Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

Om hästen bara hugger i luften utan att rikta sina hugg mot någon skulle jag bara fortsätta borsta som ingenting och tala lugnande. Sen mycket klapp och beröm om hästen slutar hugga. Skäll inte på hästen, den biter för att det är obehagligt och kan inte behärska sig.

Om hästen vänder huvudet och hugger MOT mig så gör jag ett utfall mot hästen - gör mig stor, armarna i luften, och tar ett steg MOT hästens huvud utan att slå. Backar direkt när hästen backar och fortsätter som ingenting har hänt.

Jag har liknande problem när jag spänner sadelgjorden.
exakt sådär gör jag oxå... nu ar jag iof en snäll häst men på ridskolan jag gick på förut fanns det många sånna hästar...

Sv: Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

Hejsan.. Min sköthäst gillar inte om man tar/borstar henne innanför låret och långt bak på magen. Då mosar hon in mej i väggen och försöker sparkas.. Men när man borstar henne ngn annan stans på kroppen är hon jättesnäll.. Jag vet inte vad jag ska göra för jag kan inte ens ta där försiktigt med handen. :(
Nån som har nått bra tips? Hon är ridskolehäst och står i spilta, så jag kan inte ta ut henne ngt annan stans och borsta.

Kram Fia

Sv: Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

så som jag tror har hänt är att hästen kanske tycker d är lite obehagligt med bortsen på vissa ställen, då har den försökt skrämt dig till att sluta, å det har du också gjort, stannat upp å rytit till eller smällt till på bogen...obehagligheten från magen försvann.. och sden har lärt sig omjag gör så här slutar hon bortsta.. det jag skulle gjort är att borsta å borsta till den slutar.. och det måste du göra varje gång du borstar, sluta inte när den försöker skrämmas..

Sv: Re: Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

jo och en sak till om huvudet kommer för nära dig upp me armbågen så den får sig en knock, den ska inte hålla på så, det skulle aldrig en häst som är högre i rang tillåta..

Sv: Re: Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

twinstar skrev:
Om hästen bara hugger i luften utan att rikta sina hugg mot någon skulle jag bara fortsätta borsta som ingenting och tala lugnande. Sen mycket klapp och beröm om hästen slutar hugga. Skäll inte på hästen, den biter för att det är obehagligt och kan inte behärska sig.

Om hästen vänder huvudet och hugger MOT mig så gör jag ett utfall mot hästen - gör mig stor, armarna i luften, och tar ett steg MOT hästens huvud utan att slå. Backar direkt när hästen backar och fortsätter som ingenting har hänt.

Jag har liknande problem när jag spänner sadelgjorden.

Detta är en träningsfråga. Alltså du/ni måste "lära" hästen att bli borstad på dessa ställen. Börja med att se om ni kan ta på dessa ställen med handen. Om det funkar gå vidare till en jättemjuk borste och prova. Mycket beröm, gärna med en godis bit, det är jätte viktigt att hästen förknippar att du tar på dessa ställen med något positivt. Att hästen gör så här kan bero på att den kan vara tunn hudad och tycker det är obehagligt att bli borstad, det kan oxå vara så att ingen har lärt hästen ordentligt att bli borstad här, alla andra kanska har avfärdat detta som dåligt beteende och skällt på hästen ist för att träna in ett nytt, bättre beteende.

Kan oxå vara en ide att kolla att hästen inte har ont nånstans. Framförallt du som har problem med sadelgjorden. Din häst kan ha problem med de muskler som löper precis där du spänner gjorden. Ta det hästen försöker visa på allvar och hjälp hästen att lösa det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar