Jag sover så dåligt..

Ketrawzc

Trådstartare
Jag vaknar alltid 2-4 gånger per natt och jag kan inte förstå varför. Är det många som har det såhär? Dom i min bekantskap tycker det låter jättekonstigt och deras dag kan vara förstörd om de vaknat 1 gång på natten.

Jag vaknar bara. Behöver inte gå på toa, är lagom tempererad, skön säng, snarkar inte. Inga problem att somna om heller. Lägger mig ganska tidigt då jag går upp tidigt. Ligger i sängen ca 9h men somnar inte direkt och vaknar alltid runt 30 min innan klockan. Aktiv på dagarna med jobb, häst och hundar. Känner mig trött ibland men vet heller inget annat. Är väldigt kvällstrött men morgonpigg fast jag aldrig känner mig utvilad.. inga problem att gå upp så att säga.

Har nån nått tips? Kan man få hjälp eller måste man vara mer påverkad? Eller ska man gilla läget?

Vissa nätter vaknar jag också flera gånger. Oftast då hunden byter plats mellan golv och säng. Så länge jag kan somna om direkt tycker jag inte det påverkar mig dagtid då jag inte förlorar någon längre tids sömn. Då det inte händer varje natt kan jag ju jämföra.
Om jag däremot behöver gå på toa eller börjar fundera på något och det tar ett tag att somna om kan jag vara trött dagen efter. Eller om jag lagt mig sent och därför sovit för lite.

Jag vaknar alltid 2-4 gånger per natt och jag kan inte förstå varför. Är det många som har det såhär? Dom i min bekantskap tycker det låter jättekonstigt och deras dag kan vara förstörd om de vaknat 1 gång på natten.

Jag vaknar bara. Behöver inte gå på toa, är lagom tempererad, skön säng, snarkar inte. Inga problem att somna om heller. Lägger mig ganska tidigt då jag går upp tidigt. Ligger i sängen ca 9h men somnar inte direkt och vaknar alltid runt 30 min innan klockan. Aktiv på dagarna med jobb, häst och hundar. Känner mig trött ibland men vet heller inget annat. Är väldigt kvällstrött men morgonpigg fast jag aldrig känner mig utvilad.. inga problem att gå upp så att säga.

Har nån nått tips? Kan man få hjälp eller måste man vara mer påverkad? Eller ska man gilla läget?
Jag hade rätt svåra sömnproblem förr och har utgått från att det är rätt normalt att ha det så som jag har det nu, när jag upplever att jag sover rätt bra. Det händer undantagsvis att jag sover en hel natt utan att ha minnen av att ha vaknat, men även nätter som jag betraktar som goda innebär i regel att jag vaknar mellan tre och fem gånger. Ibland långt fler, men de nätterna hör numera lyckligtvis till undantagen. Numera somnar jag dessutom oftast om rätt så omgående och upplever oftast att jag är hyfsat utvilad. Jag tror inte att jag pratat om sömn med någon som alltid sover hela nätter?

Om du upplever att det är ett problem så ändrar ju inte hur jag eller andra upplever vårt sovande, men om det är dina vänner som jagar upp dig tänker jag att du kan försöka slappna av lite i ditt förhållande till din sömn.

Googla sömnhygien om du vill läsa om hur du kan optimera dina förutsättningar att sova gott. Jag gissar att det ändå är det första du skulle få börja med om du sökte någon form av hjälp via tex en vårdcentral.

Om de där uppvaken inte stör din vardag så är de väl inga problem?

Jag vaknar oftast framåt morgontimmarna och går på toa. Men när jag kryper ner i sängen igen är det så himla skönt där mellan de varma lakanen att jag somnar blixtsnabbt. Kan ha svårt att somna på kvällen däremot

Att vi sover 8 timmar i ett sträck är såvitt jag läst mig till ett skapligt nytt påfund. Förr vaknade man och såg till elden eller något annat göromål. Eller sov tidigt och vaknade på natten och gjorde något och sov en stund till.
Att de 8 timmarna ska vara helt i ett svep är tydligen inte medicinskt nödvändigt? (någon av våra buke-läkare kanske kan kasta ljus över detta?)

Du kanske sover för mycket? Har du provat sova t ex 7 timmar i en period? Vissa människor behöver mer sömn än andra.

Jag vaknar åxå flera gånger per natt. Sällan som jag sover hela nätter. Det enda jobbiga är att jag måste gå på toa så fort jag vaknar. Men det är inte därför jag vaknar. Har haft sömnstörningar sen jag var spädbarn. Dock inget som påverkar mej under dagen.

Har du kollat så det inte är andningsuppehåll eller liknande?

Jag vaknar också men oftast har det anledning, som kissnödig, för varmt/kallt eller att hunden morrar för jag råkar komma för nära, eller andra hunden råkar komma för nära. Jag somnar också om direkt

Jag vaknar många gånger/natt också. Lägger mig ca 21:30 och stiger upp kl 5. Många nätter vaknar jag varannan timme, så det blir kanske ungefär 3 ggr/natt. Ofta kissnödig, men inte så att det är akut egentligen. Jag somnar nästan alltid väldigt snabbt, och somnar också oftast om hyfsat snabbt om jag har varit uppe. Får bara akta mig för att börja tänka på jobbet, t.ex., för då kan det vara kört.... Känns som om jag klarar mig, även om jag faktiskt kände mig ovanligt pigg efter en natt för ett tag sedan när jag - hör och häpna - sov drygt 5 timmar i ett sträck :) !

Vaknar minst 2 gånger per natt och har gjort så länge jag kan minnas. Skulle jag ligga 9 h i sängen skulle jag sova ännu sämre.

Är du störd av det kan det väl vara värt att söka läkarkontakt.

Jag sover som längst 3 h i sträck. Men ofta bara 1-2 h. Så mina nätter är rejält upphackade trots sömnmediciner.
För mig blir det värre om jag inte är aktiv fysiskt och psykiskt i lagom dos, om jag är stressad, får ökad värk, är för kallt/varmt, inte är mörkt nog, inte är tyst, om jag inte har bra säng/kudde.
Jag har dels whiplash, fibro och smärtor och också adhd.
Jag kör sömnrestriktion, rutiner, försöker se till att grunda mig/stressa av regelbundet även om jag har mkt att göra, träna, äta rätt etc.
för mig funkar kolhydrater lugnande. Så en banan innan sömn hjälper mig tex.

Och lugna ner sig innan sömn, dra ner input(tankar, känslor, skärmar etc bort).

Jag vaknar också gång på gång om jag försöker sova längre än 8 h. Jag försöker att de facto ligga i sängen ca. 7.5 h, men sova runt 6.5-7 h. Då funkar jag som allra bäst. Skulle jag ens försöka ligga i sängen 9 h hade jag slutat som "walking dead" i dagar framöver...
Så du kanske sover/försöker sova för mycket?

Jag vaknar också någon gång per natt, oftast för att jag är kissnödig, dricker ganska mycket te på kvällarna så jag får väl skylla mig själv. Värst är det när jag blir kissnödig precis när jag håller på att somna.

Jag brukar lägga mig vid 23 och somna mellan 23-01. Somnar jag direkt vaknar jag oftast vid 1,3 och 5. Ibland sommar jag om direkt och ibland ligger jag vaken upp emot en timme. Jobbar jag dag (8-16) kliver jag upp 06.30. Ibland vid 06 redan om jag vaknat vid 5 och inte kunnat somna om, upplever mig piggare då än om jag somnar till en halvtimme och blir väckt av klockan.

Ska jag jobba kväll (16-8) vaknar jag dessa timmar endå, sen runt kl 8. Försöker dock somna om även då och kliva upp vid 10 istället så jag orkar jobba.

Sen ibland helt plötsligt bränner jag av 12-13 h sömn på raken.

Jag hade ännu större besvär förut och smittade på 2-4 h sömn per natt. Fick tillslut medicin och började sova som en gris, men var sötsugen JÄMT! Så den gick ju bort.

Min mamma har samma bekymmer och har tom blivit erbjuden nån sömnskola av vårdcentralen? Dom skulle mäta hur många timmar hon faktist sov och om det ens blev nån djupsömn osv. Så det verkar ligga lite i släkten.

Jag sover definitivt bättre när jag är ledig eller jobbar kväll. Det är som om jag ligger på helspänn och är rädd att försova mig när jag ska upp tidigt, vaknar och kollar klockan, vrider och vänder, ont i magen när den är där runt 5 och jsg vet att jag måste upp snart. När jag är ledig eller jobbar kväll spelar det liksom ingen roll, jag kommer ju knappast kunna försova mig till kl 16 iaf. Har förövrigt under mitt vuxna liv ALDRIG försovit mig, är uppe på 2 sekunder när kl ringt, så jag har inget att oroa mig för..

Dricker också te på kvällarna och det är nog en bov i mitt drama. Hunden är en sägvärmare så hon ska under täcket på kvällarna med nosen ute och rumpan vid mitt bäcken men hon reagerade inte på att jag går på toa nån gång. Sover 4 timmar i djupsömn sen vaknar jag och gå på toa o snabbt tillbaka i sängen så somnar ja om några timmar med drömsömn.
Sover jag mer (vilket jag lätt kan) så är dagen förstörd. Katt kommer o går som han vill mest, men det märker jag inte.

Jag har under 12-15 år haft sömnproblem med att ha svårt att sova, vakna flera gånger per natt. Jag hade redan gjort alla ”tips” som att motionera, inte dricka kaffe, te, läsk innan läggdags, inte äta osv. I och med att jag blev utbränd och hamna i en depression så fick jag min sömn utredd. Jag fick ett kedjetäcke och ett par gånger efter jag använt det vaknade jag upp utvilad på ett sätt jag aldrig gjort tidigare. Jag älskar mitt kedjetäcke och vill aldrig byta bort det!

Om din störda sömn stör din vardag, kolla upp om du kan få hjälp. Om din vardag ändå funkar så spelar det inte så stor roll, då är det så du fungerar.

Den senaste tiden har det varit lite så för mig, och jag är en av de där som får i princip hela dagen förstörd om jag vaknar på nätterna. För mig var det lätt att hitta anledningen till det hela: jag trivdes inte allt för bra på jobbet. Faktum är att så fort jag sa upp mig från jobbet så har jag börjat sova hela nätter igen, trots att jag fortfarande är kvar där pga uppsägningstid.

I grunden var det alltså någon form av stress som påverkade min sömn. Däremot har jag aldrig behövt sova speciellt mycket och försöker jag sova mer än kroppen egentligen behöver, då vaknar jag massor av gånger. Nu när jag skriver det här så är jag nyvaken. Klockan är 7:09 och jag minns att jag var vaken efter klockan 00:10 inatt. 6-7 timmars sömn är mitt normala när jag får sova som jag behöver.

Jag vaknar i regel flera gånger per natt, men somnar oftast om fort och då är det inga problem. Ibland ligger jag dock vaken länge, vilket är stressande.

Jag upplever att jag började sova på det här sättet när jag var gravid med första barnet (12 år sedan). Innan dess sov jag så gott som alltid hela nätter.

Har läst alla era svar, tack för att ni skriver, jag känner mig inte ensam längre :love:

Vaknar jag 2 gånger/natt så känner jag att det är rätt ok. Orkar dagen utan att blir trött. Men ibland vaknar jag ännu mer och framförallt framför allt efter kl 02. Har tänkt att det är för att jag sovit ganska länge ändå,(men har alltid varit vaken minst en gång innan 02 också) men om jag kortar ner natten och sover 6-7h är jag stendöd hela dagen och somnar kl 19 i soffan kvällen efter. Mina normala tider är 21/22-05/06. Har fått bra sovrutiner nu, förut kunde jag lägga mig 22 och gå upp 08 och då tyckte jag inte det var konstigt med så mycket vaken tid under natten. Men nu är mina rutiner fasta.

Är jag stressad över något kan jag ligga vaken runt 3h efter kl 01. Ibland vet jag inte ens vad jag är orolig över.

Samtidigt så märker jag ju att om jag är trött så sover jag. Efter ett par vakna nätter på jobbet med väldigt lite sömn emellan så sover jag gott 5-8h i ett svep och ja, man känner sig ju utvilad på ett annat sätt. Fast känslan kanske luras lite också när man varit så trött ett par dagar. :meh:

Det kanske inte är ett så stort problem ändå. Man är trött ibland med oftast funkar det bra. Men jag avundas de som kan "sova ut" och njuta av en sovmorgon. Jag är vaken 05.00 och oavsett om jag lagt mig 21 eller 23 så ligger jag mest och vänder mig därefter.
Tur vi är olika :D

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 221
Senast: Sesca
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 317
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar