Jag ska visst bli mamma

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Annoviks

Gjorde ett test för en halvtimmesen som var positivt. Vad gör man nu? Tusen frågor surrar i huvudet.

Just nu är jag lite i chocktillstånd, känns säkert bättre sen när jag vant mig vid tanken. Kan visst inte skjuta upp vuxenheten längre :crazy:
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

:banana: Grattis och välkommen i gravidklubben:banana:
Kontakta mödravårdcentralen för inskrivning, så hjälper dom dej med dina frågetecken, kost och allt sådant.
Lycka till!
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Grattis! :banana:

Du ringer till MVC och får komma på inskrivning runt v. 12. Fram tills dess är det är det bara att knalla på som vanligt, minus rökning och alkohol då. Sedan kan det vara bra att kolla lite vad du bör minska ätandet av, mer om det kan du läsa på t.ex. livsmedelverkets hemsida www.slv.se
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Grattis! :)

Ring MVC, de kan säkert svara på alla dina frågor. De flesta i alla fall.
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Stort grattis! :banana:

Börja ät folsyra om du inte redan gör det.
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Tack allihopa ...

Jag varken röker eller dricker i vanliga fall heller så det blir inte så svårt att undvika.

Vad är folsyra?
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Folsyra finns att köpa receptfritt på apoteket!!
Som de skrivit innan: undvik röka och alkohol.
Lyssna på din kropp. Tids nog kommer förmodligen graviditetssymptom...trötthet, illamående.
Sov, ät, drick...var rädd om din kropp!

Ring din MVC och boka tid för ett inskrivningssamtal.
De kan förmodligen även stötta och ge lite första råd per telefon.

Prata mycket pappan till barnet, om han finns med i bilden.
Han är förmodligen lika förvirrad, osäker, rädd, glad och osäker som du är just nu. Stötta varandra!

Massor av grattis!! Nu börjar det!! :)
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Vad är folsyra?

Folsyra är ett för bebisens utveckling livsviktigt B-vitamin. Om mamman har brist (vilket inte är helt ovanligt) så blir bebisen missbildad.

Helst ska man börja ta tillskott av folsyra några månader innan man planerar att bli gravid, och fortsätta de första månaderna efter man plussat.
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

Nu har jag pratat med pappan om det och han är positiv, men orolig såklart. Jag vet inte hur jag känner. Är jätteförvirrad. Men behållas ska det i alla fall och jag ska försöka ringa MVC snart.
 
Sv: Jag ska visst bli mamma

*haha* va i din sits för snart 9 månader sen!:banana: Jag fick värsta chocken!!! Det tog ett tag att smälta allt ihop! Jag satte mig enr med min sambo och pratade igenom hela grejen, sen ringde jag till MVC och pratade med dom. Sen var det ut på internet och läsa som gällde för mig! www.gravid.se ch massor av andra sidor med råd tips och fakta!

Lycka till och grattis!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B96
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 837
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 217
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 980
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp