helt bra så är det helt kasst, typ! :angel: (och nej, jag tycker inte överlag att bomsadlar är kassa eller att det är dumt att använda bomsadel, jag har bara tvångstankar i egna huvudet som skulle säga ifrån innan jag ens tittade på en!)

En grej som kan vara lite opraktisk är att jag numera extremt sällan köper något utan att först ha kollat upp vad man "ska" ha (vad som är bäst för hästen, och jämfört med lite olika för att komma fram till vad som vore bäst för mig och kusen) och blir så kräsen att det ofta slutar med att jag inte köper något, eller köper mycket dyrare än jag hade tänkt.
Fast det där hör nog också ihop med att jag hatar att ha skräp och inte har råd att köpa saker så ofta, så när det köps ska det vara bra grejer.

Senast ändrad:

Jag håller med absolut!!!
Vi har haft problem med skador och sånt i all oändlighet och jag har inte kunnat rida alls i långa perioder, men det gjorde liksom inte så mkt för det runt om var viktigast! Pysslandet och känslan att bara VARA med hästen.
Jag delar min ponny med mina döttrar och ofta, ofta så rider de t ex i skogen och jag går med utan att det gör mig nåt alls att jag inte får rida. Det är inte det viktigaste för mig.
Den otvugna samvaron med hästen är det som ger mig mest!

Jag rider för att det är roligt. Visst, jag har en passande (bomlös) sadel, jag rider med benskydd och försöker jobba min fröken i form... men mest av allt rider jag för att det är roligt. Och roligt är det, när hon och jag är på bra humör och hon lyssnar fint på mig (oavsett form). Det finns inget bättre än att trava fram på en gräsväg i skogen, eller skritta över ett berg, och allt är tyst och lugnt omkring en och man bara är ute och myser med sin häst.

Jag rider sällan på bana, men tränar ändå lite dressyr ute längs vägarna. Sidförflyttande funkar utmärkt att träna på grusvägar, och volter och form kan man träna även i skogen.

Jag har inga höga ambitioner, inga stora mål, och jag mår inte dåligt av det heller. Jag tror att min häst är glad och lycklig med det liv jag ger henne - och det är jag med :)

Jag saknar första tiden!

just den tiden då man aldrig tänkte sig för!
Men första hästen hoppade ja tex vägbommarna som kom i vägen, eller över grannens häck!
Och grymt kul var e busred på golfbanan :angel: och annat!

sånnt som man aldrig skulle göra nu för att man förstår bättre eller att man är för rädd om livet man kan juh faktiskt dö av att hoppa vägbommar :eek:

Jag saknar första tiden! just den tiden då man aldrig tänkte sig för!
Själv är jag rätt glad att jag kommit förbi vansinnesstadiet ;) Just för att man hade kunnat råka så enormt illa ut om man hade haft liiite otur... jag är glad att jag är lite äldre och mer förnuftig nu :D

Visst var det skönt att vara "ung och dum" och bara göra det som föll en in. Vi hade bara roligt med hästarna och tänkte väl oss inte för alla gånger. Vi spände för vagnar utan att veta om hästen egentligen var ordentligt inkörd och tur som man hade så funkade det!
Nu skulle man aldrig få för sig något sådant och skulle man det så kan man vara säker på att det går åt h-te.

När man ridit i så många år som jag så känner man väl att man egentligen ska vara kanonduktig. Har väl inte riktigt den där "känslan" som en del har men hankar mig fram så gott det går.

Är inte tävlingsinriktad och tränar för den skull. Försöker ta mig till det som jag gillar och som funkar för mig. Tränar med hästen någon gång ibland men är väl i själ och hjärta en skogsryttare. Finns mycket man kan träna i skogen också. Försöker framför allt att ha roligt med pållarna och visst är det härligt att ta ett riktigt "ponnyrace" och känna sig "ung" igen!!

Rider på ridskolan varannan vecka för att inte tappa känslan för att rida olika hästar + att vi har så himla kul i vår grupp. Vi är gruppen som tycker "att det är skönt att komma hemifrån" och inte rider för att komma ut och tävla eller så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 652
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama