Jag hittade något märkligt...

W

woarda

Vad är det som jag hittat?
Satt fast på insidan av min nodsvensks bakben, en liten bit ovanfö kotan...
det är inget som skulle vara där?
Hon tyckte givetvis att det var lite obehagligt när jag drog bort den och den blödde lite, men nu efteråt reagerar hon inte alls när jag rör stället där (Klon?!) satt.
Kan tillägga att jag bröt av den någon dag innan jag drog loss den, så den var ungefär dubbelt så lång från början.

10337_1148365876.jpg
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

kolla på bilen längre ner
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag hittade något märkligt...

syns den inte? jag ser den ju :/
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Kan inte se någon bild, men gissar att det är kastanjen du menar...? :idea: En oval förhårdnad som växer utåt stor som en paranöt ungefär? En på insidan av varje bakben.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Gissningsvis en sporre eller en annan kvarleva från tiden då de hade tår. Vanligare på kallblod vad jag har erfarat.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

jag vet vad kastanj och sporre är, de brukar vara enorma på nordisar... men jag tvivlar på att detta nårot av ovanstående.
titta på bilden...
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Jag tror nog det är en sån iaf. De måste ju vara små nångång :angel:

Min islandshäst hade en sån pytte.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

det är ju det jag menar!!!
Vad kan det vara? är det en hund-klo eller något+ och hur har den fastat i min hästas ben, den satt verkligen FAST
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Carla skrev:
Jag tror nog det är en sån iaf. De måste ju vara små nångång :angel:

Min islandshäst hade en sån pytte.


hon kan väl ändå inte ha dubbla sporrar? hon har ju redan stora sporrar, och denna satt inte ens nära, så det kan inte vara någon liten utväxt heller.
+ att den inte alls är samma material som sporre/kastanj
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Satt den på baksidan av bakbenet lite ovanför kotleden, dvs på skenan? Isf har jag sett det på nån kallblodstravare förut.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Kom den inifrån och har växt ut elelr är det något som hon "stampat" fast?
märkligt...
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

ja, den satt ungefär där. helt äckligt, ser/såg precis ut som en hund eller kaninklo >__<
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Jo! En häst som jag jobbar med har två stycken på vardera ben. En uppe vid knät, eller hur? och sen en längre ner mot hoven. Jag är dålig på vad ala ställen heter, men jo. Det går nog!
Den hästen är en stor biffig ardenner. :)
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Satt den med den spetsiga sidan utåt eller inåt?
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Coolt! Undrar om det är ett hovanlag som har hamnat fel, precis som att tandanlag kan hamna uppe vid örat på en del hästar.

Ett svagt eko från en urtid när hästar hade fem tår.

Hoven är ju den ena av dessa tår, och kastanjerna ovanför knät samt baktill på kotan är rester av två av de andra.
 
Sv: Jag hittade något märkligt...

Tandanlag vid örat? Låter intressant, det har jag aldrig sett/hört om. Finns det någon bild eller info på nätet om sådana "urtidsanlag"?

Tycker sånt är intressant, rent vetenskapligt alltså :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 883
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp