Jag ska tävla i en lokal tävling för första gången i Augusti...

O

overtyre

Jag ska som sagt tävla för första gången i en lokal tävling "snart", har bara tävlat i klubbtävl. tidigare, och skulle därför vilja få lite tips om vad man bör tänka på och även vilka regler som gäller. T ex ryttarens klädsel m.m Jag är dessutom en väldigt nervös person, ngt tips ang. nervositet?
Jag är JÄTTEtacksam för alla svar! :)

Jag red min första lokala i slutet av april i år.

Det är ju ridstövlar, eller skor med chaps (utan fransar) som gäller. Kavaj, fritidsjacka eller fritidströja och vit polotröja och skjorta med slips.
Hjälm. Väst är tillåten att bära innanför eller utanför kavajen.
Inte rida genom start innan man har fått startsignal :angel: (Nejdåååå, det har jag innnteeee gjort :angel: :angel: :angel: )
Hälsa på domaren också, inget tvång, men det är trevligt :)

Lycka till!

Domartornet blir nog svårt för dig att missa. Men du behöver inte hälsa. De flesta gör inte det...

Mina tips är:
Klädsel; Vita el. cremefärgade ridbyxor (alla har, även om det är tillätet med andra färger), vit polo el skjorta, kavaj el ridjacka utan luva/tröja (nästan alla har kavaj), kolla i TR om du tänkt ha något annat än ridstövlar så att det inte blir fel...

På tävlingen; Kom ihåg vaccinering, grönt kort, licens, nummerlapp mm.
Gå banan nogrant och samma vägar som du tänkt rida, det är lättare än man tror att glömma om man blir nervös!

Ang nervositeten; Alla reagerar olika när man blir nervös. Jag blir jättenervig och blir då lättirriterad (på folk, inte hästen), kissnööödig hela tiden, och osäker på mig själv och vad jag klarar av... Det som hjälper mig är att ha min syster med mig som vet hur jag funkar och som jag litar på, går på toa direkt innan jag ska börja rida fram... Man får ta till lite knep som passar sig själv... Helst ska man väl tävla ofta så man får lite rutin, och träna mycket så man känner sin häst!

Det viktigaste är att ha roligt!!! Var glad för det som gick bra, och träna mer på det som kanske gick mindre bra! Lycka till!! :)

Okej, tack så mycket. Det känns bra att det inte bara är jag som blir så nervös att jag behöver gå på toaletten stup i kvarten! Måste man ha med sig nummerlapp själv? Om det är lokaltävling man ska på, man vet ju aldrig om det har betydelse... :o

Det var en på våra regionala storhäst hopptävlingar som hälsade mot fel hörn i ridhuset, mot caférerian!! ;)

Det var ganska kul... :rofl:

Du måste ha med dig egen nummerlapp. Men dom är billig att köpa ca 20 kr, eller så tillverkar du en själv av en glassbytta :idea:. (minst 50cm2)

Jag är oxå så nervös inför tävling att jag måste springa på toa typ 5 ggr/timmen innan jag ska starta. men jag hoppas att det går över om nåt år eller så...

Ha! Ha! Ha! :rofl: Jag sitter här och formligen gapskrattar när jag läser det du skriver! Stackars tjej! Då avstår jag nog hellre från att hälsa på domaren... ;)

Okej. Nejmen vad bra! Jag har ju en egen, men din idé var inte så dum den ;) ! Då kan vi ju bilda en klubb då...! :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Trav Nästa vecka kommer jag för första gången i livet ha en travhäst till start! Första varmblodet efter att ha sadlat om efter 15 års...
Svar
5
· Visningar
2 335
Senast: MattiZ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka