JAG MÅSTE FÅ ETT SVAR! Hälta

Sv: JAG MÅSTE FÅ ETT SVAR! Hälta

Hej
De är min familj som haft den hästen som galopphäst så om du vill veta mer om henne så hör av dig. Hon har slutat galoppen pga en skada i ena frambenet. De borde synas rätt mkt. Hon kommer troligtvis aldrig hålla som ridhäst men promenadhäst och avel går jätte bra. Vill du veta mer så PMa mig så ska jag berätta. De låter som du blitt lite lurad på Charlie.
Vi var ledsena när vi hörde att hon sålts en vecka efter vi sålt henne.

Ta och tagga ner lite!!!! Låter som Brosen har blivit väldigt lurad . Jag vet allt om denna häst hon har tillhört en i min familj. Skärp till er gott folk har ni inget vettigare för er en att sitta och hakka på folk.

Detta är en jätteviktig fråga: har du köpt hästen av en privatperson eller av ett företag?

Den erfarenhet jag har av Fullblod ( och det är inte mycket)
Men jag har förstått att dom oftast har så kallade dåliga hovar och blir lätt ömfotade! och oftast så dom väl plattfotade? Har hört det iaf..
Det är inte alla hovslagare som klarar av att sko ett Fullblod. Jag skulle testa med att ta en annan hovslagare gärna en som har skott flertalet fullblod. Och så skulle jag även testa med att sätta på sulor gärna sulor som är högre bak. Eller om inte det funkar så skulle jag sko med PG skor. det funkar jätte bra på min ena häst som är plattfotad och blir VÄLDIGT öm i fötterna.

Lycka till..

Nu har det ju under trådens gång framkommit att hästen är obotligt skadad i ett framben, det kanske inte är allt för långsökt att tro att det är denna skada som gör sig synlig nu? Jag hade först kollat upp denna information (och eventuellt gjort en hältutredning för att komplettera infon med färsk fakta), hade inget framkommit där hade jag gått vidare med skoning och ny hovslagare.

TS har väl inte blivit lurad?

Köper man en häst osedd utan att besikta så får man krasst nog skylla sig själv.

TS säger dessutom att hästen var i uselt skick, smal och med fördjävliga hovar. Säljaren hade endast ägt hästen i en vecka säger du. En häst hinner inte förfalla så på en vecka vilket betyder att din släkting sålt hästen i ett liknade skick.

Kanske dags att kolla lite på den egna hästhållningen?

Gordon som har ägt hästen säger ju rent ut högst upp på denna sida att hästen aldrig kommer att hålla som ridhäst. Är inte det lika med "obotligt skadad"? :confused:

Var i tråden framgår det att individen är "obotligt" skadad i ett framben??

De är min familj som haft den hästen som galopphäst så om du vill veta mer om henne så hör av dig. Hon har slutat galoppen pga en skada i ena frambenet. De borde synas rätt mkt. Hon kommer troligtvis aldrig hålla som ridhäst men promenadhäst ...

Hade varit roligt att höra hur du annars tolkar ovanstående uttalande.

*KL*

OM hästen har en kronisk skada i ett framben och det finns bevis på att säljaren visste om det (t ex genom att densamma fick dokumentation på det i samband med köp), DÅ skulle det faktiskt kunna finnas en liten chans att häva köpet om säljaren nu utlovat att hästen såvitt h*n vet är fullt frisk och fräsch.

Jag håller dock med att det är en enorm risk att köpa osett och obesiktigat, och att man får vara beredd på att ta smällen om man gör det. Samtidigt ska man inte behöva bli regelrätt ljugen i ansiktet om man gör det. Så i just det här fallet är jag kluven, det beror helt på vad som står i kontraktet och vad säljaren eg visste om den kroniska skadan.

Jag tycker TS ska kontakta användaren här i tråden som sålde hästen till nuv säljare och ta reda på mer om skadan. Om TS vill ha hästen ändå som haghäst så åk in med den till klinik, gör en besiktning, försäkra in den och ta reservationerna för hälta men ha skydd mot kolik, sårskador och allt annat.

Om det visar sig att säljaren mycket väl och bevisligen visste om skadan men inte sa något så hör med en advokat vad du har för chanser då. Är det från ett företag är chanserna betydligt större än från en privatperson.

Om det sen inte utan stor ekonomisk risk/kostnad/rättsprocess att få köpet hävt så endera behåll hästen som haghäst enligt ovan, eller bit i det sura äpplet och låt hästen somna in eller sälj till någon som vill ha en haghäst. Och se det som lärpengar.

Mycket tråkig historia hursom.

Ja men iofs bör Brosen ha besiktat innan och försäkrat innan hästen lastades på transporten. Vi har aldrig lastat en häst förrän den varit försäkrad.
Här framkommer ju nu ett ev fel som dolts av säljaren, har hästen sålts som skadad innan så måste ju säljaren veta om detta. Att hästen var mager kan ju ha berott på att hon haft ont innan, kanske hon inte var i jättebra hull och så den långa resan. Den har nog tappat under vägen om den inte ätit och druckit. Men har säljaren visat bilder kan man ju undra var de är tagna?

Ja men ärligt talat tom plånbok och död häst slutar alltid hästägandet med eller ;)

Till TS hoppas det löser sig för dig och om det är den hästen som nämns att du kan låta köpet gå tillbaka. Och annars att du får en frisk häst.

Ett Tips dock till alla,, Köp aldrig en f.d. tävlingsgaloppör som inte längre duger till det den är avlad för,, det slutar alltid med en tom plånbok och död häst.

Tja, som sagt det slutar det mesta hästägandet med:angel:
Det beror väl också på varför den inte duger, den kanske bara är så långsam att det inte är nån idé att hålla på och den kan vara en fantastisk ridhäst ändå.

Dessutom kan en utläkt skada vara helt utan problem på lång sikt, jag har haft en sån och få hästar har kostat så lite i veterinärvård som den:cool: Det enda är väl att man vill veta vad som gäller och i det här fallet har ts uppenbarligen inte fått veta det:(

KL
Jag har sett den hästen på annons åtminstone två gånger, och det är verkligen tragiskt om den säljs vidare som fullt användbar ridhäst när den i stort sett bara verkar ha haft föl efter karriären..... Öht är det så sorgligt när gamla avelsston säljs som "promenadhästar" för att man inte längre vill ha fler föl efter dom eller vad det nu handlar om att man inte kan ha dem kvar. Det är så otroligt stor risk att de hamnar hos folk som vill ha en billig häst och inte fattar vad "promenadhäst" innebär. (vad ÄR det förresten öht:confused:)
Sen när dom säljs vidare har skälen till att dom skulle vara "promenadhäst" tappats bort och den stackars hästen säljs som ridhäst till någon som blir besviken när skadorna kommer fram igen...

USch vad ledsen man blir:cry:

Tycker synd om köparna som blir lurade men lider än mer med de stackars djur som skickas fram och tillbaka utan att köparen får reda på hela historien. (med det egentligen inte syftat på TS eftersom jag inte sett annonsen eller så själv).

KL

Först tyckte jag lite synd om TS men efter att ha sett annonsen blir jag bara äcklad. Hur sjutton kan man sälja en häst som ridhäst när man själv har basunerat ut vitt och brett att den är trasig? Och HOPPA en trasig, mager stackars häst? :devil: Om man kunde dela ut örfilar på internet alltså...

Jaja denna tråden kommer säkert att raderas men...:devil:

Hur i h*lvete kan man begära 35 000 kr för en häst i det skicket och med den skadan?

Och HUR kan man hoppa en häst som har den skadan?

Jag fattar inget men det finns mycket folk som inte ska ha häst!:(
Stackars lilla pållan, hon ser inte glad ut (om man nu kan se det på en bild;))

Senast ändrad:

Säljaren ansvarar för fel som fanns vid försäljningen såvida denne inte har meddelat köparen om felen och köparen då har godtagit det. säljaren ansvarar även för att "varan" är i det skick som avtalats. Köparen har en undersökningsplikt men den är inte så hård som vissa antyder. Hoppas det löser sig med hästen! Och hur kan alla veta vilken häst det handlar om?? Nybörjare på buke

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 156
Senast: Bison
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 993
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat