Jag må vara en nöt,MEN....

Fibusen

Trådstartare
Jag har aldrig nånsin under mina 14 år som hästägare behövt använda mina försäkringar särskillt mycket,var vid en fölning (allt som allt ca 9.000:-),en spräckt läpp (ca 3.000),och artros (ca 20.000) ,allt detta på samma häst och utspritt på 10 år.

Satt nu och diskuterade med en vän som använt en stor del av sin veterinärvård till hennes häst,och jag började fundera när "nya pengar" kommer in,vilket hon inte heller hade svar på.

Hur sjutton funkar det? Vi säger som tex att min häst skadar sig i April,blir stående på klinik,och mina 50.000:- tar slut. Hästen frisk och tas hem. I augusti skadar han sig igen och behöver ytterligare plocka ut runt 50.000:- på försäkringen,funkar det? Eller är det 50.000:- per försäkringsår? Efter hur lång tid kommer nya 50.000:- in?

Sv: Jag må vara en nöt,MEN....

Jag tror det är ett år, är rätt säker på det, kanske att det är olika hos andra bolag..

Min häst opererades nyligen för förstoppning och alla pengarna tog slut, jag ringde dock och höjde försäkringen med det dubbla. Dock fick hon ju en reservation på just "magen/kolik".

Bäst att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.. Så får du ett säkert svar;)

Har haft min häst sen 04 och har aldrig tagit ut försäkringspengar pga henne. Hon skadade sej en gång men hade henne då inte försäkrad:o. Jag insåg att det va bara att bita i det sura äpplet och ringde en vette och var berädd på att alla mina pengar (kommande månader) skulle få vingar... ( la ut 8000 kr på en skadad oförsäkrad katt, så jag va minnsan berädd att pröjjsa för pållan).. Määään sluträkning som inkluderar distriktsvereinärens kontroll, utkörning, medicin och behandling = 3000 kr:crazy:.. He he. Kom lätt billigt undan:D
(Behöver jag säga att min häst är försäkad numer?) Katten gav jag bort strax efter:crazy:

Ditt maxbelopp är vad du har under 1 försäkringsår vilket sträcker sig från din huvudförfallodag till din huvudförfallodag året efter går alltså inte efter kalenderår (om det inte slumpar sig så att du har huvudförfallodag 1/1) eller när första skadan inträffade. Så det är ett viktigt datum att hålla koll på om olyckan är framme ligger den tex mitt i en klinikperiod så gäller det att kolla upp vad som gäller så att man får med sakerna på rätt sida om brytdag. Hörde om en via bekanta som hade sådant flyt (med försäkringen då inte med skadan/sjukdomen) att de fick en svår kolik som krävde bukop mitt i skarven och pga lyckades få försäkringsumman att täcka trots ganska låg försäkring då de kunde använda båda årens belopp. Inte ofta hästarna har vett att bli sjuka/skadade rätt dagar är väl betydligt vanligare tvärtom typ första dagen in på en ny period.

Jag tror det är ett år, är rätt säker på det, kanske att det är olika hos andra bolag..

Min häst opererades nyligen för förstoppning och alla pengarna tog slut, jag ringde dock och höjde försäkringen med det dubbla. Dock fick hon ju en reservation på just "magen/kolik".

Men höjde du direkt efter operationen? Kan man göra det? Och reservationen,försvinner den efter ett tag då? Hon kan ju inte ha reservation för kolik "för alltid",eller fick hon det?

Jag har folk*am,är det samma som du har? Ska ringa och kolla nästa vecka. Kanske ska höja vet.vård också.. Har bara 50.000:- och tänkte inte höja förens man börjar rida regelbundet (är bara ett år än),men det kan som sagt hända i både hage och stall att dom skadar sig rejält.

Jag vet ju att man får betala en ny självrisk efter 120 dagar eller vad det är,men inte kommer det väll in nya pengar i samma veva med det? Känns som om det borde vara per försäkringsår? Min är ju försäkrad från första juni 2011,till sista maj 2012. Då borde jag kunna ta ut 50.000:- i mitten av maj 2012,och 50.000:- i mitten av juni 2012 om dom går efter försäkringsår eftersom ett nytt försäkringsår börjat då? Eller går dom bara efter 12 månaders år? (Fast nu hoppas vi så klart att min tur ska fortsätta och att jag inte behöver plocka ut något alls!)

Såhär är det.

Dina 50 000 kr gäller ersättningsbara kostnader per försärktingsår. Försäkringsår följer inte kalenderår, men om du läser i ditt försäkringsbrev står det huvudförfallodag där. Har du huvudförfallodag 1 juli t ex, så kommer det 'nya pengar' 1 juli året efter.

Man kan utöka sin försäkring (om den inte redan är maxad) under pågående skada, MEN man får då som skrivits reservation på höjningsdelen. T ex om hästen behandlas för kolik, gör 'slut' på försäkringspengarna och det är X månader kvar av försäkringsåret, då kan man höja till t ex 100 000 kr/år (om bolaget har det). MEN då får man reservation på höjningsbeloppet för kolik och komplikationer till det. Den reservationen brukar man aldrig kunna häva.

Så på huvudförfallodagen sen har du då 100 000 kr, men 50 000 kr av dem är det reservation för kolik på.

Hängde du med?

Om man säger att hästen skadas i april, du har huvudförfallodag 1 juni, och sista maj tar dina 50 000 kr slut, så 1 juni kommer det in 50 000 nya kronor, som du kan fortsätta behandla samma skad för.

Men höjer du en försäkring på en icke frisk häst (gäller både liv och vetvård) får du reservation på höjningsdelen.

Ok,då var det som jag trodde,att det gäller försäkringsår,och inte kalenderår. Jag köpte ju min plutt i juni,så min försäkring gäller första juni-sista maj.

Om han skulle skada sig i mitten av maj,och pengarna skulle ta så gott som slut så kommer det alltså in nya sen från första juni?

Är det igentligen veterinärvården eller livvärdet som är dyrast? Har som sagt 50 i vet.vård,och 20 i liv,betalar ca 230:-/mån.

Om han skulle skada sig i mitten av maj,och pengarna skulle ta så gott som slut så kommer det alltså in nya sen från första juni?

Är det igentligen veterinärvården eller livvärdet som är dyrast? Har som sagt 50 i vet.vård,och 20 i liv,betalar ca 230:-/mån.

Japps ang nya pengar i juni.

För några år sedan hade jag en svårt sjuk häst stående på klinik. Jag hade årsförfallo 1 dec. Kring 22 nov tog försäkringspengarna SLUT. Det var alltså i princip en dryg vecka tills det kom in 100 000 'nya' pengar att fortsätta behandla med. Jag valde då att ta ett banklån för att 'täcka glappet' (F-bolaget erbjöd iofs hyfsat 'tidigt' i det hela att ta bort honom, få ut livvärdet på 15 K och sluta behandla, jag tackade nej).

Nu gick det inte ändå, han dog 25 november (och jag betalar fortfarande lånet), men där är ett bra exempel på just hur det funkar med årsförfallo och när 'nya' vetvårdspengar kommer.

Vetvården är sålänge de är låga livvärden det som är dyrt. Vilket inte är så konstigt. Djurförsäkringar är unika såtillvida att man kan försöka 'laga' försäkringsobjektet för många många gånger mer än det är värt. Jmf med en bilförsäkring, där reparerar de inte utan löser in bilen och betalar ut värdet om reparationskostnaden är nästan lika hög eller högre än bilens värde. Men en häst kan du försöka 'laga' för t ex 100 000 kr per år fast den är värd 10 000 kr, eller för den delen 0 kr. Vilket vi djurägare med känslomässiga band till hästarna ska vara glada för såklart!

