Jag har stolsits!

Sv: Jag har stolsits!

En ryttare med jäkligt bra sits spänner sig inte även om sadeln är obekväm :devil:

Exakt! Att byta sadel löser oftast inte de problemen man har. I såfall borde ju alla i rid världen sitta bra?! men så e ju inte fallet.
Det som löser problemen är att lära sig rida i en bra sits, då ska du inte kunna påverkas av vilken sadel du har. men det e ju förutsättningen att sadeln passar hästen och att bommen inte e isönder.

bobo skrev:
En ryttare med jäkligt bra sits spänner sig inte även om sadeln är obekväm :devil:

Det handlar inte om hur bekväm sadeln är, utan hur den är byggd och hur den PLACERAR ryttaren i sadeln.

love_loppan skrev:
Exakt! Att byta sadel löser oftast inte de problemen man har. I såfall borde ju alla i rid världen sitta bra?! men så e ju inte fallet.
Det som löser problemen är att lära sig rida i en bra sits, då ska du inte kunna påverkas av vilken sadel du har. men det e ju förutsättningen att sadeln passar hästen och att bommen inte e isönder.

En välbalanserad sadel som är byggd så ryttaren har möjlighet att sitta rätt gör ju inte att man automatiskt rider bra. Det finns många dyra fina sadlar som inte funkar ihop med vissa ryttare och vissa sadlar, samma ryttare kan behöva olika sadlar till olika hästar eftersom de hamnar olika och man "sätts" olika.

Med tanke på att många köper "vad som helst" och varken tänker på passform eller balans på sadeln (eller för den delen, köper en dyr sadel och tror att det löser alla problem) eller sköter om sadeln man har, dvs stoppar om regelbundet osv, så är det inte särskillt konstigt att många sitter illa.

HAR man en bra sadel som passar både häst och ryttare så behöver man inte tvinga sig att sitta på ett visst sätt, skänkeln hamnar där den ska ligga. Sen är det upp till ryttaren att använda sin kropp rätt.

Fast jag tycker inte du är långt ifrån axel-höft-häl...
Förutom på längst ner till höger... Inte länga lädrena i den sadeln... Men kasta upp dom hellre och försök hitta en balans utan stigbyglarna. Du ska sitta rätt upp och ner, avslappnad i benen, och inte krampa, för då höjs knäet. Bli tung och låtsas som om du sugs ner. Du ska sitta på båda sittbenen, lika mkt på varje sida.

(Min instruktörs ord)

Kämpa på, ge inte upp. Inte alla som är medvetna ens, och då kan ju ingen förändring ske, så se det som positivt! JÄJÄ!! ;)

/cj

Japp det kan mycket väl vara din sadel.
Jag får otroligt mycket problem med sitsen i ex Kieffer och Countysadlar, drar upp benen och kniper med knäna bla. Passier och Albionsadlar får jag däremot stöd av då de är högt klossade och hindrar mig att dra upp benen. resultatet blir att jag kan sätta mig på sittbenen och få bak min skänkel.

Men var glad att du upptäckte problemet nu och se möjligheterna att föbättra din sits och tänk den uppmuntrande tanken hur mycket positivt det kan göra för din ridning.
Så försöker jag se det :smirk:

Apo

Magdalena skrev:
Det handlar inte om hur bekväm sadeln är, utan hur den är byggd och hur den PLACERAR ryttaren i sadeln.
OK, obekväm kanske inte var rätta ordet, men faktum kvarstår att en ryttare med en mycket bra sits kan sätta sig rätt i nästan vilken sadel som helst och rida effektivt utan att spänna sig. Fast visst känns en opassande sadel obekväm :smirk:
Jag vet många ryttare som byter sadel jämt och ständigt, men inte får dom bättre sits för det. Sen känner jag väldigt duktiga ryttare som aldrig klagar på någon sadel, dom sätter sig upp och rider i den. Så jag menar att det är inte bara sadeln som gör sitsen, har man ingen sits så hjälper en sadel som sätter ryttaren rätt, givetvis, men sadeln ger inte sitsen den måste finnas i ryttarens kropp.

Det kan ju vara sadelns fel. Ser att du rider i en hoppsadel som ser ut att ha klossar. En hoppsadel är inte till för dressyrträning, tänk på det. I en hoppsadel är det meningen att axel-höft-häl ska vara i en rät linje i lättsits.....

Magdalena skrev:
En välbalanserad sadel som är byggd så ryttaren har möjlighet att sitta rätt gör ju inte att man automatiskt rider bra. Det finns många dyra fina sadlar som inte funkar ihop med vissa ryttare och vissa sadlar, samma ryttare kan behöva olika sadlar till olika hästar eftersom de hamnar olika och man "sätts" olika.

Med tanke på att många köper "vad som helst" och varken tänker på passform eller balans på sadeln (eller för den delen, köper en dyr sadel och tror att det löser alla problem) eller sköter om sadeln man har, dvs stoppar om regelbundet osv, så är det inte särskillt konstigt att många sitter illa.

HAR man en bra sadel som passar både häst och ryttare så behöver man inte tvinga sig att sitta på ett visst sätt, skänkeln hamnar där den ska ligga. Sen är det upp till ryttaren att använda sin kropp rätt.

Jag håller med dig att det är upp till ryttaren att använda sin kropp rätt. en sadel kan inte få ryttarens bäcken att komma in under automatiskt utan det är nåt man får jobba på. MEN jag anser att för att lära sig rida ordentligt skall man kunna göra det även i en sadel som placerar en skänkel m.m. helt fel. då har man nåt att bita i. allt får man inte gratis. det bästa sättet att lära är att gå den hårda vägen. Det har jag fått göra.
Alla har inte den möjligheten att få en sadel som passar ryttaren med skänklar osv. Många är medryttare eller rider på ridskolor. Men det är bara att lära sig att sitta rätt iallafall. ibland får man ta den hårda vägen, och det funkar faktiskt!

läng stiglädren
släpp stigbyglarna en stund, res dig upp i sadeln så gott det går och luta dig framåt. Vrid om knät så det pekar framåt, drag bak benet så mycket du kan. Sen sätter du dig ner och tänker tå upp.

_Liljan skrev:
Jag bad att bli fotad när jag red och resultatet blev detta:
sits.JPG

:eek: Jag har stolsits! jag tycker att stolsits är det fulaste man kan ha. Hur kan man göra för att förbättra detta?
Konstruktiv kritik nu tack.

Mina tips är;

Byt sadel
Läng stigbyglarna
sen så ställ dig upp i sadel, dra bak skänklarna lite och räta upp överlivet, sätt dig ner, tada!! :bump: du sitter rakare, på sittknölarna..

love_loppan skrev:
MEN jag anser att för att lära sig rida ordentligt skall man kunna göra det även i en sadel som placerar en skänkel m.m. helt fel. då har man nåt att bita i. allt får man inte gratis. det bästa sättet att lära är att gå den hårda vägen. Det har jag fått göra.
Alla har inte den möjligheten att få en sadel som passar ryttaren med skänklar osv. Många är medryttare eller rider på ridskolor. Men det är bara att lära sig att sitta rätt iallafall. ibland får man ta den hårda vägen, och det funkar faktiskt!

Jag har svårt att förstå det tankesättet. Som att det vore fusk att ha utrustning som faktiskt passar både ryttare och häst och gör ridningen LÄTT. Är det som är lätt fel och fusk? Blir man bättre om man måste kämpa med dåliga sadlar, dåliga hästar, dåliga instruktörer, you name it?

Musklerna har minne. Sitter man rätt i en bra sadel så kommer musklerna ihåg hur de arbetar. Då är det lättare att även sitta mer rätt i en sämre sadel. Men har man bara ridit i dåliga sadlar måste man hela tiden tänka på exakt hur man sitter och hur lätt är det då att göra något mer än bara tänka på sitsen? Och hur ofta hamnar man lite galet som musklerna faktiskt kommer ihåg och därmed förlänger tiden tills man sitter bra?

När det gäller ridskolor så kan man kolla endel saker själv. Det allra viktigaste är ju att sadeln ligger med djupaste punkten i mitten. Är den lägsta punkten längre bak än mitten kan man be att få en liten kilpad att lägga under så underlättar det betydligt.

Magdalena skrev:
Jag har svårt att förstå det tankesättet. Som att det vore fusk att ha utrustning som faktiskt passar både ryttare och häst och gör ridningen LÄTT. Är det som är lätt fel och fusk? Blir man bättre om man måste kämpa med dåliga sadlar, dåliga hästar, dåliga instruktörer, you name it?

Musklerna har minne. Sitter man rätt i en bra sadel så kommer musklerna ihåg hur de arbetar. Då är det lättare att även sitta mer rätt i en sämre sadel. Men har man bara ridit i dåliga sadlar måste man hela tiden tänka på exakt hur man sitter och hur lätt är det då att göra något mer än bara tänka på sitsen? Och hur ofta hamnar man lite galet som musklerna faktiskt kommer ihåg och därmed förlänger tiden tills man sitter bra?

När det gäller ridskolor så kan man kolla endel saker själv. Det allra viktigaste är ju att sadeln ligger med djupaste punkten i mitten. Är den lägsta punkten längre bak än mitten kan man be att få en liten kilpad att lägga under så underlättar det betydligt.

nej fusk är det absolut inte! bättre i en dålig sadel blir man kanske inte men mer härdad. håller med dig att musklerna har minne. men lär man sig sitta i en "dålig" sadel rätt kommer musklerna i håg det med och placeras man i en annan sadel kommer musklerna i håg hur de jobbade.
Men om trådskrivaren väljer att byta sadel är det ju bra för henne. det e helt upp till henne, hon får ju ändå lära sig att sitta om i en annan sits. allt får man ju inte gratis bara för att det blir en sadel som placerar henne mer rätt. det blir lite jobb ialla fall.

Härdad? Mot vad?

Om det finns en orsak till att hon hamnar i stolsits på just den hästen i just den sadeln. Att ta bort den orsaken är ju en bra början.

jag har ett tips.. du sitter och spänner armarana (precis som jag :smirk: )

ta bak axlarna genom att skjuta ihop skulderbladen.. då får du direkt en mycket rakare rygg och armarna hamnar i en bättre position..

ok jag ger mig. du har rätt. jag kan inte riktigt uttrycka vad jag menar, är dålig på att framföra mina åsikter. har alltid varit det. så jag ger upp här.

Vet du!!! Jag läste i en bok/artikel kommer inte ihåg vilket nu att just stolsits skulle man eftersträva. :) Vet att det låter helt sjukt men det var för att om man sitter ner så så tvingar man tydligen hästen att lägga vikten på bakbenen och hitta balansen där och jobba under sig bättre.

Magdalena skrev:
Härdad? Mot vad?

Om det finns en orsak till att hon hamnar i stolsits på just den hästen i just den sadeln. Att ta bort den orsaken är ju en bra början.

Hade hon haft en riktig sits ifrån början hade hon inte hamnat i stolsits överhuvudtaget, det gör inte dom som har en perfekt sitsutbildning oavsett om sadeln placerar ryttaren där. Dom ryttarna kan placera om sig ganska enkelt till en korrekt sits.

Mysaan skrev:
Vet du!!! Jag läste i en bok/artikel kommer inte ihåg vilket nu att just stolsits skulle man eftersträva. :) Vet att det låter helt sjukt men det var för att om man sitter ner så så tvingar man tydligen hästen att lägga vikten på bakbenen och hitta balansen där och jobba under sig bättre.

Det tror jag knappast , vad du gör är att trycka ner och undan hästens rygg och det gör att bakbenen hamnar ännu längre bakom hästen.

fio. skrev:
Hade hon haft en riktig sits ifrån början hade hon inte hamnat i stolsits överhuvudtaget, det gör inte dom som har en perfekt sitsutbildning oavsett om sadeln placerar ryttaren där. Dom ryttarna kan placera om sig ganska enkelt till en korrekt sits.

håller med ditt resonemang.
det e de jag menar oxå, det skall inte spela nån roll i vilken sadel man hamnar i om man har en korrekt sits.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 388
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka