Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att anmäla på hörsägen är vanskligt det finns många hönor som skapats av fjädrar.
Ja, det ä ju lite så jag känner. Hade jag varit på plats och haft mer förstahandsinfo hade det ju varit annat. Vill inte sabba för ETn heller om denne nu inte gjort fel utan det är min vän som pratat konstigt med mig, eller om jag helt missförstått.
Du säger att personen är en vän, hur är vänskapen egentligen? Kan du föra en öppen dialog? Fråga rakt upp och ned vad ET har sagt om skadan och hur denne/denna i så fall behandlat den? Fråga om hästen är diagnostiserad av vet? Då vet du i alla fall läget utifrån hur vännen upplever det och kan, om det behövs, sätta ned foten om du vågar. Och/eller anmäla ET eller vännen om du känner att det är befogat.
Sen slingrar sig människor nästan alltid när man kommer till områden där man tror att man kan ha gjort/tänkt fel. Om du anser att den bekanta är en mycket pålitlig källa kan du ju höra vad den vet och hur den vet lite mer strukturerat. Fråga ovanstående frågor även till denna. Kanske till och med vara öppen med att du funderar på att anmäla (ET/vännen) för att trycka på hur seriöst du tar det denne säger så att eventuella halvsanningar och osäkerheter kanske filtreras bort.
*suck*
Nej, jag får ta och göra så att jag försöker en ytterligare gång att fråga vad som verkligen sagts och gjorts, och sedan får jag väl anmäla så att det granskas av någon utomstående. Tyvärr lär jag förlora min vän då, för det lär bli uppenbart att det är jag som anmält...
Jag är kluven till om det verkligen bara är hästägarens ansvar alltid.
Påhittat scenario..
Hästen har halkat omkull i hagen och påvisar lätt hälta dagen efter. Hästägare bedömer att hästen måste ha dragit på sig en sträckning för så allvarligt ser det ju inte ut/inte så allvarligt gick hästen omkull. Ringer ET som kommer ut och gör bedömning att ja det har den säkert..men i själva verket kanske hästen har en spricka till och med. Då måste ju båda anses som ansvariga:
1. Hästägare som gissat/förutbestämt skadan
2. ET som utfört behandling utan att helt veta skadans omfattning utan även denne går på gissad skada/behandling
Jag känner att det för mig är självklart vem jag kontaktar vid sjukdom eller skada, men jag har svårt att tro att det är så himla lätt för alla - speciellt att kunna veta om den expertis man anser sig anlita i så fall verkligen stoppar om nödvändigt, för då begår ju båda parter lika mycket fel/ansvar i frågan tycker jag för det finns ju de som uppenbart inte kan svälja sin yrkesstolthet och det visar sig ju, att alternativare inte kan/vill lämna över till veterinär vård..återigen ligger då verkligen ansvaret bara på djurägaren, speciellt om det inte kan uppvisa att behandlingen gör skada direkt?
Där står det ju BÖR, inte måste. Mao låter det som en ET visst får behandla en halt häst?För hästägare kan det ju vara otydligt, men som behandlare bör det vara solklart. Såhär står det bla på ET-förbundet:
"Equiterapeut får endast behandla tillstånd inom hästens rörelseapparat, vilka bör föregås av en veterinärundersökning."
Själv gick jag för många år sedan en grundläggande hästmassageutbildning och jag minns att de tjata hål i öronen på oss om hur viktigt det var att inte behandla ens en misstänkt skada utan att vet kollat först. Samt aldrig dräktiga hästar eller hästar som har andra kända sjukdomar(typ fång, hosta, whatever) om inte vet uttryckligen sagt ok.
Vilken oseriös ET tänker jag direkt. De behandlar inte skadade hästar förrän veterinär sagt sitt annars. Men ägaren borde ju förstå att det är veterinär man kontaktar först. Har du sagt det till ägaren?