Men i ditt fall med 20 K i liv så är mest troligt den dyraste delen vetvården. Det står på försäkringsbrevet dock vad liv resp vetvård kostar, så du kan se vad som kostar vad.

Tanken är som sagt att höja både vet.vård och liv,för när han är inriden och utbildad så blir han ju mer värd än vad han är i dag,nu är ju beloppet satt för det jag köpte han för. Hur "värderar" man om sen i framtiden? Kan man ringa och höja upp själv,eller ska dom ha något intyg av något slag att han faktist är värd det man försäkrar för?

*kl*

Hakar på då jag och en kompis diskuterade hurvida veterinärvårdsbeloppet (tex 60000kr) som försäkringsbolaget ersätter är den totala mängden av veterinärkostnader, eller om det bara räknas på den del försäkringsbolaget betalar?

Den del bolaget betalar ut. Dvs det du får av dem, självrisken osv räknas inte in i beloppet

Blir så glad när man får snabba svar av någon som faktist kan! :bow: till dig!!!!

När vi opererade vår häst så hade vi 2800:- i självrisk, från den dagen vi betalat 2800:- så efter 120 dagar så skulle vi fått betala en ny självrisk på 2800:- om nåt nytt hände, men ingen ny självrisk om det hände inom 120 dagar (han opererades 2 gånger inom 120 dagar= bara en självrisk). Är det bara självrisken som räcker 120 dagar men man får ingen ny ersättning, utan ersättningen gäller per år men självrisken 120 dagar innan det blir en ny? Om man är tvungen att betala ny självrisk borde väl ersättningen vara lika eller? Blev lite rörigt men hoppas ni vet vad jag menar.

Självrisken gäller per självriskperiod. I ditt fall har du om jag begripit dig rätt 2800 kr i fast självrisk (alt XXXX i fast + X% rörlig och det blev 2800 kr?). Och 120 dagar självriskperiod.

Du betalar den fasta självrisken EN gång per självriskperiod, punkt. Oavsett om det händer en sak, ller 14 olika saker. Efter 121 dagar så nästa räkning som kommer är det en ny fast självrisk, oavsett om det är för samma sak som innan eller ej.

Har man rörlig självrisk också, t ex 10%, då betalar du den fasta 1 gång/självriskperiod, och sen betalar du 10% vid varje besök hela tiden.

Men den totala veterinärvårdsersättningen är per försäkringsår. Så, ny självrisk får du var 121:a dag, nya pengar får du 1 gång/år på huvudförfallodagen. Tar pengarna slut innan huvudförfallodagen så får du vänta tills den, och betala ur egen ficka sålänge. Så du har fattat rätt.

En självriskperiod är ca 120 dagar (olika på olika f-bolag), men taket på veterinärvården gäller per år. Om du har kommit upp i maxbeloppet redan första självriskperioden så ersätter inte försäkringen mer det försäkringsåret.

Så om försäkringsåret sträcker sig från den 1/1 och du är kommer upp i maxbeloppet så spelar det ingen roll om det händer redan i januari eller senare på året, f-bolaget betalar ändå inte ut mer ersättning förrän 1/1 året därpå.

OK, då fattar jag. Hade ingen % då utan det var en fast självrisk:laugh: som tur var, och nu har det gått mer än ett år så det är tur att inget nytt hände. Har 120.000 i veterinär men med 2 operationer så var man nog nära det taket. Nu har vi 2800:- i självrisk och 20% rörlig:(.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 347
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 999
Hästvård Konstig rubrik kanske.. Jag har en vän som bor i en annan stad, för två år sedan fick jag höra att vännens häst råkat ut för en...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 232
Senast: yennork
·
Hästvård Jag har haft 50.000:-,men höjde nyligen till 100.000:-,vilket gjorde att den vart att kosta ca 150-200:- mer i månaden har jag för...
Svar
17
· Visningar
2 388
Senast: Lagren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka