B
bobo
Sv: Jag har stolsits!
En ryttare med jäkligt bra sits spänner sig inte även om sadeln är obekväm
En ryttare med jäkligt bra sits spänner sig inte även om sadeln är obekväm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
bobo skrev:En ryttare med jäkligt bra sits spänner sig inte även om sadeln är obekväm
love_loppan skrev:Exakt! Att byta sadel löser oftast inte de problemen man har. I såfall borde ju alla i rid världen sitta bra?! men så e ju inte fallet.
Det som löser problemen är att lära sig rida i en bra sits, då ska du inte kunna påverkas av vilken sadel du har. men det e ju förutsättningen att sadeln passar hästen och att bommen inte e isönder.
OK, obekväm kanske inte var rätta ordet, men faktum kvarstår att en ryttare med en mycket bra sits kan sätta sig rätt i nästan vilken sadel som helst och rida effektivt utan att spänna sig. Fast visst känns en opassande sadel obekväm :smirk:Magdalena skrev:Det handlar inte om hur bekväm sadeln är, utan hur den är byggd och hur den PLACERAR ryttaren i sadeln.
Magdalena skrev:En välbalanserad sadel som är byggd så ryttaren har möjlighet att sitta rätt gör ju inte att man automatiskt rider bra. Det finns många dyra fina sadlar som inte funkar ihop med vissa ryttare och vissa sadlar, samma ryttare kan behöva olika sadlar till olika hästar eftersom de hamnar olika och man "sätts" olika.
Med tanke på att många köper "vad som helst" och varken tänker på passform eller balans på sadeln (eller för den delen, köper en dyr sadel och tror att det löser alla problem) eller sköter om sadeln man har, dvs stoppar om regelbundet osv, så är det inte särskillt konstigt att många sitter illa.
HAR man en bra sadel som passar både häst och ryttare så behöver man inte tvinga sig att sitta på ett visst sätt, skänkeln hamnar där den ska ligga. Sen är det upp till ryttaren att använda sin kropp rätt.
_Liljan skrev:Jag bad att bli fotad när jag red och resultatet blev detta:
Jag har stolsits! jag tycker att stolsits är det fulaste man kan ha. Hur kan man göra för att förbättra detta?
Konstruktiv kritik nu tack.
love_loppan skrev:MEN jag anser att för att lära sig rida ordentligt skall man kunna göra det även i en sadel som placerar en skänkel m.m. helt fel. då har man nåt att bita i. allt får man inte gratis. det bästa sättet att lära är att gå den hårda vägen. Det har jag fått göra.
Alla har inte den möjligheten att få en sadel som passar ryttaren med skänklar osv. Många är medryttare eller rider på ridskolor. Men det är bara att lära sig att sitta rätt iallafall. ibland får man ta den hårda vägen, och det funkar faktiskt!
Magdalena skrev:Jag har svårt att förstå det tankesättet. Som att det vore fusk att ha utrustning som faktiskt passar både ryttare och häst och gör ridningen LÄTT. Är det som är lätt fel och fusk? Blir man bättre om man måste kämpa med dåliga sadlar, dåliga hästar, dåliga instruktörer, you name it?
Musklerna har minne. Sitter man rätt i en bra sadel så kommer musklerna ihåg hur de arbetar. Då är det lättare att även sitta mer rätt i en sämre sadel. Men har man bara ridit i dåliga sadlar måste man hela tiden tänka på exakt hur man sitter och hur lätt är det då att göra något mer än bara tänka på sitsen? Och hur ofta hamnar man lite galet som musklerna faktiskt kommer ihåg och därmed förlänger tiden tills man sitter bra?
När det gäller ridskolor så kan man kolla endel saker själv. Det allra viktigaste är ju att sadeln ligger med djupaste punkten i mitten. Är den lägsta punkten längre bak än mitten kan man be att få en liten kilpad att lägga under så underlättar det betydligt.
Magdalena skrev:Härdad? Mot vad?
Om det finns en orsak till att hon hamnar i stolsits på just den hästen i just den sadeln. Att ta bort den orsaken är ju en bra början.
Mysaan skrev:Vet du!!! Jag läste i en bok/artikel kommer inte ihåg vilket nu att just stolsits skulle man eftersträva. Vet att det låter helt sjukt men det var för att om man sitter ner så så tvingar man tydligen hästen att lägga vikten på bakbenen och hitta balansen där och jobba under sig bättre.
fio. skrev:Hade hon haft en riktig sits ifrån början hade hon inte hamnat i stolsits överhuvudtaget, det gör inte dom som har en perfekt sitsutbildning oavsett om sadeln placerar ryttaren där. Dom ryttarna kan placera om sig ganska enkelt till en korrekt sits.