Jag undrar vad man ska göra om hästen hugger eller sparkar efter en?

Var bara extra vaksam och uppmärksam, så går det att göra i spilta också, det är inte hela världen. Huvudsaken är att du har rätt attityd, att du inte tvingar dig på men ändå visar att du inte tänker ge dig förrän du fått visa att du är okej. Det gör inget om det blir lite tokigt i början, för hästen kommer på en halv sekund pejla av dig och märka att "Hon vill faktiskt väl".

Var lugn, var konsekvent och lyssna på hästen - då kommer det gå fint.

Det är svårt att säga...

Det finns ju hästar som helt enkelt inte tycker om att bli borstade (som min, han var aldrig glad under borstningen, men han stod ut) och då kan man ju inte kräva att det ska stå som lyckliga små ljus. Men hon kommer att finna ett lugn i att allt du gör är okej, och även om hon inte är helt förtjust i det ;) så kommer hon att bli lugnare.

Mjo... Blev också lärd att man skulle ryta "FY" och hela den där grejen. Fick dock raskt lära om mig när jag köpte en häst som inte under några som helst omständigheter accepterade att man skrek/röt/höjde rösten åt honom. Han blev helt enkelt skitförbannad. Men om jag bara var "tyst" så gick han genom eld och vatten för mig. Respekt, liksom.

Okej. Vad bra att det funkar ändå! :D Blev lite orolig att jag inte skulle kunna göra den braiga leken. Då gäller det bara att vara extra noggrann och konsekvent- precis som du säger!

Jag har då aldrig hört talas om en sådan häst förrut..., eller har jag det? Bara att jag inte insett det? :confused:

Ja, ja i vilket fall som helst så ska jag sätta stopp för rytandet, och skällandet. Nu ska det bli andra bullar! ;)
Fast, jag har en fråga till. Eftersom jag rider på ridskola och alltså inte bara ryktar min sköthäst så måste jag ju borsta de andra pållarna också, och det finns ju en del som sparkas och bits. Hur ska jag då göra med dem? Ska jag göra vänskapsleken med dem också, fast kanske i mindre omfattning?

Jag känner inte så många som reagerat så starkt som min gjorde, men nu i efterhand ser jag att nästan alla hästar upplever skrik/rytande på samma sätt, även om de inte visar det lika starkt som min gjorde.

Gör det till en vana att hälsa på en häst på "vänskapsleks-sättet", varesig det är en sån som bits/sparkar eller ej - gör det även med stallets absolut lugnaste häst. Ju fler hästar du gör det på, desto mer träning får du i att läsa av hästar, du samlar på dig kunskap och... vad ska man kalla det... förståelse (savvy på engelska) för hästen. Denna kunskap och förståelse kommer varje häst du träffar känna av, och du kommer märka att hästar snabbt märker att du är okej - eftersom du får in det i hela ditt sätt att tänka och vara.

Och fall inte i tankefällan att det inte spelar nån roll vad du gör eftersom det är massa andra människor som hanterar hästarna - hästar ser människor som individer, och de kommer att uppskatta den individ du är, och hur du hanterar dem. Att andra människor är idioter, det får stå för dem, kan man säga.

...men nu i efterhand ser jag att nästan alla hästar upplever skrik/rytande på samma sätt...

Ja, det är nog så att alla gör det, bara att man inte märkt det tidigare för att man varit så "blind"...

Ja, det stämmer nog ganska väl in på talesättet "övning ger färdighet" eftersom man säkert lär sig att bättre och snabbare läsa av hästarna, om de känner obehag eller ej.

Jag tänkte precis den tanken att eftersom de dessutom är ridskolehästar så är det väldigt många som hanterar de fel och då kanske det inte hjälper, så tack för varningen!

Jag antar att hästarna blir kolugna och vänligt inställda så fort du närmar dig! Du verkar så duktig! :bow:

Amatör? Bah! Det skulle jag knappast kalla dig. Däremot mig, eller snarare ett försök att vara amatör... :rofl:
Jag tycker verkligen att du är jätteduktig, måste bara få säga det! :bow:

Vad bra att du blir glad! :) Men det beror ju på vem man jämför med. Jämför man med mig är du rena rama proffset...

Tycker inte man kan (eller bör) jämföra på det sättet, egentligen. Alla har vi vår egen unika kunskap som ingen annan har, eftersom vi alla är olika.

Det viktigaste tror jag inte är hur mycket man kan/vet (eller hur mycket man tror att man kan/vet) utan att man hela tiden har en schysst attityd, är ödmjuk, öppen för nya intryck, använder de små grå och framförallt lyssnar på hästen.

Och så att man vågar göra fel, för det gör faktiskt ingenting - hästar brukar oftast skratta åt oss ändå ;) Och de gånger de inte skrattar så förlåter de oss ändå, eftersom det är så fruktansvärt snälla varelser... :love:

Nu fattar jag inte riktigt. "De små grå" vad är det? Eller du kanske menar hjärncellerna? :confused:

Ja, de är ju så otroligt snälla! :love:

Okej... Jag är inte så kunnig vad gäller såna lustiga små uttryck, om man nu kan kalla de för det... :o

Hejsan!jag sköter en häst(valack)som är väldigt dominant och gillar absolut inte att bli borstad, :( han hugger inte men lägger öronen bakåt och ibland sparkar han med frambenen och bakbenen och detta beror inte på att han är extremt kittlig utan de mesta e bara larv, för ibland går det bra att borsta på ett visst ställa och ibland inte, han e lite känslig på magen så där borstar jag inte i onödan, han var snäll att borsta när han kom men efter 1 månad blev han surare och surare, han är såhär när det gäller borstning med alla, men han älskar att bli masserad på vissa ställen och är en jättekelig häst om man gör saker som han vill,men den här "vänskapsleken" provade jag och de gick inte bra för han vill inte att man ska röra honom, jag har inte behandlat honom illa och ingen annan heller, jag använder väldigt mjuka borstar men dom är tydligen obehagliga också, du skrev att man inte ska ryta åt en häst och de är ju sant, men min sköthäst kan låta som hästar gör mot andra hästar när han hotar mig då säger väl han till mig med "rösten" :confused: han respekterar säkert inte mig och ser nog absolut inte mig som sin ledare. Vi trodde att det kanske var så att han tycker att boxen är hans hem och där får ingen borsta men han är lika surig när man ställer upp honom i stallgången, han är ju inte ett hemskt monster som absolut inte vill bli borstad för han har sina bra dagar :) men dom flesa är dåliga... :crazy:nått tips på vad man kan göra om hästen inte vill bli klappad eller borstad från halsen och bakåt?
Nu vart det ganska mycket på samma gång men hoppas nån vill svara :D

Hej! Jag har ockå erfarenhet av de nhär vänskapsleken och det gäller att ha tålamod. Man kan inte vänta sig att allt ska blir bra med en gång. Fortsätt med den men kanske utan borste, bara med handen så att din häst vänjer sig vid att din hand är det först. Hoppas det funkar!! :bow:
-s-

hej! En del hästar har ont i bukmusklerna som ni har sagt. Det kan bero på att man drar åt sadelgjorden för hårt för snabbt. Ett tips är att när du lägger på sadeln så spänn den inte hårt direkt utan bara så att sadeln sitter kvar. Sedan när du har gått ut till ridbanan så drar du några hål till. Då har hästen fått röra sig lite och så "drar" den in magen lite lr vad man ska säga. Det är ju lite svårt att får hästen att röra sig mycket när man går på ridskolan, men så mycket det går är bra. När du har suttit upp så kan du ju skritta runt lite och innan ni ska trava lr så så kan du dra åt några hål till. Det är mycket skönare för hästen. tänk dig själv om nån skulle komma och snabbt dra åt nåt hårt om din mage! Inte så könt va? Hör av dig och säga hur det går!
-s- :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter