Jag härmapa- vill oxå ha kritik *bilder*

Sv: Jag härmapa- vill oxå ha kritik *bilder*

Släpp ut handen! Låt henne hitta rätt läge själv genom att minska och öka volten beroende på om hon går för fort eller ej. Ta endast i inner tygel och ställ henne lite men låt henne inte hänga. Hon kommer att söka sig ner i början liksom gå fortare men då hon inte får stöd där måste hon lyfta sig själv för att inte ramla ihop. Skänkeln håller henne i position i volten...inte handen.

Håller med Piraja om att du måste släppa ut henne mer, våga göra de, självklart kommer det att gå fortare i traven, men de gör absolut ingenting, för då trampar hon på bättre och måste hitta balansen själv. Men jag kan inte hålla med Piraja om att du endast ska ta i inner tygel när du ställer henne, för då blir det väldigt lätt för henne att ramla inåt i volten, ta lika mycket i båda tyglarna, med ytter gör du ledande tygeltag så att hon håller sig uppe, men se till att vara noga med eftergifterna.
Även som malumbub skrev, så är det jätte bra träning att vara ute i skogen och klättra, även gå ut från stigen rätt ut bland kvistar, stenar och träd, detta gör att ni på ett roligt sätt tränar upp musklerna OCH balansen.
När du rider på ridbanan och tränar, rid inte hela tiden efter ett speciellt mönster (hela tiden på volt, fyrkantspåret eller lik. ) utan sväng hästen hit och dit, gör mycket tempoväxligar, halter, backa, men allt ska ske kontrolerat, lugnt och smidigt. Var lugn och ha skoj med din häst! :)

Bråk är det inget utan hon går ner väldigt djupt och blir då tung.
När jag släpper fram handen så går hon fortare, ibland åker huvudet upp och hon tappar ryggen och blir som en åsna. Ibland känns hon lättare ibland går hon djupare.
Min vän som äger stallet rider för en välkänd tränare SN. Hon har fått lära sig att om man höjer handen och breddar så visar du hästen att du finns där och då har hästen inget alternativ utan går då ner...Höjd hand=form.
Detta har jag frågat om och om igen varför man måste göra så och vad ska man ta till när man behöver göra ett uppresande tygeltag när hästen går för djupt (som min), men inte fått nåt svar.
Den tränare jag ska börja för är emot att rida så.....tänker samma som jag.
Så jag är kluven........Vem ska man "tro"? Har sett många som höjer handen när de vill att hästen ska "kröka på nacken".

När hon gått för djupt så har jag drivit på henne och det hjälper iofs till en viss del...en liten stund.

Igår lät jag henne trava på långa tyglar och det gick ganska bra först. Sedan så blev det giraff och fart ;)

Men jag förstår vad du menar :)

Vår ridbana vi har fungerar numera bara som en stor ridvolt.
Ska förhoppningsvis åka ikväll och rida på fyrkantsbana.
Jag rider ut en del också. Tyvärr så har vi superdåligt med stigar och skogsvägar pga. djur överallt.............men man kanske kan hitta nånstans.

Åker jag ikväll så ska vi filma på nytt och ta nya kort. Jag ska tänka på alla tips ni gett så får vi se hur det gick.....

För det första så tror jag du börjar lite grann i "fel ände". Samlingen kommer bakifrån, och dessutom kanske din häst inte är tillräckligt stark än och därför lägger sig lite i handen.
Tänk lite mindre på var hon har nosen nånstans, bara hon ger efter för bettet när du ber henne. Sen ber du henne inte så mkt om det utan koncentrerar dig på att aktivera/driva bakdelen lite, takt och tempo. Ta ifram när du tycker att du behöver det. Lyfter du händerna lite då på rätt sätt så kommer framdelen och huvudet också.
Att lyfta upp handen i det läget blir då BÅDE uppresande och samlande. Att rida med lyfta händer ska inte resultera i en ihopkrullad häst vilket verkar vara vad du sett för många gånger, utan det är just ett "lyftande" tygeltag (upp från bogen) samtidigt som hästen ska ge eftergift i munnen och hamna i en korrekt position. Med för låga händer riskerar du att låsa fast bogen och det vill du inte.
Vid vissa tillfällen sänker man den ena eller båda händerna för att få ett specifikt resultat dock.
Det är mkt svårt att "lära ut" ridning över nätet dock så ta detta för vad det är, ett försök att förklara skillnaden....

I den engelska ridningen så gör man ett uppresande tygeltag när hästen dyker,,i samband med drivning. Det är så jag vill ha det här också men man säger till mig det som jag skrev ovanstående.

Vet ju att samlingen kommer bakifrån och det är det jag vill försöka komma fram till. Jag "rider med " henne i hennes steg, driver fram med sätet, men ibland känns det mer som att jag stoppar henne, hon går saktare och saktare, och blir tung. Jag måste göra fel antar jag.
När jag rider ut så kräver jag inte så mycket av henne. Bara hon går balanserat, dvs. har koll på sig själv och inte tappar ryggen,,,dock utan att hon ska gå i "form".

Jag antar att jag får börja om från början...
Men jag ska höja handen, och ta fram den mer?
Även driva lite med lite förhållning så bakdelen kommer under?
Har jag förstått rätt?

Vad skönt det är att kunna vända sig till er. Man vet hur man ska göra många gånger men det är inte alltid det blir som man tänkt sig.

Tack så jättemycket :)

PS. Orkar ni fler bilder??? Om jag lägger ut ikväll igen (om vi kommer iväg)

Förenklat då...
Börja med att driva så mkt du känner behövs, kanske hjälpa till att aktivera bak med att flytta den åt sidan i rörelsen framåt.
Fånga mjukt upp drivningen med handen, lyft det lite men du behöver nödvändigtvis inte flytta fram den, förutom när hon ger efter då ger du blixtsnabb eftergift. Varje gång hon dyker så fångar du upp henne igen med handen kvar i position(ej nedpressad) och ånyo ny eftergift så fort hon ger efter osv osv....
Ju starkar hon blir desto längre håller hon positionen och då kan du börja med att släppa fram handen lite mer o ge henne lite mer tygel, låta henne sänka sig. Viktigt då att du plockar upp henne igen direkt hon hamnar "på bogarna". Att gå i låg form är INTE detsamma som att gå på bogarna, men de många känner inte skillnaden.
Jobba mycket sidvärts i detta arbetet, både bed bakdelen och hela hästen, öppna, förvänd sluta etc.
För att ställa henne lyft innerhanden något mer o be om eftergift i innertygel (mungipa), återigen snabb eftergift när hon ger. Iom att du lyfter iner tygeln blir ställningen lättare korrekt då tygeln håller emot halsen så hon inte bara ger nosen och viker sig "i" en kota. Samtidigt håller du kroppen med ditt innerben/skänkel.

Återigen.... Svårt att förmedla något via nätet men du får prova dig fram!

:bow: Jo...det är svårt att skriva hur man ska göra......;)

Ok.......det är så här jag har gjort lite tidigare.
Jag sa att hon inte varit så tung tidigare men blivit det nu i ett annat inlägg.
Jag red henne, drev henne framåt och när hon gav efter så gav jag efter,,,,då kändes hon inte alls lika tung som hon gör nu.
Sedan var det någon som sa till mig att jag ska hela tiden ha kontakt med hennes mun och det är då hon blir tung.........så det var inget jag skulle lyssnat på med andra ord. Med kontakt var att känna "suget" men det resulterade i att hon gick djupt och blev tung.

Alltså; om jag skrittade på en volt tex. så "knep" jag med säte/lår, drev i samband med en förhållning. Hästen gav efter, jag belönade med att ge efter i hand och säte. När hon tappade så gjorde jag likadant igen.......
Då gjorde jag rätt från början?

Jag förstod precis vad du beskrev.........du är duktig på att formulera dig......Tack

Senast ändrad:

Tack! :D

Du gjorde förmodligen mer rätt från början då, enligt mitt sätt att se det. Var bara noga med att hon inte bara ger efter i munnen, utan att hon inte går för djupt för tidigt... En häst kan gå på bogarna, knäppa av o fortfarande ge efter i munnen och det är lika fel. Så plocka upp henne om hon dyker för mycket. Ett "sug" i handen dvs konstant tryck i munnen är inte att eftersträva om du vill rida western. Försök ha det på stångbett och enhandsfattning sen! :smirk:
Tror du är inne på rätt spår!

Jopp.......känslan var bättre tidigare också.

Tack så jättemycket..........:bow:
Hoppas jag kan åka ikväll (beror på vädret).
Förhoppningsvis en filmsnutt och fler kort.

Ramlar inåt i volten gör hästen om du håller kvar den i innertygeln. Ett tag, ställ och eftergift med lätt hand. Ett ypperligt sätt att få hästen med på noterna och söka handen utan att hänga. Kommer från AR;) Hästen ska lära sig att ett tygeltag = böj ...Inte "sväng".

Du har fått bra tips med att släppa henne ut lite. Vid skritt och tänkar att ta i henne kortar stunder istället för att släppa ut korta stunder. Låt hon vara mer naturligt sen att du jobba att ta i henne i form. Många ta de i form direkt sen jobba att släppa ut sist. Hänger du med? Hon har lärt sig att du kan hjälpa att hålla hennes balans. She's a big girl she kan do it herself.:) . Om du måste hålla upp henne vid trav, trava inte. Går till baks till skritt när hon kan bär sig själv då ska man öka gångarter. Samma med skritt om du ska hålla up henne där med, lära att samla vid stilla stående.

Med bilderna ser jag mer att du kan jobba mer med din balans. Hitta en bättre balans pukt att sätter på. Att göra saker med din kropp först med vad du vill att hästen ska göra. De speglar mer än vad vi tror. Om du tänkar så att din kropp är som hästens. Allt från naveln upp åt är hästen naveln framåt, allt från din naveln neråt är samma som hästens naveln bakåt. Om hon är fram tung chansen är att du är fram tung. tänk i din huvud "ahh då måste jag lättna up min framdel" Hur skulla man göra det? Du skiftar din vikt mer bakåt eller hur?

IM000027.jpg

Första bild lutar du mer framåt, då behöver hästen bära din vikt också och det inte tar mycket för att vi även tappa balans om vi lutar för framåt.

IM000028.jpg

Samma med denna bilden. Hon sänkar sin huvud för att hålla up dig och att du hålla up hennes huvud för henne. då är det lätt att blir framtung.

IM000025.jpg

Även att du lutar ett par cm mindre det visas i hennes höjd på huvud och hennes steg att hon är en aning lättare

IM000020.jpg

Denna sitts var bättre

IM000031.jpg
[/QUOTE]
den här var bäst av alla. Men hon kommer inte ramla på ansikt om du slutar håller up henne.:angel: Du är mer av slapnat och följsamt i din kropp och du ser att hon är också.

Om du själv studera bilderna mer på din sitts mot hur henne bär sig. Så kan du ser hur hon spegla dig. Första bilden var du fram tung och jag kan ser på dina händer hur mycket du behöver hålla henne. Du ska vara följe samt som möligt och försöker stanna ur vägen för henne. Tänk på din sitts och sen har en kompis sätter up på dina höfter/rygg (:o that sounded bad, ingen snusk menade) och har hon lutar lite framåt sen kan du känner hur mycket hon kommer iväg om du ska röra "dina" fram ben. Det tar bara nån cm innan du känner du blir fram tung. Man kan ändra mycket med hästen bara hur du ändra din balans när du sitter och vad du gör med din kropp när du rider.

Sorry om det var för mycket skrivning. Men det är för sällan att vi ta up balans...sen kan jag skriver sidor efter sidor:angel: . Det är just de sista årarna att folk börjar lära att vad vi har lärt bakitid kanske "ooops" har varit fel. allafall hoppas att du får nåt av detta skramel.

Oj..........jag ser exakt vad du menar!!!
Du har helt rätt.
Jag minns känslan hur hon kändes när det sista kortet togs.
Det kändes jättebra.

Det är inte förräns man tar bilder eller filmar som man verkligen ser hur det ligger till...och att nån annan påpekar det.
Jag har ridit för tränare förr regelbundet när vi red dressyr.
Nu när vi började med western så har jag läst mig fram i böcker och här på forumet. Har inte känt att vi varit klara konditionsmässigt sett för tränare.

Nu ska vi börja för tränare i augusti.

Tack för AHA upplevelsen :bow:

Så glad att du fick ser det själv.:D

Ja vi har stora diskationer här (hemma) om bara om sitts och balans. Båda för dressyr och western. Jag själv ser och känner att vi har haft fel info om detta i våra upväxt. Vi krångla till det med hur vi ska sätta så rakt och fint i drysser eller på fikarna i western och sen när hästen inte går som vi vill, köpa vi andra utrustning för att fixa till vad vi förstört i första hand. Men nu är det nya tider eller hur?

Fick inte ser de andra bilder...bara ett skylt som säger att de inte finns.:cry:

Lycka till så mycket i Augusti

Hmm........ok.........jag kan se dom......Jag ska lägga in dom igen så får vi se om du ser

7.jpg

98989.jpg

magari1.jpg

De första två är svårt att ser nogrant men den sista var bra. Jag skulle ville att du hade vikten en aning bakåt men resten ser jätte fint ut. huvud är själv bärande och rakt och bra kontakt i tygglarna. Jag brukar säger att du kan vara 1 cm från att känner du har kontakt i munen. Då stanna du ut från hennes mun och du behöver inte göra stora rörelse att får kontakt när du behöver. Du bara kan vika handleden lite och ingen ser det. Och om du är mer stum i armarna när hon dycker, dra ut huvud eller vad som helst, lära hon att om hon slutar dra, du lutar dra. Det är som när ni binda fast de till en stolpe, stolpe inte följer med och dra tillbaks det är stom och fast och när hästen lära sig att ger efter och hitta ett plats var den kan vara i fred så gör de det. Det är väldigt sällan att man ser en häst som hänger i repet/grimma som hon gjorde på tyglarna (ja jag vet att det finns visa som gör det, men det är ett annat vanan och ett annat tråd:crazy: ). Du ska vara "vägen" och låt henne fundera på saker att hitta ett plats var det är lungt. Om du följe med henne hela tiden så finns det ingen frihet/belöning då lära de att hänga på betet eller ryka huvud utåt för att får du att släppa taget på betet. Men du sa att du och hon gjode inte så förut. Gör vad du gjode förut. Men istället för konsentrera att samla och försöker släppa. Var slapp och försöker samla i små dosar.

Som wrangler sa det är jätte svårt att lära saker på nätet. Detta här är en sak man ska står framför dig och lära ut. Men hoppas i augusti du har tur och har hittat en bra trännare.

lakrits skrev:
Bråk är det inget utan hon går ner väldigt djupt och blir då tung.
När jag släpper fram handen så går hon fortare, ibland åker huvudet upp och hon tappar ryggen och blir som en åsna. Ibland känns hon lättare ibland går hon djupare.
Min vän som äger stallet rider för en välkänd tränare SN. Hon har fått lära sig att om man höjer handen och breddar så visar du hästen att du finns där och då har hästen inget alternativ utan går då ner...Höjd hand=form.
Detta har jag frågat om och om igen varför man måste göra så och vad ska man ta till när man behöver göra ett uppresande tygeltag när hästen går för djupt (som min), men inte fått nåt svar.
Den tränare jag ska börja för är emot att rida så.....tänker samma som jag.
Så jag är kluven........Vem ska man "tro"? Har sett många som höjer handen när de vill att hästen ska "kröka på nacken".

När hon gått för djupt så har jag drivit på henne och det hjälper iofs till en viss del...en liten stund.

Men testa själv o se hur det funkar för er - jag själv upplever att jag får bäst resultat när jag några steg höjer handen och samtidigt ökar framåtdrivningen. Jag eftersträvar inte att få krökning på nacken i första hand, utan koncentrerar mig hellre på att få med mig hästen bakifrån - då går den i rätt form när den jobbar med bakdelen och orkar bära sig själv.

Sen får jag lite intrycket att du har lätt att sänk handen när hon blir tung - kan det stämma? Försök i så fall att ha kvar handen framför dig, ovanför mankammen, med en handbredd mellan händerna och för hellre framåt händerna än neråt - och glöm inte driva framåt.
Ge också pauser i arbetet - träna lite åt gången, så hon orkar arbeta och tycker det är kul. För min tolkning är att hon hänger för att hon
a) inte orkar gå helt rätt än
b) har lärt sig att gå så...

(Jag kanske tolkar bilderna helt fel?)

För övrigt har jag uppmärksammat ett en hel del tränare i landet inte kan svara på varför man ska göra på ett visst sätt eller vad man ska göra åt det. Tycker jag är lite intressant då de ju faktiskt kallar sig för tränare. Då, tycker i a f jag att men inte bör ha en bortviftande attityd...

Nu har inte jag läst dom andra svaren du fått så jag svarar för mig själv...

Har du testat samlat upp din häst "så mycket det går", alltså mycket mer än du gör på bilderna? Som dom tex gör i akademisk ridkonst?

Inte så mycket kanske behövs men var jag du skulle jag samlat upp din häst och ridit samlat men med mycket lätt kontakt med munnen. Lätt kontakt med munnen får du om du hela tiden är konsekvent med att ge efter när din häst gett efter för bettet. På det viset behöver du aldrig ha en tung häst som du själv bär upp. Sätt dig på rumpan och driv framåt med sitsen, driv även med benen för att få önskad fast på hästen, händer upp och fram och sitt rakt.

Varför jag skulle träna högre form är att utifrån den formen kunna släppa ner huvudet litegrann ju lättare hästen blir att rida. Rider man i en låg form och hästen huvud långt nere hamnar hästen automatiskt i en nerförsbacke, alltså det vi inte efterstävar eftersom den ska bära upp framdelen av sig själv.

Rider du i en samlad form, tränar massor av eftergift och är konsekvent med det kommer du får en lätt häst att samla. Har du en lätt häst att samla kan du ge den mer tygel men ändå hålla den samlad och huvudet och halsen i en lite högre position än den du rider i nu.

Hoppas du förstog vad jag menade:) för det är iaf så som jag skulle träna.

Lycka till med dig jättefina häst:)

Som tillägg efter att ha läst andra svar i tråden vill jag bara påpeka att jag inte menar uppåt-bakåt, utan uppåt-FRAMÅT. Och uppåt i det här fallet blir en handsbredd ovanför mankanmmen, med samma bredd mellan händerna.
Hur mkt kontakt du vill ha med hästen, kan du ju bestämma själv, men se bara till att tygeln inte ligger och "glappar" så att den gungrycker hästen i mun. (Minsta lilla rörelse känns.) Att placera handen där jag menar hjälper dig med din sits och att få bra vinklar i axlar, armbågar, höft/bäcken o knä, så att du sitter ännu mer stabilt.

Hoppas du hittar en tränare som kan hjälpa dig och svara på dina frågor.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 701
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Underställ
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur