Hejsan!jag sköter en häst(valack)som är väldigt dominant och gillar absolut inte att bli borstad,
han hugger inte men lägger öronen bakåt och ibland sparkar han med frambenen och bakbenen och detta beror inte på att han är extremt kittlig utan de mesta e bara larv, för ibland går det bra att borsta på ett visst ställa och ibland inte, han e lite känslig på magen så där borstar jag inte i onödan, han var snäll att borsta när han kom men efter 1 månad blev han surare och surare, han är såhär när det gäller borstning med alla, men han älskar att bli masserad på vissa ställen och är en jättekelig häst om man gör saker som han vill,men den här "vänskapsleken" provade jag och de gick inte bra för han vill inte att man ska röra honom, jag har inte behandlat honom illa och ingen annan heller, jag använder väldigt mjuka borstar men dom är tydligen obehagliga också, du skrev att man inte ska ryta åt en häst och de är ju sant, men min sköthäst kan låta som hästar gör mot andra hästar när han hotar mig då säger väl han till mig med "rösten"
han respekterar säkert inte mig och ser nog absolut inte mig som sin ledare. Vi trodde att det kanske var så att han tycker att boxen är hans hem och där får ingen borsta men han är lika surig när man ställer upp honom i stallgången, han är ju inte ett hemskt monster som absolut inte vill bli borstad för han har sina bra dagar
men dom flesa är dåliga...
nått tips på vad man kan göra om hästen inte vill bli klappad eller borstad från halsen och bakåt?
Nu vart det ganska mycket på samma gång men hoppas nån vill svara