Sv: Jag har stolsits!
Det jag kan se är att du, precis som du själv skriver, lätt hamnar i stolsits. Jag tycker också att det ser ut som att du är lite i obalans. Om man tittar på bilderna är överlivet än lite framåt, än lite bakåtlutat.
Mina ytterst amatörmässiga förslag är att du tränar på att komma längre fram i sadeln. Jag (som också har en stolsitstendens) brukar få ta framvalvet till hjälp och helt enkelt dra mig fram ibland. För att få till den lodräta sitsen måste du då även öva på att öppna din höft mer. Det kan vara så att du måste strecha höftböjarmusklerna för att kunna göra det utan att det känns obehagligt. Jag tycker att det är en klar fördel att öva på detta utan stigbyglar som hämmar.
Jag skulle tro att du kommer att få bättre balans i sadeln bara av att sitsen i sig blir mer balanserad (dvs. lodrät). Men finns också mycket annat att tänka på. För egen del söker jag mig ofta till Sally Swifts böcker, främst "Ett med hästen", när jag känner att sitsen är åt h-te. Går att låna på bibblan och är sprängfylld med sitsövningar.