jag och min sambo va och kollade på goldenretrivervalp

P

Pamme_Jaspin

vi ska skaffa en valp :) va och kollade på 22 st (2 st kullar) i söndas.dem är bara 3 veckor gammal... de blir jättesvårt att välja :crazy: men vi ska ha en hanne :) vi ska välja ut en nu på söndag så vi får vänta en hel vecka :( dagarna är långa medans man väntar....sen kommer valpen hem mellan 12-17/11 längtar

ville bara skriva av mig lite

Sv: jag och min sambo va och kollade på goldenretrivervalp

Låt uppfödaren välja valp. Tala ärligt om vilka kriterier ni värdesätter hos den nya hunden och låt uppfödaren välja ut den som passar bäst. T.ex: Ni kanske vill ställa ut hunden och tävla lydnad, eller är ointresserade av utställning men vill gå jaktprov för retriver.

Ingen uppfödare kan garantera att valpen kommer att bli bra på det ni vill ha den till, men man kan ge de bästa förutsättningarna. Vissa av valparna kan man iallafall tala om vad de inte passar för. En väldigt verbal valp passar t.ex sämre till jaktprov än en tyst. En med skönhetsavvikelser redan som valp skall inte till en utställningsintresserad etc.

Mvh,
Duvan

Åh, vad roligt!!! Helst vill man ju smuggla alla innanför tröjan och springa därifrån. Lycka till med erat hudköp!!! Måste sätta in kort på den lille när ni får hem den!! :love:

vi vet inte om vi ska på utställning men vi vill ha en lugn och snäll. ja då får uppfödaren välja åt oss
tack för hjälpen

ja de vill jag med men har inte plats för alla (snyft).. vi ska ta kort på söndag så då kan jag sätta in ett men jag vet inte hur man gör tack tack

Det kan jag garantera att ni inte får! En valp är lugn och snäll när den sover, övrig tid är det vildbasar som tuggar och far runt hejdlöst.

Vad vill ni göra med er hund? Lite cirkuskonster, leta svamp, agility, lydnad? Säg bara inte att enbart gå promenader och mysa, för då är det ett uppstoppat gosedjur på skateboard som är det lämpliga valet. Alla hundar behöver stimulans för hjärna och kropp, välj redan nu vad ni tycker vekar intressantas att aktivera den med. När ni väl har hunden kan ert fokus ändras med anledning av vad hunden har fallenhet för, men ni måste ha en plan redan innan hundköpet.

Hur hunden blir som vuxen bestäms i stora drag av hur NI har hanterat uppväxten och hur ärliga ni var mot er själva om det engagemang ni är beredda att lägga i hundens vardag.

Mvh,
Duvan

En valp är väl alltid "snäll", men lugn vet jag inte om den är. Min 6 månaders valp tyckte första månaden som vi hade henne att det var klart överreklamerat att sova efter 4 på morgonen. Hon väckte mig varje morgon vid fyratiden med att dra mig i håret. Jag är väldigt håröm, matte vaknade varje morgon med ett illtjut. Jättekul tyckte valpen men inte matte. Att gå och lägga sig på kvällen var inte heller helt enkelt. Jätteroligt att busa i sängen med matte och husse. Jag har tappat räkningen på dom nätter som jag gömt mig under täcket för att få sova.
Nu är hon som sagt 6 månader så allt sånt är tack och lov borta.
Min lilla skrutt som är 11 veckor är helt annorlunda. Hon har stort behov av närhet och kryper gärna tätt intill och myser.
Sen är det ju det där med att vara ensam när man är liten valpis, Fast mina har sällskap av varandra är det jättehemskt. Nu är dom aldrig själva längre tid än det tar för mig att duscha. Ca 10 minuter.
Men känslan av en liten go mysig valp i knät uppväger allt.

Mia.

min labbe var då allt annat än snäll som ung... levande flismaskin och duracellkanin är nog mer passande beskrivningar...

Min hund var verkligen inte snäll när hon var liten. Ett riktigt monster var hon. Hon var så jobbig så jag kunde bara tycka om henne när hon sov. :D
Fast hon visste väl inte bättre :p

Min var också en riktig :devil: . Men snäll tycker jag nog att hon alltid har varit. Det är väl som med små barn. Dom måste uppfostras för att kunna. Men dom är ju inte dumma för det.

Mia.

Min var också ett riktigt monster. Hon var som allra charmigast när hon sov. Men hon var ju snäll. Bara en smula överaktiv :angel: . Nu när hon uppnåt den aktningsvärda åldern på 6 månader är hon riktigt trevlig. Om man inte har nåt emot att få näsan och öronen rensade av en ivrig valptunga eller har nåt emot uppspydda råttor i sängen.

Mia.

En valp är otroligt krävande. Jag lovar, man måste tänka till hundra ggr innan, för man för knappt någon sömn och får dedikera flera månader av sitt liv till att få monstret att lugna sig :P Min huligan lever rövare mest hela tiden, jag får knappt någon sömn, får inte gå på toa för honom ens. *yyyl yyuyl* men det är ju det underbaraste som finns även om man ibland gråter av utmattning :angel:

När man läser om andras valpar så inser jag att vår lille valp var nog väldigt lugn och "väluppfostrad" ;) redan från första början. Nån gång kan man ju även VI få ha tur!
Han tuggade inte på "fel" saker, ylade inte nätterna igenom, blev rumsren på ett kick och har aldrig varit svårt att lära honom något. Ibland lär han sig nästan för fort.
Skulle aldrig säga att han var ett monster då han var tvärtom! Detta var en valp som var lätt att ha med att göra, anser JAG.
Nu säger jag inte att han är perfekt och att alla valpar är som han, men det finns faktiskt de som inte är odrägliga.

En väldigt verbal valp passar t.ex sämre till jaktprov än en tyst.

När det gäller ställande hund så ska de skälla ca 80 skall i minuten för att få bra poäng på det. Har de glest mellan skallen får de rätt mycket avdrag. En drivande hund skall helst också ha ett tätt skall under drevets gång. Man vill alltså inte ha några tysta hundar på jakten. Hur det är med fågelhundar vet jag inte.

en retriever ska alltid vara tyst. utom när den plumsar i vattnet såklart ;)

Pamme_Jaspin skrev:
vi vet inte om vi ska på utställning men vi vill ha en lugn och snäll. ja då får uppfödaren välja åt oss
tack för hjälpen

Hon menar kanske att den ska vara lugn och snäll som vuxen? För, nä, valpar är inte alltid så lugna precis!! :D

ja vi hoppas att vi får en lung

utställning

de får man ju ta om man skaffar en hund och de vet vi

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar