Jag lästa just...

Seabaz

Trådstartare
Jag läste just på en hemsida, att ett av deras ston fått ett föl i år efter en hingst som själv är född 2006.
Den måste ju ha betäckt som 1-åring då? Är inte det lite väl tidigt??

Sv: Jag lästa just...

Ja nu ja, men om vi tänker han betäckte stoet förra året...

Men jag vet inte, när brukar man betäcka med hingst första gången om den är av en ras där hingsten inte behöver vara godkänd innan...

Stoet och hinsten är uppfödarens egna hästar båda två dessutom..

Nu är han ju isf 2 år, men när han betäckte (2007) så måste han ju varit 1 år eftersom han var född 2006.

Är väl en tjuvbetäckning...

Lär ju vara en tjuvbetäckning, det är så det kan gå när man låter hingstungar gå för länge i stohagen.

Ja va dum jag är, jösses. Tror inte jag vaknat riktigt ännu :o

Ja tjuvbetäckning måste de väl nästan vara

Ah det är sant så kan det vara... Det stod inget om det på hemsidan men det kanske man inte heller vill "skylta med".. Det är ju lite oansvarigt..

Det är inget ovanligt att hingstföl lyckas tjuvbetäcka redan vid 8 månaders ålder, de blir fertila tidigt. Många är det som i god tro släppt sitt sto med ettårshingstar och trott att allt var frid och fröjd, ända tills de ett år senare börjar undra varför märren är så förbenat fet....
Jag tvivlar på att någon seriös person använder en ettårshingst och betäcker med med flit, även om jag vet att det finns åtminstone en rasförening där man kan använda ettåringen lagligt, om övriga regler följs (språngrullehantering och DNA-typning etc).

...det finns åtminstone en rasförening där man kan använda ettåringen lagligt, om övriga regler följs (språngrullehantering och DNA-typning etc).

Nu blev jag nyfiken, vilken ras är det?

Jag tänker medvetet låta bli att berätta det, för att inte locka några mindre nogräknade att använda sina ettårshingstar för "laglig massproduktion" av föl... För även om det är lagligt och ger stamboksberättigade avkommor så anser jag inte att det är varken seriöst eller lämpligt.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 631
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31