Jag letar vetenskaplig fakta...

P

Punkity

... om algen Ascophyllum Nodosum i samband med hästutfodring... Lägg märke till vetenskaplig så t.ex. Wikipedia funkar inte... Någon som har nåt bra tips?

Sv: Jag letar vetenskaplig fakta...

... om algen Ascophyllum Nodosum i samband med hästutfodring... Lägg märke till vetenskaplig så t.ex. Wikipedia funkar inte... Någon som har nåt bra tips?

Jag fick en massa träffar på google på "Ascophyllum nodosum AND horse"
Problemet kan vara att man inte har åtkomst till de sidor där de vetenskapliga artiklarna visas men jag tror du kan hitta något om du rotar lite ;)
Annars är ju det bästa om du kan bege dig till ett universitetsbibliotek och söka på Web of Science.

jag fick en hel del träffar när jag googlade på namnet och equine. En del av dem var vetenskapliga artiklar som man kunde öppna.

Om du kollar på wikipedia så finns det källhänvisning till (ofta) vetenskapliga artiklar.

Annars googla på engelska, jag hittade flera saker som verkade intressanta. Kolla också andra namn för algen- den heter Norwegian Kelp, Knotted Kelp, knotted wrack eller egg wrack.

Mer oberoende källa än FN-organet FAO får man nog leta efter! Det finns en artikel som egentligen handlar om skörd och annat rörande alger men kapitel 8 och vidare är riktigt intressant. Det som gör att jag personligen är litet skeptisk är när de som marknadsför talar om hur naturligt alger är och samtidigt så beskrivs tillverkningsprocessen för algpulver så här av FAO:

x5819e0k.gif

KL

Och googlar man på Ascophyllum Nodosum + arsenic + cadmium så får man > 700 träffar. Majoriteten förefaller ha en vetenskaplig nivå.HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 821
Senast: Unhappy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar