Sv: Jag klarar inte av henne.
Självklart ska du skicka henne på tillridning, men var säker på att du gör det hos en mkt kunnig persom eftersom hon verkar ha nol kontakt med människor och t.o.m inte tycker om folk. Har du otur hamnar hos nån som spänner in henne och bara bråkar med henne tills hon lessnar. Det kommer aldrig funka. Innan du skickar iväg henne. Sätt dig i paddocken eller dyl, ha henne lös. ge henne godis varje gång hon kommer fram till dig. Börja leka följa john. Försök att få henne intresserad av dig. Sen longera. Se till att hon är klockren på röstkommandon. Varje gång hon gör rätt, säg "godis" och be henne komma in till dig o få en godis. Om hon tigger, be henne backa eller vända bakbelen s¨å försåt hon snart att hon måste göra nåt innan godis. Annars får du en tiggig häst som bara bökar. var konsekvent. När hon stannar, saktar tembo, backar, vänder osv på din röst, sitt upp.
Kommunikation är ju allt inom ridningen och hästhantering. Hon ska följa dig genom ALLT. Kolla utrustningen... funkar den? kanske ta bort aachen remmen om du har en sån, sänka sidostyckena, de kanske sitter för högs. Byt till en anatomisk gjord, hon kanske är extremt känslig i bröstmuskulaturen. Dra bak sadeln lite mer 5 cm, hon behöver kanske mer bogfrihet. BYT sadel helt, fråga nån stallkompis. Kör hela uteslutningsmetoden rakt igenom.
Om du känner att du inte klarar detta, var inte ledsen, du älskar ju henne och älskar o rida. Därför är det jättefint att se till sina egna brister och begränsningar. bara det är fantastiskt beundransvärt!
ge inte upp tjejen. Utan funkar det inte, skicka henne til nån som verkligen kan läsa av henne och som kan bena ut hennes primära problem och finna orsaken. Många behandlar tyvärr bara symptomen, inte orsaken. Låt det ta tid... Jag skulle föreslå n¨n som sysslar med NH eftersom de är grymma på att finna orsaken... Säger inte att alla är det, men jag tror att de flesta kan det. Vet en tjej i stockholm som är fantastisk. PM mig om du vill ha hennes nummer. Hon tar egentligen inte emot tillridningshästar, men har ett stort hjärta och eget stall, så vem vet? Hon jobbar mestadels med lastningsproblem och far ut till folk... men som sagt, man vet aldrig---
Ge inte upp... Det kommer att ordna sig... och skulle av nån anledning vara totalt hopplöst, så sälj henne och jag lovar att du kommer hitta en annan fin häst som du älskar. Är det en arab? ser ut så, dom är lite speciella... Har ridit en del mkt problematiska araber o arab korsningar som helt plötsligt flippar o kastar sig, backar ner i diken och stegrar sig. Är man inte rädd så är det bara kul, men problemet kommer när man blir rädd... man låser sig själv och känner sig usel... Och vill aldrig mer sitta på en häst. fast det går att jobba bort, både hos dig och hästen... Jag lovar dig det!
Finns det några clinic i närheten där du bor? det är ju bra om du utvecklas tillsammans med hästen. Om du skickar hene långt bort faller den biten bort tyvärr... Och jag tycker det är superviktigt att man som ägare kommer o rider sin häst nån gång i veckan minst hos tillridaren. men som sagt, inte alltid en möjlighet.
ÅÅååå av hela mitt hjärta, jag verkligen hoppas tt allt fungerar. Nu ska jag fortsätta läsa alla svar du fått.
Må gott
CJ