Jag klarar inte av henne.

Sv: Jag klarar inte av henne.

Jag lider verkligen med dig och beundrar ditt mod att erkänna att ni har problem! Jag skulle vilja hjälpa dig lite genom att dels berätta min historia och sedan ge lite tips.

För flera år sedan köpte jag min första häst efter att skött honom i flera år innan dess. Under den tiden hände en olycka jag trillade av och han råkade galoppera över mig, därmed hamnade jag på sjukhus. Men jag älskade denna häst över allt annat och ville verkligen ha honom trotts att jag visste att det var en del problem att ta itu med, han ville nämligen inte gå ifrån stallet själv (han var 10 år). Han kom och problemen började, varje dag hade vi en strid för att ta oss ut efter våran ridstig. Det började med att han stannade, ställde sig på bakbenen och slutade med att han började bocka som en galning, skena och tvärnita, fast besluten att få av mig. Många försökte ge mig tips och råd. "Var snäll mot honom, han kanske är rädd", "Led honom så att han känner sig trygg". Det senare tipset slutade med att jag stod själv kvar ute i skogen med ett par tyglar i handen och armen halvt ur led, medans min häst försvann hem i fullt sken. Jag försökte med det andra också, klappade och försökte lugna honom om han var rädd men det blev bara värre.

Jag vill bara tala om att jag inte var någon modig ryttare,särskilt inte eftersom detta skedde ganska tätt inpå den inträffade olyckan och jag mer än väl visste att jag inte var odödlig.

Jag grät varje dag när jag åkte från stallet, det slutade med att jag knappt ville rida honom ute nå mer.

Men en dag var det som om djävulen flög i honom. Han var värre än nånsin och jag insåg att antingen var det slut på våran karriär eller så skulle han gå från stallet själv om jag så skulle dö på kuppen.

Jag satt av honom och gav honom några ordentliga rapp på rumpan, han hoppade fram och började gå framåt en bit, då satt jag upp och vi fortsatte några meter tills han åter satte igång att försöka få av mig, jag gjorde lika dant igen, satt av, piskade på honom framåt och berömde när han gick fram. Så där höll vi på några gånger och till slut hade vi tagit oss runt ridslingan. Nästa dag försökte han två gånger, jag gjorde lika dant och nästa dag, försökte han en gång. Efter den dagen har han aldrig mer gjort så och det är över sex år sen, nu är han såld som läromästare och jättesnäll.

Jag vill absolut framhålla att jag mådde svindåligt över att behöva slå min häst och jag kände mig som en djurplågare. Men såhär efteråt inser jag att det fanns inget annat sätt....de får säga vad de vill att man inte skall sitta av eller slå. Hade jag inte suttit av hade han kastat av mig och på det viset kommit lös, kunnat skada sig själv och mig och summan av kardemumman, han hade vunnit eftersom han sprungit hem, vilket hade inneburit att det hade blivit etter värre nästa gång. Jag tror att han insåg på detta viset att det inte fanns någon annan väg än framåt.

Mina råd till dig är:
*Gör en veterinärkontroll (det hade jag gjort så jag visste att han inte hade ont.)
*Lyssna på din magkänsla, är hon "dum" eller har hon ont eller är rädd? Min erfarenhet är den trotts att jag hade den ovan beskrivna hästen, att det är väldigt, väldigt sällan som dom verkligen är "dumma", ofta är något fel, hästar visar inte att de har ont riktigt på samma sätt som oss.
*Kan det bero på dig? Var ärlig mot dig själv?
* Jag tycker absolut att du skall skicka på tillridning, även om risken finns att hon börjar på samma sätt igen, men det finns många exempel på hästar där det har löst problemet. Helena Persson skickade iväg Classic H till Peder Fredricsson för att hon inte klarade av henne då. Men nu var de reserv i OS laget...inte illa va?
*Kom ihåg att ibland så är det pesonkemin som inte stämmer, bara för att det inte funkar med denna häst så behöver det inte betyda att du inte kan hitta en annan häst som du kan ha mycket roligt tillsammans med. Du kanske gör er båda en tjänst om du gör dig av med hästen. Hon kan bli lycklig med nån annan och även du med en ny häst.

Kram Becky

Det är aldrig fel att sitta av en häst för att få kontroll över situationen. Det allra viktigaste är att få kontroll över situationen och det inte en vinst för hästen när man sitter av. Hästen har så att säga inte vunnit. Jag skulle vilja säga att man leder sin häst i första hand och rider i andra. Först när man känner att man kontrollerar hästen helt och hållet från marken så kan man rida den. Så om du nu kommer över din första chock och ilska, så börja med att hantera din häst från marken om du känner att du vill ge det en chans till. Annars är det heller aldrig fel att komma till slutsatsen att man inte passar ihop med hästen och sälja den. Men man skall låta det gå någon vecka av funderande och inte låta allt hända med en gång. Så låt din häst få vila i hagen ett tag. Gå ut och umgås lite i hagen bara och fundera och fundera.
Hälsning Maja

Jag kan inte hålla med vad vissa skrivit om tillridning men det beror på i vilka former...
Tillridningn där man bara jobbar med hästen funkar om du ska sälja hästen!
Vill du behålla hästen så är det dig som ryttare o hästmänniska som det måste fokuseras på!

Självklart hästen kan ju ha ont någonstans men offtast sitter problemen i ledarskapet.

Ömsesidigt förstroende tar lång tid att bygga upp och vad du behöver är självförtroende.

Det är ett beslut som du måste fatta! antingen tar du tag i problemet med hjälp av någon kunnig eller så säljer du hästen.

Lycka till!
kramar /Ellinor

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar