Jag har stolsits!

L

_Liljan

Jag bad att bli fotad när jag red och resultatet blev detta:
sits.JPG

:eek: Jag har stolsits! jag tycker att stolsits är det fulaste man kan ha. Hur kan man göra för att förbättra detta?
Konstruktiv kritik nu tack.

Sv: Jag har stolsits!

Du borde be din tränare att hjälpa dig få bak skänkeln eftersom sitsen påverkar ridnignen otroligt mycket. När du har stolsits försämras din inverkan på hästen. Har du hört talas om den lodräta linjen som ska ´vara i sitsen? Huvud,höft och häl ska vara i en lodrät linjke i sitsen för att få en bra inverkan på hästen. En felaktig sits tar tid at träna bort men be din tränare om hjälp att korrigera detta så kommer du också märka att din ridning och balans på hästen kommer förbättras. Lycka till!

Att rida i ridhus med speglar kan underlätta din egen träning, för då ser du ju hur du sitter. Att be någon filma när du rider är också bra för då kan du efterår gå igenom i lugn och ro och se hur du rider. Foton är oxå bra, men det är ju bara ögonblicksbilder och ibland kan de se värre ut än det är på riktigt.

Det värsta av allt var att just när jag red där, så kändes det skitbra, att hästen gick som en klocka och ALLT var så bra! Det var några som sa att det gick jättebra just då... och så ser man dom där bilderna :S

Det jag kan se är att du, precis som du själv skriver, lätt hamnar i stolsits. Jag tycker också att det ser ut som att du är lite i obalans. Om man tittar på bilderna är överlivet än lite framåt, än lite bakåtlutat.

Mina ytterst amatörmässiga förslag är att du tränar på att komma längre fram i sadeln. Jag (som också har en stolsitstendens) brukar få ta framvalvet till hjälp och helt enkelt dra mig fram ibland. För att få till den lodräta sitsen måste du då även öva på att öppna din höft mer. Det kan vara så att du måste strecha höftböjarmusklerna för att kunna göra det utan att det känns obehagligt. Jag tycker att det är en klar fördel att öva på detta utan stigbyglar som hämmar.

Jag skulle tro att du kommer att få bättre balans i sadeln bara av att sitsen i sig blir mer balanserad (dvs. lodrät). Men finns också mycket annat att tänka på. För egen del söker jag mig ofta till Sally Swifts böcker, främst "Ett med hästen", när jag känner att sitsen är åt h-te. Går att låna på bibblan och är sprängfylld med sitsövningar.

Hej,

Ett tips kan vara att släppa stigbyglarna, låta benen hänga rakt ner från höften. Nu bör du även kunna känna de tre sittbenen. Försök att bibehålla dina ben rakt ner (ibland behöver man lyfta benet, vrida in knät och sedan släppa det rakt ner för att det ska få rätt vinkel.
Börja med att rida utan stigbyglar. De kan vara hämmande.
Att ändra sitsen kan ta tid .. har man lärt sig på ett visst sätt kan det vara svårt att ändra.
Du har ändå gjort det vikigaste... uppmärksammat din stolsits .. nu kan det bara bli bättre.

lycka till
Cheers

Byt sadel. Man kan kämpa livet ur sig och anstränga sig till max, men har man en sadel som gör att man hamnar tokigt är det inte så otroligt mycket besvär. En bra sadel sätter ryttaren rätt.

Ja det sa några oxå "Det kan vara sadeln oxå"...
men tcak för alla tips!

Liten avsidesfråga.. Vilken häst är det? Fått totalt hjärnsläpp. Jag SER ju vem det är, men kommer inte på namnet!

Släpp stigbyglarna :idea:
och jobba med att komma ner i sadeln ordentligt.
Ett bra sätt är om din tränare kan longera hästen när du rider så du kan koncentrera dig helt på sitsen

_Runaway_ skrev:
Liten avsidesfråga.. Vilken häst är det? Fått totalt hjärnsläpp. Jag SER ju vem det är, men kommer inte på namnet!

M a t i l d a

Min första tanke när jag såg bilderna var " Längre läder!!!!"/Jennie

Jag tycker sadeln ser för liten ut?

annars är mina tips att träna både med och utan stigbyglar, be någon kompis stå och titta när du rider och säga till varje gång skänkeln hamnar för långt fram. du minns väl när man började rida: ner med hälen, ner med hälen... men det funkade ju faktiskt eller hur? ;)

lycka till

Byt sadel. Alla sadlar passar inte alla ryttare. Vi är alla olika formade. Längd på benen, bäckenet.....etc. Rider du i en sadel som passar dig (och hästen) så är en bra sits inget man ska behöva kämpa för. Klart att vissa saker måste man tänka på men helt naturligt ska man hamna rätt i sadeln.

Fast å andra sidan om man har en jäkligt bra sits i grunden kan man sitta bra i vilken sadel som helst.

Det gäller ju som någon sa att komma ner och fram på dom 3 sittbenen så man inte sitter på rumpan som du gör.

Du har nog rätt. jag brukar sitta bra annars, (eller allafall bättre?)

varför ska hon länga lädren??? låter helt sjukt...
hon måste ju sitta så som hon tycker e bekvämast...
sen beror de på vad för sadel hon sitter i oxå... har man en hoppsadel kan man inte ha för långa läder... man ska ha dom lädren som passar för ryttaren...

jag håller med hästig.
måste även till lägga att alla sadlar e konstruerade på olika sätt... vissa är konstruerade så att man sitter i mera stolsits... dom e inte speciellt bra enligt mig... men du ska kolla när du köper sadel att den passar både dig och hästen... för även om den passar hästen men inte dig så kommer ridningen bli helt värdelös...
sen måste du tänka på vad det e du ska hålla på med...
ska du hålla på med dressyr ska du hitta dig en bra dressyrsadel som passar både dig och hästen..
innan du köper en ny sadel så ska du ta hem den och prova den så att du vet att den passar...
sen rekommenderar jag att du har någon som filmar dig lite då och då så du ser om de blir någon skilnad... blir de inte de så skulle jag be en tränare om hjälp... :smirk:

hoppas de går bättre efter ett tag!! :)

fio. skrev:
Fast å andra sidan om man har en jäkligt bra sits i grunden kan man sitta bra i vilken sadel som helst.

.

Jovisst, men till vilket pris? Att sitta och spänna sig för att sitta rätt gör knappast ridningen bra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 388
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka