Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

Ganska enkelt att utesluta slag i den här frågan tycker jag. Hästen känner obehag och säger ifrån. Varför slår du den då? För att den berättar att det är obehagligt eller för att den tycker att det är obehagligt? :smirk: Hade du slagit den om den reagerat genom att gråta? Varför inte i så fall?

Vi har inte rätt att göra illa andra varelser, varasej vi anser oss smartare än dem. Undantaget är om hästen behöver det för sin hälsas skull - tex. sprutor eller liknande. Eller i självförsvar såklart.
Vi människor är egentligen ganska blinda. Många ser bara beteendet som stör just dom och glömmer att detta bara är en reaktion på något som hästen känner. Det är inte beteendet du ska bli av med, utan det som orsakar beteendet. Om ditt spädbarn skriker så håller du väll inte igen munnen på den? Du tar förstås reda på varför det skriker. Men när det kommer till hästar går det tydligen lika bra att hålla igen munnen på dem många gånger.

Så självklara saker kan vara så otydliga för vissa.

Okej, det ska jag göra! :bow:
Fast jag brukar ha den lös innan jag går in i ridhuset, och sedan spänner jag den. Har nog aldrig tänkt på att man faktiskt kan gå in till mitten och spänna igen...!

Å en sak till, eller rättare sagt två.

* Spänn på båda sidor. Oftast spänner folk bara på vänster sida, men spänn ut gjorden på båda sidor så att du kan spänna både på höger och vänster sida. T.ex.; sadla och dra ett hål på vänster sida. Gå ut från stallet, spänn ett på höger. När du kommit in i ridhuset, spänn ett på vänster, o.s.v.

* När du spänt så hårt att du kan sitta upp, ta tag i hästens framben och lyft det framåt, så huden dras rätt under sadelgjorden.

Många hästar uppskattar det, då huden under sadelgjorden gärna dras åt alla möjliga håll och kanter.

Oh! Tack! :) Det måste jag ju bara testa! :D Jo, nog har jag tänkt på att huden dras åt alla möjliga håll ;)

okej, tack för tipset! :) om man fortsätter att borsta och inte bryr sig om att han bråkar så lugnar(ger upp?)han ner sig och börjar gäspa och ställer sig ofta och vilar ena bakbenet och då går det tydligen ganska bra att borsta, varför gör han så?

Man ska aldrig någonsin ryta/skrika/skälla på en häst med högt/argt tonläge. Hästen skriker aldrig åt dig, skrik aldrig åt den. Det är ett totalt meningslöst tilltag som inte har någon som helst förankring i hästars naturliga sätt att kommunicera.

Hästar skriker aldrig åt varandra :confused:. Vad gör då ett sto på mindre gott humör när en allt för nyfiken och närgången valack inte ger sig i tid. De jag har sett (speciellt vid brunst) lägger örona bakåt, måttar ett kraftigt hugg eller spark och skriker så det skär i öronen? :D

Mvh//LG

till folk som ev är kritiska till vänskapsleken.:

jag visste inte att det här kallades ngt speciellt.Jag har själv kommit på metoden på min förra häst.Hon vägrade låta mig röra henne över kroppen på vissa ställen. Jag började då att stryka henne längre bort, och närma mig sakta,och backa tillbaka lite när hon reagerade(med att hytta med bakbenen :eek:).Till slut efter en vecka kunde jag röra henne överallt, t o m under svansroten(hennes största problem).

Det fungerar.Är förvånad över att fler inte verkar ha kommit på det här själva. :devil:
Tar man sig tid(jag höll till i spiltan,ridskolehäst) så vinner man hästens respekt och förtroende. Innan så lät hon mig inte röra henne, hon var kaxig och bossig och ville sätta mig på plats eller så var hon ängslig och känslig men det tror jag mindre på. I vilket fall som helst, det är ett utmärkt sätt att gå tillväga för att få en lätthanterad häst i spiltan.

Mitt dominanta sto betedde sig ungefär likadant.Varje gång hon högg, hotade mot mig sade jag NEJ bestämt.Detta vart så negativt.Så fort jag sa nejoch hon ej så sur ut berömde och sa bra.Sen såg jag videofilmerna Hästar med problem.Studerade Ellens kroppspråk
Hur hon smekte hästen på halsen efter varje liten del av sadlingen och gjordspänningen.Tittade aldrig rakt in i ögonen på hästen.Sadlade från höger sida för bryta beteendet. Efter att konsekvent gjort så här, har jag nu en avspänd häst som litar på mig.Hon vet att jag svarar på hennnes kroppsprat(kroppsspråk)om hon tex har lite träningsvärk och ej vill bli borstad för hårt och fort. Nu har hon accepterat mig som ledare och måste inte försvara (anfall bästa försvar)sig utan kan slappna av.Vi har nu en otrolig kommunikation som jag inte har haft sen mitt första halvblod som jag hade 1977.T.o.m. min 10 åriga dotter kan vara med och borsta henne.Detta var helt otänkbart förr sommaren.

Om hästen vänder huvudet och hugger MOT mig så gör jag ett utfall mot hästen - gör mig stor, armarna i luften, och tar ett steg MOT hästens huvud utan att slå. Backar direkt när hästen backar och fortsätter som ingenting har hänt.
var en häst apun jag var på förut som verklgien gjrode utfall mot en. Gjorde som du skrev då och det funkade :)
Han såg lite misstänksam ut men han stod still sen

jättebra tips :) :bow:
Ska köra det med Moses som inte vill bli selad.
(kan bli lite knöligt med en stor sele men det går nog, får väl ta den i delar annars) :D
:)

Våld och skäl kommer man ingen vart med hästar. Det funkar aldrig i längden även om hjärnan tar slut och man inte har nåt val längre. (har själv varit med om det!) och det funkar helt enkelt inte, hästen tappar tillsut all respekt och kan rent ut sagt farlig.
Tänk på att hon inte gör det av elakhet, hästar har ingen som helst elakheter i sig för de kommer ingenvart med det i en flock där alla måste samarbeta.
Utan dom visar det av obehagligheter och rädsla!
Jag vet en häst som fanns på min ridskola som sparka vilt omkring sig när man tog på hennes mage med borste lr sadelgjord, hon var hemsk kittlig och det får man acceptera, kanske funkar det att borsta hårdare prova det?
Det funka inte på denna häst men du kan prova annars får du bara helt enkelt ignorera att hon är kittlig utan bara få det överstökat.

Om hon är het när du rider så tänk på att inte hela tiden dra i tyglarna för att försöka få hon att gå lugnare då rusar hästen ännu mer.
Ta mkt halvhalter, mjuk hand, tydliga eftergifter och använd sitsen att bromsa med. Gör mkt förflyttningar sidvärtes, både på volt och spåret.

Tack så mkt för tipset ang. heta hästar. Fortfarande kvarstår en fråga; Hur bromsar men med sitsen? Har aldrig riktigt blivit klok på det... :(

min brukar sura och hugga i luften ibland när jag sadlar. men det räcker oftast med att jag bara säger "Nej." så lägger hon ner. när hon är brunstig har jag fått ryta åt henne. men jag slår henne aldrig.

att bromsa med sitsen ar inte sa latt om hasten ar "okanslig", den kanske gar rakt pa som vanligt till en borjan(men det ar inte heller latt att bromsa med tygeln pa en hast som blivit okanslig i munnen). Men man far vara konsekvent och rida for satet(forhalla for satet) sa kommer du till slut fa en kansligare hast. Ett tips at att forsoka gora halt pa lang tygeln med enbart vikten, ngt som kan vara mkt svart. Styr da mot en vagg el dylikt sa stannar hasten. Till slut kopplar den vad du vill och inser att det ar bekvamast att lyssna. Jobba bara i skritt tills det fugerar helt dar, ga sen vidare men ha ingen bradska. Det ar vart att vanta pa. En hastn som ar kanslig for satet ar ett maste i den hogre dressyren.

Man sitter till lite extra tungt, spann magmusklerna och rata upp dig(in med magen ut med brostet, fast stramare).Man liksom spanner sinkorna.
Glom inte att samma sak galler som for tygeltag:Langa ihallande tygeltag ger stretig hast medan korta mjuka forhallningar far hasten att lyssna. Samma sak for staet:Spann inte allt vad du har i tio minuter, uten for som forhallningar med korta "spann"

I borjan kanske inte hasten lyssnar men ge dig inte!Till slut har du en hast som gor halt for nastan ingenting, du bara spanner skinkorna jattelite(Givetvis ar det mkt lattare nar hasten ar inramad och i form -men genom att gora halvhalter med sitsen sa far du ocksa en losgjord hast, vilket ar borjan till allting).

Jag red en hast for ett tag sen som var superkanslig i munnen -tog du en forhallning sa gick hon emot handen!Ju mer du forholl desto fortare gick hon, och stretade med huvudet i vadret. Detta var ett par ar sedan och hasten ahde gatt med harda hjalptyglan(graman). hon ansags "hopplos" av agaren, stark och omojlig att ra pa, darfor tog hon till graman och det blev sju resor varre -darfor att agaren red for handen inte satet. Nar jag red sa gjorde jag bara forhallningar for satet och hon mjuknade direkt.Hasten var lyhord och kanslig men sa ifran om man var for okanslig som ryttare. Sa kan det vara...

jag forstar att det ror sig om en ridskolehast, vilket gor att det kanske ar svart att trana efter eget huvud, men att bromsa med sitsen ar ratt satt att borja pa. Formodligen ar hasten sa utsatt for dragiga tygeltag och skumpande rumpor att den ar lite avtrubbad for hjalperna. Fraga o du itne kan fa en privatlektion dar ni tranar att rida for satet -detr ar sa haftigt nar man lyckas! jag fick stallets hetaste hast att gora halt mitt i en tvakombination, ngt som jag hade trott omojligt(forsta fosoket fick jag styra in i vaggen for att stanna :rofl:). Men med min ridlararen hjalp sa gick det (privatlektion -hon agnade all tid at mig).

Lycka till, jag vet hur det kanns ibland... men allt gar!!! :bump:

Tack så JÄTTEMYCKET! :love: Det här var guld värt, verkligen. Det är först nu som jag förstått hur man gör. Stanna mitt i en tvåkombination?! Det var inte dåligt! :eek:

Säger som Lina jag. Om hästen tycker att något är väldigt obehagligt, sluta göra det då!
Byt till borste som funkar - om det finns! Ett tips som ni med kittliga hästar kan prova (detta gjorde jag då jag jobbade med eng. fullblod som var jättekittliga/hade mycket känslig hud) cirkelrörelser över mjuka partier med en vanlig ryktskrapa, detta drar upp damm och stöv och lägger det på utsidan av pälsen, därefter tar man en frottéhandduk och torkar av det. Skaka av - Klart. Funkade jättebra på dessa hästar, som inte TÅLDE att se en borste ens.

Kom du på tipset själv?! :eek: :o
Själv skulle jag aldrig kunna komma på ngt så smart...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter