jag kanske ska skaffa hund om några år och behöver tips!

Sv: jag kanske ska skaffa hund om några år och behöver tips!

aha :)

är dina salt&peppar?

:)häftigt!

jag gillar svarta mäst, tror jag...

Håller med om att man absolut (!!!) ska börja med dvärg eller mellan om man inte haft hund förut. Riesenhundar är mycket mer komplicerade eftersom de från början är avlade att i stort sett inte ha någon kontakt med människor. De har extremt mycket vakt och skydds i sig. Och behöver då således mycket vakt- och skyddsberikning.
Det är absolut en arbetande hund och ingen sällskapshund!

Har någon i familjen allergi ska man helst inte skaffa hund alls, men det var väl inte det svaret du ville ha ;)
Ni bör nog ta reda på av VAD ni/de reagerar på eftersom det varierar mycket från person till person (mjäll, saliv osv). Försök träffa så många hundar av de raser ni funderar på för att kolla om ni reagerar på dem.

Eftersom ni (väl?) saknar erfarenhet av hund tycker jag ni ska titta på grupp 9, dvs sällskapshundar. Pudel, Coton de Tuléar och bichon frisé anses vara allergivänliga och bör passa nybörjare. De kräver en del pälsvård om man ska hålla dem i utställningsfrisyr, men går ju alltid att klippa korta :)

tro mig..bichon frise är inte en lämplig nybörjar hund :rofl:
krävs en del erfarenhet, vi skaffade en..och genom åren då vi tittat tillbaka så har vi insett att de är inga nybörjar hundar alls :smirk:
ska kammas varje dag, badas, klippas..gud vet vad
samt aktiveras ett flertal gånger per dag..
skulle ha valt en "lugnare" ras om jag fick bestämma från början..
men det går bra nu då vi haft honom i 6 år, men det har inte alltid varit en dans på rosor kan jag lova! :D

Hm. I vanliga fall är jag inte alls förtjust i dvärgschnauzerns utseende, men nu kan jag iaf säga att jag sett två hundar av den rasen jag verkligen tyckte var snygga. :)

:bow:tack för allaa svar!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 501
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit