Jag kommer bli rik *angel*

Sv: Jag kommer bli rik *angel*

Jo, ni har säkert rätt i allt ni skriver.
Men lek nu med tanken att hon kommer ut till mig och min häst.
Jag har olycksfall försäkring på mig, hästen är fullt försäkrad och jag antar att hon själv har någon sorts olycksfall försäkring.
Båda parter är med vid körningen och var och en tar sid del vid skada.
Varför skulle inte det kunna funka?

Jag hadde blivit tacksam för hjälp och är medveten om hennes ålder.
Nu är det inte aktuelt eftersom hon bara tar kunder runt Malmö och där bor inte jag, tyvärr....

Vill först obs att jag är 15 år :angel:, men jag är bra på det jag gör :)! *vad jag fåt höra* av visa tävlings kuskar :bow: !
Men jag riktar mig inte till tävlings kuskar utan till dom som vill njuta av att köra. Hobby kör och nybörjare!. Plus endast enbet, pgr jag vill lära mig mer inom detta. Tömkörnings kan jag jag hälpa till med!

Jag kör ut max 1 mil runt malmö! Om det finns busslinje, 5 mil ;).

Mvh
Emma

Jag har haft en 14 åring här hos mig i sommar som ridit in 6 omöjliga hästar!!! Om jag inte minns fel fick hon tjäna 17 000 och hon kom snabbt upp i det! Hennes föräldrar backade upp henne hela tiden så allt skulle bli rätt!! Nervärdera inte din ålder utan utgå från din kunskap!! Ta reda på fakta!! Ps. Har 2 inkörningar på gång!! Lejer dig gärna!!:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Du har helt rätt i att det går bra om man tänker som du gör. Det jag som ansvarsskadereglerare har sett är dock att det allt oftare framställs skadeståndsanspråk när något händer.

Lek vidare med ditt exempel och tänk dig att TS tränar er och det händer en olycka. Ni kör i diket och du flyger ur vagnen och krossar axeln. Du kommer aldrig att bli av med dina smärtor och du kommer aldrig att kunna jobba med det du jobbade med tidigare utan måste skola om dig om du överhuvudtaget kommer att kunna jobba igen. Att hålla på med hästar är bara att glömma.

I DET läget är det många som skulle glömma allt man talat om tidigare och kräva den "vållande" på skadestånd. Av bitterhet eller kalla det vad du vill.

OM TS i det läget har en ansvarsförsäkring gör hon en anmälan till sitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget utreder sedan om hon är ersättningsskyldig och betalar ut eventuellt skadestånd (TS behöver bara betala en självrisk) vilket i nämnda exempel skulle kunna handla om flera hundra tusen och kanske rent av miljoner.

OM TS inte har en ansvarsförsäkring står hon där. Endera ska hon ut med massor av pengar som hon inte har - i skadestånd. Eller så skall hon ut med massor av pengar för advokatkostnader, eventuellt blir det en huvudförhandling i TR och kanske rent av i HovR. Sedan finns ju fortfarande risken att hon är att se som ansvarig och får betala skadestånd och i värsta fall även motpartens rättegångskostnader.

Det är DÄRFÖR jag envisas... sedan är det förstås upp till TS att själv (eller förslagsvis i samråd med sina föräldrar) besluta hur hon vill göra. Men om jag vet hur illa det KAN gå (det jag målar upp är ju en oerhört olycklig händelse men det kan ju gå så) så känner jag att jag måste berätta...

/Jenny

Jag har olycksfall försäkring på mig, hästen är fullt försäkrad och jag antar att hon själv har någon sorts olycksfall försäkring.

Olycksfallsförsäkringar är jättebra. Det finns en uppsjö olika varianter dock. Jag har själv bara en olycksfallsförsäkring med "liten" omfattning vilket innebär att jag i mitt exempel skulle få ganska lite pengar. Då kan det vara lockande att även få skadestånd. Speciellt om man inte kan arbeta = förlorar massor av pengar och får det rätt knapert.

Att hästen är "fullt försäkrad" innebär ju inte nödvändigtvis att alla veterinärkostnader blir täckta. Jag har tex. 60 000 i vet. vård. men det är ju inte omöjligt att hästen skadas så att det måste till en större operation tex. och då kan ju detta belopp ta slut.

...så jag tillägger!!! Ta reda på fakta, Lyssna på Schelin som jobbar med detta OCH, OCH, OCH...se till att du har en vuxen i ryggen som hjälper dig och stöttar!! Initiativet är bra!! Du kanske har hittat en nischsom skulle funka!! Men var noga me att göra allt rätt!! Det blir bara sura problem annars!! Jag vet!!!!:crazy:

Tack för du är posetiv till min ålder :bow:
Vad mennade du med lejer :rofl: ? Du får jätte gärna låna mig, bara jag får betalt :angel:.

Som sagt jag vill inte dra in större sommer pengar utom lite då och då. :)

Man kan väl säga jag har en "mentor" inom körning, en gammal man som kör fina tiillställningar och så. Så han ger mig lektioner någon gång i månaden.

De tillfällena jag har hjälpt folk har jag gått från det jag har lärt mig (både inom trav och skolkörnings världen) och det jag har läst + sett på tävlingar (ex. flyinge.)

Mvh
Emma

Senast ändrad:

Emma! Din ålder har ingenting med din skicklighet att göra. Jag har själv en tränare som är sjutton så jag är inte heller orolig för din ålder. Det faktum att min tränare är hälften så gammal som jag spelar absolut ingen roll - hon kan mer och hon är en fantastisk pedagog = den tränare jag behöver och vill ha! Har tränat för äldre tränare också men denna sjuttonåring fungerar för närvarande bäst av alla jag provat.

Så åldern skall du inte haka upp dig på, det finns säkert folk som gör det men strunta i dem!

Men jag ber dig än en gång, läs och överväg det jag skrivit, be gärna någon av dina föräldrar som kanske är mer insatta i sådana här saker att också läsa. Sedan får ni fatta ett beslut om hur ni skall gå vidare.

Kan du ta emot hästen där du bor. En vän lämnade bort sin häst för inkörning under en månad och betalade 4500 för det. JAg vet inte om det kan va en pris ide´. MAn har ju mer tid och lugn och ro om man har hästen hos sig? Roligt när unga människor har lite go och affärs ideer. LYCKA TILL:bow:

Litet tillägg..
Lägger in detta bara för att visa vilka summor man kan bli skyldiga att betala om "olyckan" är framme.
Vid 12% handikapp betalade vårat försäkringsbolag ut ca 120 000 kr.
Är inte kul om man själv skall ut med dessa pengar.
mvh El

Vet inte om detta var till mig eller elon men eftersom hon skrev en mening...

Skulle inte kunna ha hästen hos mig, men jag hade jätte gärna hjälpt till. Pm:a mig om det var till mig :angel:

Mvh
Emma

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 379
Senast: Amk
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka