Jag klarar inte av henne.

Sv: Jag klarar inte av henne.

Jag tycker att du har gjort rätt. Klart att det känns hemskt just nu, men ibland behöver man få lite distans för att reda ut saker o ting. O du lämnar ju hästen till någon som är kunnig, och som förhoppningsvis gör det bästa möjliga för din häst.

Visst kan man ibland vara rädd för vissa situationer med sin häst, men att så gott som alltid känna sig osäker är ohållbart både för häst o människa i längden.

Ta vara på denna tiden utan häst. Känn efter om du verkligen är beredd att kämpa vidare, eller om du helt enkelt behöver en paus!

Jag tror det hjälper med tillridning. Lycka till

Hej! Jag tror inte att tillridning hjälper. Det är du som måste visa vem som bestämmer tyvärr, om det nu inte är så att hästen har ont.
När jag va 9 år fick jag en stor hopphäst som jag kom jättebra överens med i början. Jag va väldigt kort och hon va ungefär 180 cm, väldigt stor för lilla mig m andra ord. Efter ett tag så började hon dra iväg och sånt och jag kunde inte säga till eftersom jag va så liten. Tillslut blev hon så jobbig att pappa blev riktigt rädd och ringde en tränanre som fick ha hand om hästen i några månader. Sen kom hon tillbaka men va likadan mot mig efter några dagar. Hon insåg att jag inte bestämde över henne utan att hon kunde göra som hon ville.
Jag vågade inte rida mer snart utan låg bara hemma och grät.
Men tillslut sa pappa att hästen måste säljas annars, den kan ju inte bara stå där så till slut bestämde jag mig för att verkligen kämpa. Jag började vara i stallet, bara satt där bredvid och lärde känna henne. Vi började gå ut och även rida, jag ramlade av lite då o då eftersom hon fortfarande bockade och stegrade med mig men jag vägrade ge upp så till slut insåg hon att jag bestämde. När jag va 11 år bärjade vi tävla lite smått.
Jag tror det är du som måste visa att du bestämmer, ta hjälp av en tränare som kan vara med men det är ändå dig hästen måste lära sig att lyssna på. Visa att du är en bra ledare så kommer hon att lita på dig också.
Hästar testar alltid sina ägare förr lr senare. Vissa ganska lite och viss asläpper lös ett helvete.
Har samma problem med min shirehingst just nu. Men det är bara att kämpa på.
Hoppas att det löser sig iallafall!*

Självklart ska du skicka henne på tillridning, men var säker på att du gör det hos en mkt kunnig persom eftersom hon verkar ha nol kontakt med människor och t.o.m inte tycker om folk. Har du otur hamnar hos nån som spänner in henne och bara bråkar med henne tills hon lessnar. Det kommer aldrig funka. Innan du skickar iväg henne. Sätt dig i paddocken eller dyl, ha henne lös. ge henne godis varje gång hon kommer fram till dig. Börja leka följa john. Försök att få henne intresserad av dig. Sen longera. Se till att hon är klockren på röstkommandon. Varje gång hon gör rätt, säg "godis" och be henne komma in till dig o få en godis. Om hon tigger, be henne backa eller vända bakbelen s¨å försåt hon snart att hon måste göra nåt innan godis. Annars får du en tiggig häst som bara bökar. var konsekvent. När hon stannar, saktar tembo, backar, vänder osv på din röst, sitt upp.

Kommunikation är ju allt inom ridningen och hästhantering. Hon ska följa dig genom ALLT. Kolla utrustningen... funkar den? kanske ta bort aachen remmen om du har en sån, sänka sidostyckena, de kanske sitter för högs. Byt till en anatomisk gjord, hon kanske är extremt känslig i bröstmuskulaturen. Dra bak sadeln lite mer 5 cm, hon behöver kanske mer bogfrihet. BYT sadel helt, fråga nån stallkompis. Kör hela uteslutningsmetoden rakt igenom.
Om du känner att du inte klarar detta, var inte ledsen, du älskar ju henne och älskar o rida. Därför är det jättefint att se till sina egna brister och begränsningar. bara det är fantastiskt beundransvärt! :)
ge inte upp tjejen. Utan funkar det inte, skicka henne til nån som verkligen kan läsa av henne och som kan bena ut hennes primära problem och finna orsaken. Många behandlar tyvärr bara symptomen, inte orsaken. Låt det ta tid... Jag skulle föreslå n¨n som sysslar med NH eftersom de är grymma på att finna orsaken... Säger inte att alla är det, men jag tror att de flesta kan det. Vet en tjej i stockholm som är fantastisk. PM mig om du vill ha hennes nummer. Hon tar egentligen inte emot tillridningshästar, men har ett stort hjärta och eget stall, så vem vet? Hon jobbar mestadels med lastningsproblem och far ut till folk... men som sagt, man vet aldrig---

Ge inte upp... Det kommer att ordna sig... och skulle av nån anledning vara totalt hopplöst, så sälj henne och jag lovar att du kommer hitta en annan fin häst som du älskar. Är det en arab? ser ut så, dom är lite speciella... Har ridit en del mkt problematiska araber o arab korsningar som helt plötsligt flippar o kastar sig, backar ner i diken och stegrar sig. Är man inte rädd så är det bara kul, men problemet kommer när man blir rädd... man låser sig själv och känner sig usel... Och vill aldrig mer sitta på en häst. fast det går att jobba bort, både hos dig och hästen... Jag lovar dig det!
Finns det några clinic i närheten där du bor? det är ju bra om du utvecklas tillsammans med hästen. Om du skickar hene långt bort faller den biten bort tyvärr... Och jag tycker det är superviktigt att man som ägare kommer o rider sin häst nån gång i veckan minst hos tillridaren. men som sagt, inte alltid en möjlighet.
ÅÅååå av hela mitt hjärta, jag verkligen hoppas tt allt fungerar. Nu ska jag fortsätta läsa alla svar du fått.
Må gott
CJ

Vilken sötnos du har!

Är hon inte ordentligt inriden som du skriver kan det vara en god idé att hon får alla grunder innan du börjar rida henne så att du vet att hon verkligen förstår vad du menar. Men du och hon borde utbilda er tillsammans också. Säger inte att du behöver "lära dig rida" utan att ni bör få hjälp att funka tillsammans som ett team. Det är också en trygghet att ha någon på marken som hjälper en igenom ridningen. Framförallt när man har en yngre inte helt utbildad häst (jag vet själv hur det är...)

Sedan är det ju också så att även den allra snällaste häst någon gång testar sin ägare. De är ju djur som lever i rangordning och självklart testar de ledaren för att se vem det egentligen är som skall bestämma. Problem uppstår när det går till så som du beskriver. Det skall ju vara ROLIGT att rida och hålla på med sin häst. Det är ju därför vi lägger ner så mycket blod svett och tårar på den här sporten (för att inte nämna pengar...)

Hoppas du kommer fram till en lösning! LYCKA till och försök se möjligheterna...

hej
lämna henne på tillridning och se till att vara med ibland och så att du kan få en uppföljning oxå hemmavid.

låter som hon är istadig, min märr kan vara exakt lika dant.
har dom lärt sig och fått möjlighet att krångla och om det har hållit på ett tag så kan det ta mkt arbete att få ur dom det.

du är väl införstådd i din situation och man kan både känna sig frustrerad och helt fördärvad över att inte kunna rida och hantera sin egen häst.

min häst är en varannandagshäst. hon är som mig. växlari humöret är envis och viljestark.

jag har kollat henne i alla möjliga former - det är inga fel på hästen - hon är bara sån.

andra har försökt oxå men de får inte bot på det. bara att acceptera.

gör ett försök eller flera (det har jag fått göra) och lycka till, och jag tror det är flera som är i samma situation.

kram

Var det inte så du skrev? Att ni busred?
*

Bara konstig på hemvägen?
Mina erfarenheter med hästar som rusat på hemvägen, behöver inte vara det samma problem som ni har, men jag säger det iaf:
Att hästen har svaga bakknän eller att den inte orkar bära sig och därav bli het?
Att den kan ha tandproblem som medför spänning i käke och nacke och som går igenom kroppen och gör hästen trött i ryggen och vidre bakåt?
Att den blir trött i ryggen?

Hur är det när du rider utan sadel, samma sak?

Det KAN ju faktiskt vara så att hästen inte alls har ont utan den har helt enkelt kommit på att den kan komma undan med att "busa".

Det är inte alls så att alla hästar som är "bråkiga" har ont eller så, utan det beror ofta helt enkelt på att ägaren inte riktig klarar av att hantera hästen.

Visst kan det vara så. Men jag anser att man först ska försäkra sig om hästens hälsa, kolla utrustningen, ransaka sitt eget beteende osv. Så att den inte skickas till något som dominerar den och låter den sedan gå med undertryckta känslor och smärtor, för det kan bli riktigt, riktigt farligt att få tillbaka en sådan häst!

Hej!

Att plötsligt vara rädd för en häst som man tidigare känt som "säker", det är verkligen hemskt! Jag vet!

För din egen skull tycker jag att du ska ta en paus från din häst (skicka henne på tillridning hos en mycket duktig tränare, som senare kan jobba tillsammans med dig också), så att du själv kan fundera och komma på hur du vill göra med hästar över huvud taget. Det där beror ju så mycket på hur djupt rädslan sitter.

Själv var jag med om ett enstaka tillfälle där jag verkligen fick se på att jag inte var den som bestämde, och jag blev livrädd. Efter det, eftersom det inte var min egen häst, så undvek jag att gå tillbaka till stallet. Det var förstås ingen bra sak att göra, men det blev så för att jag inte förklarade för människorna runtomkring att jag blivit rädd. Nu har jag tagit upp saker och ting igen och hittat en ny häst att rida, och jag tror att det som är viktigast är att få FÖRSTÅELSE från de andra i stallet.

Visst, grunden till er fortsatta förståelse mellan dig och din häst bygger förstås på att ni hittar varandra på en ny nivå, och det måste man göra tillsammans. Däremot kan man få hjälp till det via en tränare.

Lycka till, och tappa inte hoppet! ;)

Ja då.. jag håller med dig. Klart att man ska kolla upp sin häst så att den inte har ont, och att inte utrustningen passar illa osv.. det anser jag vara en självklarhet.

Men vad jag menade var att när man läser här på buke så får man ofta intrycket av att bara för att en häst börjar trilskas så har den obenhörligen ont! Punkt slut.
Nu menade just DU antagligen inte så, men ofta får man det intrycket när man läser de flesta svar som kommer in.
Jag å andra sidan hävdar att när hästen börjar trilskas så beror det ofta på "felaktigt handhvande".
Allt för ofta ser man fullt friska hästar som skäms bort och klemas med av sina ägare så att de blir snudd på farliga.
Hästar som rids förlite, oregelbundet och av okunniga ryttare (som inte tar hjälp) och därför blir stela (ibland till och med orena i gången), och i bland utvecklar olater som att kasta av sin ryttare, tvärvända och sticka hem till stallet, "frysa fast" osv...

I stället för att ransaka sig själv och sin hästhantering så vänder sig många ägare till (mer eller mindre seriösa) massörer och kiropraktorer osv.. och behöver då betala dyra pengar för att få sin häst "behandlad".
Hästen blir "bra" så länge den masseras och "behandlas" men blir "dålig" igen så fort behandlingen upphör - just då pga att den inte rids på rätt sätt.

Hänger du med på hur jag menar?

Zeli:

Jag reagerar starkt på slutet av ditt inlägg.

Det är klart det finns oseriösa kiropraktorer, massörer mm men att dra alla över en kant tycker jag är onödigt.

Håller själv på att utbilda mig till equieterapeut (laser, massage, akupunktur mm)
Jag började nyligen den 2 åriga utbildningen och de har redan börjat pränta in i oss att vi alltid ska se helheten, alltså utrustning, hur ryttaren är, hästens exteriör, psyke mm och inte bara behandla själva symptomet.

Varför jag ville utbilda mig som detta är just för att man får mer kännedom om hela hästen och att man i detta yrke ser till hela hästen och till de yttre faktorerna.

Om du också tänker lite på hur en del hästägare är, så kanske du ser att det inte alltid är lättaste att tala om för dessa att det kanske är deras fel att hästen har ont eller beter sig på ett visst sätt....(obs! jag syftar då inte på trådskrivaren!) Det behöver alltså inte vara just "massörens" fel att hästen får återfall, det kan lika gärna vara ägarens för att denne inte vill lyssna på den expertis han faktiskt anlitat.

När det gäller tråden så är jag starkt emot att lämna bort sin häst för tillridning då det tyvärr oftast är ryttaren som behöver "fixas". Som någon ovan skrev så behöver ni nog lära varandras språk och det kan ingen tillridare göra!
Detta måste ryttare och häst lösa tillsammans och OJ vad stolt :banana: man blir när man löst problemen och var roligt :love: det är när man plötsligt faktiskt förstår vad hästen "säger"!!! :bump:

Jag önskar dig innerligt lycka till! Det är inte roligt att vara i den sitsen alls! :(

Tja.. inte vet jag riktigt varför du reagerar strakt på slutet av mitt inlägg...

Det jag säger är att det finns en del oseriösa massörer och andra bahandlare, och det finns det. Även om de alra flesta av er ÄR seriösa och jätteduktiga så finns det sådana som inte drar sig för att tjäna pengar på att folk är okunniga.. de bara mååååste åka in med hästen 2ggr i månaden och den döööör och kommer att tappa hovarna om den inte får 5 olika örtpreparat som tillskott i foderet...
Så jag hoppas att det inte var komentaren om att det finns oseriösa massörer och kiropraktorer osv... för det finns det. Även om jag (för att förtydliga min ståndpunkt) tror att de allra flesta är duktiga och seriösa....

Det jag försöker säga är nog egentligen precis samma sak som du säger här ovan...

Jag förtydligar.
[I stället för att ransaka sig själv och sin hästhantering så vänder sig många ägare till (mer eller mindre seriösa) massörer och kiropraktorer osv.. och behöver då betala dyra pengar för att få sin häst "behandlad".
Hästen blir "bra" så länge den masseras och "behandlas" men blir "dålig" igen så fort behandlingen upphör - just då pga att den inte rids på rätt sätt.]

Här menar jag då att många hästägare i stället för att lägga ner en massa pengar på massage och gud vet allt (eller ännu hellre gör både och för masage mm är ju naturligtvis bra för hästen - missförstå mig rätt *ler*) kunde lägga ner mer pengar och energi på att lära sig rida och att lära sig hur en häst fungerar.

Om en häst inte rids ordentligt och den rids oregelbundet mm så kan den om det vill sig illa både bli stel, få oren gång och få ont.
Då kan naturligtvis tex en massör hjälpa, men om ryttaren fortsätter att inte rida hästen "ordentligt" så kommer ju alla "felen" tillbaka i samma stund som man upphör med behandlingen.
Dvs, man botar symptomen men inte anledningen... och jag antar att det är precis det du också tycker?

Men detta är då alltså inte riktat till tjejen som började tråden... utan en rent allmän fundering. =)

Vad gäller att lämna bort sin häst för tillridning så tycker jag att det är bra. Jag håller fortfarande med dig om att det oftast är ryttaren som behöver "fixas", men om man har kommit i en ond cirel med sin häst så att den tex lärt sig att inte lyssna på hjälperna eller vad det nu må vara så kan man behöva "korrigera" hästen först - sen när hästen är tillbaka så gäller det ju att ryttaren tar hjälp och kommer tillrätta med sina problem.
Det kan det vara mycket svårt att göra på en häst som lärt sig att "göra fel" då den kan behöva en mycket starkare signal (eller till och med en "korrigering") för att man ska nå det önskade ressultatet... och det kan vara svårt (i bland till och med olämpligt) för någon som "inte kan".

Ja ja.. var och en blir salig på sint tro... är det inte så man säger. =))

Zeli.

Då har vi samma tankebanor du och jag, det var visst bara jag som missuppfattade! :bow:

Visst, i specifika fall kan hästen behöva korrigeras av "erfaren" person men jag tror ändå att man i de flesta fall kan "lära sig gemensamt" hästen och ryttaren, med hjälp av en duktig instruktör.

Som skrivet; Alla blir saliga av sin tro! :)

Hej hopp!

Vilken fin häst! Jag känner så väl igen mig... Jag vågade inte heller rida min häst i vintras, så jag lät honom stå i sex veckor och hoppades på att han skulle ha glömt bort allt. Det hade han inte, utan tvärt om. Det blev ännu värre.

Nu lyckades jag lösa problemet själv och på mindre än en vecka var alla problem borta. Då kunde även min lilla hästskötare rida ut själv utan problem. Hon har dock fått stränga order om att säga till riktigt ordentligt på skarpen om han ens antyder till minsta lilla krångel. Med det vill jag säga att det säkert funkar bra med tillridning, bara du vet hur du ska göra om hästen försöker igen. För hon kommer att testa igen...

Men kolla upp att hon inte har ont nånstans. Det hade min...

det är inte så att hon har överskotts energi?? Men att hon är så pass framåt när ni rider "bort" från stallet att man kanske tror att det är iver? och sedan när ni rider hemåt så vill hon bara in och ha mat??

Tack för alla svar jag har fått,och att alla svar har varit så
snälla :) Hade förväntat mig en lång rad av "du är aldeles för
liten och orfaren för att ha häst" osv osv.

Skulle bara medela att ikväll så far min lilla prinssesa ifrån mig,
och jag hoppas på att jag får se henne igen men jag tror
faktist inte att det blir vi två igen :(
Men man får se vad som händer....
Tack för alla tips&råd ska försöka ta åt mig så mycket av det
som möjligt.

:love:
http://img.photobucket.com/albums/v210/Lerpingvin/vacker.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v210/Lerpingvin/uh.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v210/Lerpingvin/nej.jpg ;)

Det jag ser direkt som kan vara en anledning till att hon bråkar är faktiskt så enkelt som ditt pannband, sätter du på pannbandet som det sitter på bilderna som blir det ett enormt tryck bakom öronen och att hästen blir galen efter en stund är inte ett dugg konstigt....jag tänker som när jag har körglasögon och hjälm....sitter dom inte perfekt så får jag en djävulsk huvudvärk....

Synd att hon åker redan nu...jag skulle fixa ett längre pannband och testa.(och inte dra det så högt upp mot öronen.

upptäckte det också när jag kollade på bilderna,men pannbandet brukar inte sitta
så där använder också sällan det tränset.
Pannbandet är snarare för stort en för litet.....men som sagt rider nästan bara
på sidepull med henne eftersom hon ogillar bett.

Min sommarhäst var ett litet monster i början, hon hade nästan bara gått hemma på gården hon var uppfödd på så hon blev helt stollig när hon kom till mig. Men när vi fick hem Irmeli (NH_instuktör) fick vi ner den lilla översittaren på jorden.
Jag skulle prova NH om jag var du så du får respekt från din häst på hästarnas vis så hon respekterar dig som ledare.
NH hjälper mer än man tror, testa det du. Kontakta en bra instuktör som helst har varit hos en tjej som heter Jaana eller kontkata Jaana personligen och träna NH hos henne.
-Acka-

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar