Jag ska kanske köpa...

C

CcE

...en islandshäst som jag blev bara dödskär i... men problemet är att han är en 5gångare med väldigt mkt grisepass i sig och har både utläkt spatt och exem. jag är ingen jätteduktig ryttare men är van vid islänningar. Kan någon ge mig tips och råd om jag nu ska köpa denna lilla lurvtuss.

Sv: Jag ska kanske köpa...

Blir kär i nån utan spatt, är mitt råd. "Utläkt spatt" är ett missvisande begrepp. När som helst kan spatten bli aktiv igen, han kan bli så dålig att slakt är enda utvägen.

Och eksem ska du också överväga NOGA. Det drabbar väldigt olika, i de sämsta fallen lider hästen mycket svårt hur noggrant ägaren än behandlar den.

Det är stor risk för både spatt och eksem när man skaffar islandshäst. Men det innebär inte att man ska köpa båda delarna redan från början.

Är du rik (spattbehandling, smörjor och exemtäcke är dyrt), har oändligt med tid (exemvård tar tid även på de med lindriga symptom behöver vård i stor set varje dag 4-6 månader om året), och kan stålsätta dig om eller i vissa fall när hästen mår dåligt av sina sjukdomar, så köp. I alla andra fall spara minnet av hästen och leta vidare. Min häst har eksem (för närvarande lindrigt) och spatt (vilande) men hon har för all del hyfsat taktren tölt och visst vi klarar oss bra....än så länge.

Att hästen går i grisepass är det minsta problemet.

Nej det tycker jag inte. Köp inte problem, dom kan komma ändå om du har otur. Jag fick allt det där efter några år. Nu älskar jag ju min pålle, trots allt. Det är ju inte bara bekymmer , men dom är där alltid i bakhuvet. Det finns friska hästar som du kan förälska dig i.

CcE skrev:
...en islandshäst som jag blev bara dödskär i... men problemet är att han är en 5gångare med väldigt mkt grisepass i sig och har både utläkt spatt och exem. jag är ingen jätteduktig ryttare men är van vid islänningar. Kan någon ge mig tips och råd om jag nu ska köpa denna lilla lurvtuss.

Min första tanke är att bara svara ALDRIG! Men så undrar jag i min nyfikenhet varför du funderar på en sådan häst? Är den mycket billig? Vill du ge den ett gott hem? Har den andra kvaliteter som att den är väldigt trygg, du älskar den och du är medveten om att du kanske bara kan ha den ett tag? Kan du då bedöma om/när det är dags att ta bort den? Är grisepassen ett försvar för att hästen har ont? Den här hästen kan på sin höjd vara värd 10000, inte mer. Är den över 15 år, så kanske 5000.

Förutsatt att den inte har ont och att inte grisepassen är hästens sätt att kompensera detta och att den har måttliga eksem som är lättbehandlade, så kan du ha en trevlig kompis ett tag men räkna inte med att du har hästen mer än ett par-tre år, kanske betydligt kortare tid, eller att du kan få pengarna tillbaka vid försäljning. Han kanske är trygg och trafiksäker och inte har mer ont än att du kan ha den som sällskapshäst sedan till en unghäst och ut och gå med båda så unghästen blir säker och trafikvan.

Men eksem kostar i lindriga fall 1500 extra per år, salvor och slitage av eksemtäcke samt kostillskott. Spatten kan bli aktiv plötsligt och hästen bli stående i månader utan att du kan rida den eller döma ut den och skaffa dig en annan. Eller kan ha bli utdömd. Jag tycker du tar en jätterisk som tar dig på en sådan häst. Du riskerar att vålla dig själv en massa bekymmer, sorg och ekonomiskt trassel.

Hur skall du försäkra hästen? Den får ju reservation för både spatt och eksem, såvida du inte övertar en försäkring där den inte har dessa reservationer? Om du får hästen till skänks eller blir fodervärd åt den, så är läget ett annat, men köpa en defekt häst? Ok, jag känner inte hästen, du kan ju ha tur och få en häst som håller i 10 år eller mer. Spatten kanske aldrig ger sig tillkänna mer. Men det är ett enormt lotteri du ger dig på. Och just att hästen är grisepassare gör mig väldigt misstänksam på att den har så ont i sina bakben att den måste använda samma sidas framben och lägga över tyngden på. Passaktiga hästar får oftare spatt än andra och det gör dem än mer passaktiga. Jag skulle inte gett mig på det utom möjligen som fodervärd eller om jag fick den till skänks om jag var som du.

Anette

jag har inget direkt pris på honom än. jag vill gärna ge den ett gått hem, han går på ridskola just nu (han grisepassar runt med småbarn). han visar inget tecken på att han har ont. han är 14 år. jag föll för honom för att han är så försiktig av sig och jag vet inte varför men d sägs att aldrig går på tygeln men efter 15 min när jag hade ridit honom fick jag ner honom på tygeln.

Ska jag vara helt ärlig hade jag aldrig ens provridit en sådan häst, just för att jag blir kär i dom flesta hästarna jag rider.

En vän till mig fick avliva sin häst pga eksem. En häst som jag ridit mycket och var helkär i. När jag köpte eget var enda kravet i från mina föräldrar ingen eksemhäst. Jag hittade självklart en eksemhäst som var så jäkla fin, kär igen:P´... Men fick inte köpa. Hittade min undrebara häst som jag har nu, eksemfri, ingen spatt (dock grisepassar men som blir bättre och bättre:) )

Mitt råd: Köp dig inte ett problem, jag lovar att du kommer få tillräckligt med problem än då (dom flesta får väl det iaf)

ALDRIG! Det räcker med problemen man RISKERAR att få, att köpa på sig problemen redan från början tycker jag bara är urbota dumt.

Håller med. För ett år sedan köpte jag en eksemfri häst. Tyvärr fick han eksem nu i sommar. Det är jättejobbigt. Han blev förändrad eftersom han inte mådde så bra. Det går åt mycket tid och energi att smörja och behandla eksemet. Han kunde inte gå ute dygnet runt, vilket är tråkigt för honom. Täcken måste köpas, lagas och tvättas.
Allt detta kostar extra..
Eksemsäsongen är fortfarande inte över fast man skulle tro det.
Givetvis älskar jag min häst men jag hade varit lugnare och lite rikare om han varit eksemfri.
Så köp inte problemen, de kan dyka upp ändå

hur jag fick ner honom på tygeln, ja driver med låren och var mjuk i handen och plockade smått. exemen är knappt synlig på honom. ska undersöka lite mer om spatten, de är den jag är rädd för.

Det spelar ingen roll, han HAR eksem och kräver omvårdnad för detta! Eksem är eksem är eksem.

Ska du köpa häst, köp en frisk, det vill säga utan eksem och spatt.

Om man ska vara en olyckskorp så kan man ju fråga sig hur exemen ser ut i mitten på Juli tex det är ju oftast relaterat till årstiden.....

Köp inte!
Eksem är inte roligt, det är plågsamt att se en häst med eksem vars enda intresse är att klia sig och tillslut varken äter eller dricker. För att inte tala om hur tidskrävande det är för dig som ägare. Ständigt pass med salvor, krämer och täcken.
Spatt innebär att du inte kommer att kunna använda hästen fullt ut och och troligen blir tvungen att ta bort hästen i förtid.
Är du inte van islandhästryttare är en fyrgångare att rekommendera.
Säger som andra, behåll det goda minnet och köp något enklare. Det finns fler fina hästar där ute.
Lycka Till :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka