jag och min sambo va och kollade på goldenretrivervalp

Sv: jag och min sambo va och kollade på goldenretrivervalp

ja de blir så en tid en de får man tåla

va kul att du fått en underbar hund

ja de va de jag menade förlåt om jag inte skrevtydligare

Är din ena hund 6månader och den andra 11veckor?
Är det inte jobbigt att ha två så unga samtidigt?

Ja dom är 6 månader och 11 veckor. Nej jag tycker inte att det är speciellt jobbigt. Möjligtvis att börja om igen med en som inte är rumsren. Annars är det bara kul tycker jag. Dom är ju med mig överallt vad jag än gör.

Mia.

Oj jaha!
Jag blev förvånad!
Jag hade helst sluppit att skaffa en ung hund till innan den första är minst 2år. Men det är ju givetvis olika hur man resonerar.

Ja, Jag tyckte att det skulle va skönt att ha valptiden överstökad. Fast om jag känner mig själv rätt så blir det nog nån till med tiden.

Mia.

Clintan skrev:
En väldigt verbal valp passar t.ex sämre till jaktprov än en tyst.

När det gäller ställande hund så ska de skälla ca 80 skall i minuten för att få bra poäng på det. Har de glest mellan skallen får de rätt mycket avdrag. En drivande hund skall helst också ha ett tätt skall under drevets gång. Man vill alltså inte ha några tysta hundar på jakten. Hur det är med fågelhundar vet jag inte.

En retriver som inte kan hålla klaffen nollar på jaktprov, och det var ju en golden de skulle ha. Självklart varierar önskade anlag med olika användning. Jakt med hund är ju många olika saker, även om slutmålet är detsamma, kött på bordet.

Mvh,
Duvan

Pamme_Jaspin skrev:

OK, det är ett kriterium. Men mer då? Eftersom du vill ha en lugn och snäll hund behöver den stimulans. Risken om man inte planerar vad man vill ägna sig åt med hunden är att det bara blir en hund som får mat och motion vilket är bra för kroppen, men inte för psyket. Alltför många blir antingen passiva mähän utan reell livsgnista eller galna huliganer pga för lite psykisk stimulans. Hundar behöver ha ett jobb som stimulerar deras intellekt.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24