Jag har stolsits!

Sv: Jag har stolsits!

apocalypsen skrev:
Man behöver inte jobba i motvind och lida martyskap bara för att man kan :devil:
Varför slita ont istället för att eftersträva korrekt hjälp och stöd?
Varför riskera att lära fel och få problem bara för att gå den hårda vägen?

Jag önskar att jag hade haft bra sadlar och instruktörer längs vägen som hjälpt mig få en bra sits. Nu måste jag ta tag i ett allvarligt problem där muskler strejkar och är motsträviga för att vi inte "gör som vi brukar" Träningsvärken är konstant efter varje ridpass numera och jag kommer ingenstans förrän jag löst problemet med min kassa sits.
Varför eftersträva den hårda vägen om kan lära sig på den enkla och därigenom få bra balans och sits att man senare inte har problem när man sitter upp i icke optimala sadlar. Jag förstår inte ditt sätt att se på saken

Apo[/QUOTE=apocalypsen]

Som jag skrev innan så lägger jag ner detta nu då jag har svårt att få fram vad jag menar men eftersom de finns de som fortsätter att envisas :devil: gör jag ett nytt tapper försök!
Jag har aldrig påstått att det inte är bra att lära sig rida i en "bra" sadel. men om man nu INTE har tillgång till en sådann sadel varför inte lära sig sitta ordentligt i den man redan har???!!!
Det blir inte mkt mindre jobb för det då man ändå ivilket fall som helst måste lära sig sitta om.
Bara för att du har en "bra" sadel blir inte träningsverken mindre då du ändå måste lära dina muskler att jobba på annatsätt. och lär inte du dem det så lär sadeln det och då blir det träningsverk i alla fall då det ändå blir en omställning för musklerna.

Jag förstår inte ditt sätt att se på saken! du får inte mindre träningsverk bara för att du har en sadel som tvingar dina muskler i en annan position. det är en lika stor omställning för musklerna som om du skulle tvinga dem. tvinga som tvinga!!!

Senast ändrad:

Jag tog ju dom värsta bilderna från det ridpasset just för att jag ville ta tips!
Här är andra bilder där jag sitter bättre
jhjfg.JPG

Hästen hade inte blivit riden på en vecka (hon fick ryck ibland och hon är väldigt pigg annars oxå) så hon var hur pigg som helst och jag höll knappt i henne för skulle jag dragit i henne eller hållt för hårt skulle hon brallat ur. Hade ingenting i handen, och hon blev jättelung och mjuk att rida och allt kändes så bra. Några sa efteråt att jag red henne bra och Aud mumlade att matilda var lugn och fin när jag red henne då.

och ja jag sitter som en kratta på dom där bilderna och jag har bra ridbilder och dåliga ridbilder, vem har inte det? Jag la in dom värsta just för att jag ville ha tips.

Va inte så arrogant hela tiden

Tyvärr så rider jag bara en gång i veckan på ridskola så jag kan inte sitsträna :(
Jag älskar att få träningsvärk i magen ;)

Inte_Ung skrev:
Jag erbjöd då att hon skulle få rida på mina fina Islandshästar både för att få rida i rätt form och träna denna gräsliga sits.

OH! Nu vet jag hur man lyckas få en lektion för inte_ung, jag hoppar upp på pållen, sitter så dåligt jag kan, tar en morot som inte får synas på bilden och håller vid ponnyns bringa så nosen hamnar rejält bakom lod
:angel:

Magdalena skrev:
Det har jag väl aldrig sagt något om? Å andra sidan har jag inte träffat särskillt många som fått en perfekt sitsutbildning...

Du umgås helt klart i fel kretsar :angel: ;)

Jag måste tyvärr se hela hästen för att kunna avgöra om sitsen är bra eller dålig.
För det är på hästens utryck i kroppen som jag ser om det blir rätt.

Dessa bilder säger ingenting, de behöver ju inte ens vara du.
Och de skulle också kunna vara stillastående.

_Liljan skrev:
Tyvärr så rider jag bara en gång i veckan på ridskola så jag kan inte sitsträna :(
Jag älskar att få träningsvärk i magen ;)
Nej, för du tackade ju nej till att få komma hem till I_U och få sitsträning av henne...
Man måste nappa på de erbjudanden man får, för man vet aldrig om de återkommer!

Kan vi inte få se dom bilderna i sin helhet? Såvitt vi /jag kan se kan du ju stå still och då är det ju enkelt att ha en bra sits, annat blir det när hästen rör på sig.

Nu förstod jag vad du menade :D Det lönar sig med varierad upprepning ibland ;)
Visst måste man lära sig i det man har om man inte har andra möjligheter. Det håller jag fullt och fast med om, har man bara tillgång till hjälp så är det inga problem
Håller fullständigt med om att min nya sadel inte ger mig mindre träningsvärk.
Men motsträviga muskler som vill göra som vanligt istället för på det nya jobbiga sättet, DE ger träningsvärk. Sadeln hjälper dock till att övertala de motsträviga musklerna och förhindra de värsta tillbakagångarna ;)

Apo

fio. skrev:
Du umgås helt klart i fel kretsar :angel: ;)

Håller till i "Strömsholms-land" så kanske det ;)

När jag tänker efter så var det faktiskt skillnad på ryttarna i trakten när Jens F höll till på Strömsholm och hade träningar. Nu vete katten vad folk rider för för tränare.

Håller med de andra att det är lite svårt att se på dessa senare bilder men tyvärr tycker jag inte att din sits verkar så mycket bättre. Det är visserligen inte lika mycket stolsits men du verkar inte sitta på sittbenen och du verkar väldigt spänd i höfterna.

Jag tycker att det är bra att du inser att din sits inte är riktigt bra och vill göra något åt den. Se till att din intruktör säger till både när du sitter bra och när du inte gör det. Du måste ju veta hur det ska kännas när det är rätt också. Be om konkreta råd när du inte sitter bra. Framför allt läng stiglädren.

Senast ändrad:

fio. skrev:
Det tror jag knappast , vad du gör är att trycka ner och undan hästens rygg och det gör att bakbenen hamnar ännu längre bakom hästen.

Mycket möjligt. Jag skrev vad som stod i artikeln det var alltså inte min personliga åsikt. :) Själv jobbar jag hårt för att inte hamna is tolsits på min dumma sadel.

Om sadeln har för stort avstånd mellan sadelns djupaste del och stigbygelkrampan är det svårt att sitta i något annat än stolsits utan att spänna sig för att hålla stiglädret vinklat bakåt.

Magdalena skrev:
Om sadeln har för stort avstånd mellan sadelns djupaste del och stigbygelkrampan är det svårt att sitta i något annat än stolsits utan att spänna sig för att hålla stiglädret vinklat bakåt.

Sant, fast problemet blir egentligen inte att hålla stiglädret vinklat bakåt utan att komma fram och ner på de 3 punkter man skall sitta på.
Svårt överhuvudtaget i en hoppsadel som det är då dom flesta ser ut som du beskrev, men det går.

I´ll promise!! Min stolsits var VÄRRE!!! Jag kan inte visa tyvärr... Men mitt tips är att rida i nääästan för långa stigläder tills man vant sig vid dom, och sen korta upp dom till vanlig längd. Orsaken till min stolsits var följande: Dålig balans. för korta läder. Och en st¨bben hoppsadel. :angel:

Annars brukar den största orsaken till stolsits vara stelhet i höfterna och för korta muskler och senor på insidan av låren, vilket gör att ryttaren inte kommer ner ordentligt i sadeln och inte sitter på sittbenen med lårens insida mot sadeln. Kan man sitta så klarar man det också i en hoppsadel och med korta eller långa stigläder.

_Liljan skrev:

Tänkte väl det. Först såg jag bara schabraket och en lampa tändes i huvudet. "Ett Karlshemsschabrak" :idea: :smirk: Sedan såg jag vem det var som satt på ryggen. Sussi! ;)

/Från en karlshemselev ;)

Sadlen ser lite liten ut för dig, man ska ha ca 1,5 hand från rumpn till slutet av bakvalvet. Försök kasa längre fram i sadlen.

Vissa skyller att det är sadlens problem, men jag anser att det ska mkt till om man som ryttare ska hamna fel. Att det är hoppsadel du har ska inte spela så stor roll, rider själv väldigt mkt i hoppsadel och även fast jag rider markarbete och har längre stigbyglar så har jag inga problem med att sitta rätt, jag har även ridit i en aldelse förliten sadel men sitter även där rätt.
Flatback sadel är lätt att hamna i stolsits, om man inte har koll på sin sits.

Joo, det där med sits kan ju vara riktigt knepigt...
Felet behöver ju inte alltid sitta i sadeln.
Reagerade dock på att du ser ut att spänna dej väldans i axlarna... Försök "skaka loss" axlarna lite då och då när du rider.
Såg att det redan var någon annan som hade rekomenderat Sally Swifts bok, måste bara säja att den är faktiskt super! Om du tycker att det är tråkit att läsa hela boken, kolla bara på bilderna.
Be någon som du vet är kritisk och som gärna berättar vad hon/han tycker stå utanför ridbanan och hjälpa dej.
Lycka till!

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 388
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka