Jag har stolsits!

Sv: Jag har stolsits!

Du sitter lika illa som alltid.
Och hästen går lika framtungt på bogarna och med avknäppt nacke som det brukar vara på dina ridbilder.
Börjar det inte vara dags att göra något åt det där nu?

Aja, rid vidare så där du.
Min hjälp har du ju avböjt med att "du vägrade att rida på Inte_Ungs isisar".
För du ville ju rida dressyr.

Aud skulle bara veta vilket erbjudande som du hade och ratade.
Hon rider nämligen gärna mina fina Islandshästar.

Du kan ju hälsa henne från Trixies sista vinterhyrare, så vet hon vem jag är.

Åhh du börjar bli lika konstruktiv i din kritik som jag :devil: ;)

Jo, man blir ju det med tiden.

En gång i världen så stormade Suci, Pussa-Sussi, Liljan in på Islandshästforumet och gastade "Rider man inte Isisar i form lr".
Och så visade hon några gräsliga stolsitsbilder på någon hopkrullad ponny som exempel på att hon minsann red hästar i rätt form.

Jag erbjöd då att hon skulle få rida på mina fina Islandshästar både för att få rida i rätt form och träna denna gräsliga sits.
Och jag fick ett så ohövligt svar på detta erbjudande, att jag förlorade min konstruktivitet när det gäller denna ryttare.
För hon ville minsann inte rida på mina äckliga hästar.
Hon ville rida fina hästar som kunde gå dressyr.

Jag kan fortfarande känna slaget i ansiktet som hon gav mig verbalt i den tråden.
Jag erbjöd något riktigt fint som hon ratade.

Tråkigt :( Jag har sett några riktigt fina Isisar i rätt form, delade stall med ett par för några år sedan.

Ja det var tråkigt.
Och ännu tråkigare är det att hon fortfarande efter flera år sitter lika illa och inte verkar att lära sig något eller gå framåt alls.
Så det känns inte så meningsfullt att kommentera bilderna med några goda råd.
Utan jag tillåter mig att bli irriterad för gammalt groll i stället.

Nä men det kan väl kännas riktigt bra att man vet att det ändå aldrig blir bättre, högmod går före fall som dom säger :devil:

Är svårt att ge råd när man bara ser några ögonblicksbilder men jag tycker det ser ut som om hela du sitter i oblans. Jag tycker att du ska försöka jobba emd hela din kropp...räta upp dig en aning...släpp stigbyglarna och sjunk ned i sadeln. Försök att hitta ditt kraftcentrum (innanför naveln) och känn hur tung du blir....låt armarna dingla och frigör axelpartiet genom att rulla axlarna...skaka ut händerna. Därefter kan du ta tyglarna. Gör nu samma sak med benen. känn efter att du inte har låsningar i dina höfter, knän, vrister och foten. Sträck upp en hand i luften med tummen bakåt och handflatan utåt mot spåret. Denna lilla enkla övning får dig att sitta rakt över hästen. Kanske är det som många i tråden säger att sadeln inverkar på din sitts men då har du iallfall gjort vad du kunnat för att själv påverka din sitts. Nu när du blivit tung så kan du ta stigbyglarna. måste du anstränga dig för att nå stigbyglarna uppåt så läng så många hål det behövs. Att rida med för korta läder skapar spänningar och du har lättare att komma i bakvikt dvs stolsitts

Hon verkar inte vara särskilt intresserad av att svara på inläggen alla skriver till henne heller så hon har kanske blivit lite putt :p
Hon tar väll inte komentarerna på allvar vilket är synd då hon kanske hade kunnat lära sig lite. onödigt att skriva en sån här tråd om man inte bryr sig.

Jag hade faktiskt i mitt stilla sinne hoppats på att det skulle ha blivit bättre med tiden.
Och nu så blev jag besviken.
Jag vet ju vart hon rider och känner ägaren till verksamheten.
Så jag trodde att det skulle hjälpa att rida där, det är ett jättebra ställe med fina ponnyer.

fio. skrev:
Hade hon haft en riktig sits ifrån början hade hon inte hamnat i stolsits överhuvudtaget, det gör inte dom som har en perfekt sitsutbildning oavsett om sadeln placerar ryttaren där. Dom ryttarna kan placera om sig ganska enkelt till en korrekt sits.

Det har jag väl aldrig sagt något om? Å andra sidan har jag inte träffat särskillt många som fått en perfekt sitsutbildning...

Inte_Ung skrev:
En gång i världen så stormade Suci, Pussa-Sussi, Liljan in på Islandshästforumet och gastade "Rider man inte Isisar i form lr".
Och så visade hon några gräsliga stolsitsbilder på någon hopkrullad ponny som exempel på att hon minsann red hästar i rätt form.

Jag erbjöd då att hon skulle få rida på mina fina Islandshästar både för att få rida i rätt form och träna denna gräsliga sits.

Tänk om man själv kunde få ett sånt erbjudande nån gång! :bow: Det bästa man kan göra för sin ridning är ju att rida olika hästar, och prova på annat än vad man brukar göra. Man ska blanda det bästa från alla delar av hästvärlden, tycker jag. :D
Om inte annat ska man ta chansen att rida andra hästar för att inte fastna i samma häst. För man kommer inte rida samma häst livet ut. Om man inte slutar när denna häst försvinner såklart. :p

Till trådskaparen>> En sadel kan göra att man sitter väldigt illa, och en hoppsadel är ju inte menat att rida dressyr ordentligt i. Kan man inte göra något åt sadeln, så får man ju jobba utifrån den situation man är i.
Mitt råd är att du letar reda på allt du kan komma över i tipsväg och försöker att tänka på din sits hela tiden. Efter ett tag kommer det kännas naturligt och du slipper tänka på sitsen lika mycket.
För att få axlarna på rätt ställe brukar jag dra dem upp-bak och sen släppa ner dem, då får man en rakare rygg men är ändå avslappnad.
Driv med hela sitsen, sitt och bara och "såsa" i sadeln, utan tänk 'bak med skänklarna, fram med tårna, ner med hälarna och driv med vaderna'. (Det har gjort en hel del för mig! :bow: )
Du ska såklart inte sitta och spänna dig, utan när det känns bra försök slappna av och känn sedan efter: går du tillbaka till samma stolsits som innan? Sätt dig rätt igen, och träna på det, försök sitta rätt en längre stund och var medveten om din kropp.
(Haha, tänk om man själv kunde följa sina egna råd! :p :bow: )

Håller helt med!
är det en hoppsadel du rider i? Då får man nästan alltid stolsits om man försöker länga lädren och rida dressyr. Bättre då att behålla hoppsitsen, eller köpa en dressyrsadel.

Nu måste jag protestera (igen). Jag red enbart i hoppsadel på min förra häst, och även på den jag har nu i flera månader innan vi bytte sadel. Inte satt jag i nån stolsits för det!

Centaur skrev:
Håller helt med!
är det en hoppsadel du rider i? Då får man nästan alltid stolsits om man försöker länga lädren och rida dressyr. Bättre då att behålla hoppsitsen, eller köpa en dressyrsadel.

Måste oxå protestera här! Håller med Magdalena :o om att bara för man har en hopsadel rider man inte i stolsits. jag har nästan alltid haft hoppsadel på mina hästar och jag rider inte i nån stolsits.

Den ridbilden visade jag när det va så mkt snack om rollkur, så då skrev jag "jag rider rollkur" och la in en bild då hästen i precis det ögonblicket bilden togs krullade ihop sig.
Men du fattade inte att min tråd var ett skämt, utan du trodde att jag red hästarna så.

Dessutom sågade du mig totalt och var hur otrevlig som helst, trodde du verkligen att jag skulle vilja komma och rida hos dig när du betedde dig så?

loppan> Bara för att jag inte svarar på alla meddelanden betyder inte det att jag inte läser dem, och jag är inte på buke varje dag. :-)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns en lösning:

1. Smöra järnet för I_U, muta med söt ponny, flygturer, läckra motorcyklar och hemsnickrade värmesysten så att hon går med på att ge dig de sitslektioner du så IDIOTISKT förkastade.

2. Gör som hon säger och lägg allt på minnet.

3. Få träningsverk i magen.

4. Kämpa ännu mer, misslyckas ofta, men lyckas ibland.

5. Hitta tre perfekta steg i balans, harmoni och endräkt med den häst du sitter på, och tillbringa resten av ditt liv med att söka efter de stegen igen.

/ Houdinie <- Stolsittare av rang som imorse fick äran att rida en av I_Us underbara hästar och förundras över hur vissa kan tacka nej till sådan HJÄLP! :confused:
Men lika glad är jag för det för då blir det mer I_U åt mig!!! :D

_Liljan skrev:
Den ridbilden visade jag när det va så mkt snack om rollkur, så då skrev jag "jag rider rollkur" och la in en bild då hästen i precis det ögonblicket bilden togs krullade ihop sig.
Men du fattade inte att min tråd var ett skämt, utan du trodde att jag red hästarna så.
Men det ser ju precis likadant ut på dessa bilder.
Du sitter som en groda och halsen är krullad.
Särskilt den längst upp till vänster.
Så nu undrar jag ju om du rider så som bilderna i denna tråden visar, eller om du kallar även detta ett skämt om rollkur?

Och om du nu vet att detta inte ser bra ut, varför gör du ingenting åt saken?
Det är ju flera år sedan du lade ut "rollkur" bilderna, så du borde ha haft tid på dig att åtgärda problemet.

Förresten så vill jag minnas att det var flera bilder.

ok jag tror dig!

Har du börjat göra nåt åt din sits? för den e verkligen gräslig på bilderna du visar... :o

love_loppan skrev:
Jag håller med dig att det är upp till ryttaren att använda sin kropp rätt. en sadel kan inte få ryttarens bäcken att komma in under automatiskt utan det är nåt man får jobba på. MEN jag anser att för att lära sig rida ordentligt skall man kunna göra det även i en sadel som placerar en skänkel m.m. helt fel. då har man nåt att bita i. allt får man inte gratis. det bästa sättet att lära är att gå den hårda vägen. Det har jag fått göra.
Alla har inte den möjligheten att få en sadel som passar ryttaren med skänklar osv. Många är medryttare eller rider på ridskolor. Men det är bara att lära sig att sitta rätt iallafall. ibland får man ta den hårda vägen, och det funkar faktiskt!

Man behöver inte jobba i motvind och lida martyskap bara för att man kan :devil:
Varför slita ont istället för att eftersträva korrekt hjälp och stöd?
Varför riskera att lära fel och få problem bara för att gå den hårda vägen?

Jag önskar att jag hade haft bra sadlar och instruktörer längs vägen som hjälpt mig få en bra sits. Nu måste jag ta tag i ett allvarligt problem där muskler strejkar och är motsträviga för att vi inte "gör som vi brukar" Träningsvärken är konstant efter varje ridpass numera och jag kommer ingenstans förrän jag löst problemet med min kassa sits.
Varför eftersträva den hårda vägen om kan lära sig på den enkla och därigenom få bra balans och sits att man senare inte har problem när man sitter upp i icke optimala sadlar. Jag förstår inte ditt sätt att se på saken

Apo

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 388
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka