Jag har skabb...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare engelsett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 10 439
E

engelsett

Alltså, det här låter väl lite konstigt förstår jag, men jag har varit hos doktorn och fått beskedet att jag antagligen har skabb....det kliar så jag håller på att bli tokig. Doktorn sa att det antagligen kom från djur och det enda djur jag håller på med är ju hästarna, så till min fråga, man borde väl märka om hästarna har skabb eller?
Jag har inte märkt något, kanske att de kliar lite nu på höstkanten men jag har trott att det berodde på att de bytte päls...
Har någon av er erfarenhet av skabb på häst, hur ser det ut? Smittar det till människa?
Tacksam för svar

Sv: Jag har skabb...

Nu är jag inte 100 % säker, men faktiskt tror jag inte att hästar kan få skabb. Vi fick in en skabbräv i vårat stall som gick och dog där, varpå allmän panik utbröt. Men efter ett samtal till veterinär så sa ialla fall den personen att hästar inte smittades av skabb, vi får se om PL ser denna tråd så kanske han kan bekräfta eller dementera.

Men du kan mycket väl ha fått skabb även utan att ha träffat djuret, det kan räcka med att ett djur med skabb har passerat strax före dig och samma ställe hamnar på dig. Så smittas ivarje fall hundar, att kvistar eller grenar som kommit i kontakt med exempelvis skabbräv överför smittan den vägen.

Men skabb finns med på jordbruksverkets lista över anmälningspliktiga sjukdomar på häst.

Så troligen kan hästar bli smittade.

Men skabb finns med på jordbruksverkets lista över anmälningspliktiga sjukdomar på häst.

Så troligen kan hästar bli smittade.

Då är det säkert så, dock blir man ju lite förvånad då man tycker att en vet borde vara bättre informerad vid en sådan förfrågan, vilken tur att det inte kom fram då för i så fall hade nog tanterna fått hjärnblödning.:rofl:

Hihi:banana:

Fast det måste ju vara VÄLDIGT ovanligt med skabb på hästar, har aldrig hört någon. Katter får det ju ibland och det finns ju en hel del katter hos hästfolk?!

Alltså, det här låter väl lite konstigt förstår jag, men jag har varit hos doktorn och fått beskedet att jag antagligen har skabb....det kliar så jag håller på att bli tokig. Doktorn sa att det antagligen kom från djur och det enda djur jag håller på med är ju hästarna, så till min fråga, man borde väl märka om hästarna har skabb eller?
Jag har inte märkt något, kanske att de kliar lite nu på höstkanten men jag har trott att det berodde på att de bytte päls...
Har någon av er erfarenhet av skabb på häst, hur ser det ut? Smittar det till människa?
Tacksam för svar

Vad fick du för behanling mot skabben?

Djurens skabb smittar inte oss människor, möjligen kan man få ett "bett" från djuren som kliar, men de lever inte vidare på oss människor.
Människor kan oxå få skabb och då smittar vi inte våra djur, däremot smittar rävar och hundar varandra, även katter kan få rävskabb men det är ganska ovanligt.
Mina hundar har haft rävskabb, konstaterades med blovprov, men varken katten eller hästarna fick det, inte vi människor heller.

Men tänk på att du kan smitta andra människor (endast vid närkontakt) och måste behandlas mot skabben.

Så här står det på Wikipedia om skabb och hästar:

Skabb
Skabb orsakas av små skabbdjur som lever i hästens hud.

Fotskabb (Chorioptes bovis) förekommer framförallt hos hästar med långt hovskägg. Man hittar den oftast på hästens bakben. Den ger en svår klåda som kan medföra att hästen trampar sönder sig med risk för sekundärinfektioner. Den smittas genom direktkontakt mellan hästar.
Äkta skabb (Psoroptes equi) lever i hästens hud. Den lyder under epizootilagen vilket innebär att man måste anmäla till jordbruksverket vid smittad häst. Symtom är svår klåda varvid sekundärinfektioner kan uppstå, håravfall, rodnad hud, små knottror, blåsor i huden. Äkta skabb syns framförallt på halsen, kring huvudet och sprider sig till hela kroppen,. Behandling sker hos veterinären.
Utanför Sverige finns även andra arter av skabb och man måste därför vara uppmärksam på detta när man importerar en häst så att dessa inte följer med till Sverige.

Djurens skabb smittar inte oss människor, möjligen kan man få ett "bett" från djuren som kliar, men de lever inte vidare på oss människor.
Människor kan oxå få skabb och då smittar vi inte våra djur, däremot smittar rävar och hundar varandra, även katter kan få rävskabb men det är ganska ovanligt.
Mina hundar har haft rävskabb, konstaterades med blovprov, men varken katten eller hästarna fick det, inte vi människor heller.

Men om inte djuren smittar människan (zoonos) hur kan vi då få skabb?
Jag har hört att de små djuren borrar in sig i våran hud och ställer till kli i massor i flera veckor men att de inte kan föröka sig på människan?

Kvalstret skabb är "artspecifik" vilket betyder av varje kvalstersort bara förökar sig på sin "värd". Den skabb jag beskrivit som gräver små gångar i överhuden hos människa ger inte symtom förrän 6 veckor efter smitto-tillfälle. Däremot kan man få ospecifika utslag med klåda av andra värdars skabb till exempel kattskabb. Man får då klåda och röda prickar på de områden som varit i kontakt med värd-djuret men inget kvalster kan överleva i huden och inga gångar ses. Denna typ av reaktion försvinner av sig självt när kontakt med "värdjuret" försvinner. Skabb däremot som finns hos människa ger alltmer ökande besvär med klåda och utslag.

Så här står det på Wikipedia om skabb och hästar:

Skabb
Skabb orsakas av små skabbdjur som lever i hästens hud.

Fotskabb (Chorioptes bovis) förekommer framförallt hos hästar med långt hovskägg. Man hittar den oftast på hästens bakben. Den ger en svår klåda som kan medföra att hästen trampar sönder sig med risk för sekundärinfektioner. Den smittas genom direktkontakt mellan hästar.
Äkta skabb (Psoroptes equi) lever i hästens hud. Den lyder under epizootilagen vilket innebär att man måste anmäla till jordbruksverket vid smittad häst. Symtom är svår klåda varvid sekundärinfektioner kan uppstå, håravfall, rodnad hud, små knottror, blåsor i huden. Äkta skabb syns framförallt på halsen, kring huvudet och sprider sig till hela kroppen,. Behandling sker hos veterinären.
Utanför Sverige finns även andra arter av skabb och man måste därför vara uppmärksam på detta när man importerar en häst så att dessa inte följer med till Sverige.

Tänkte precis skriva att FOTSKABB inte är så ovanligt på hästar iaf! Läs bara på alla kallblodsrasers hemsidor.... särskilt de med rikligt hovskägg, ju mer av det desto mer problem med fotskabb! :crazy:

Men att dessa skabb skulle smitta MÄNNISKOR... det trodde jag inte.

Skabb som hästar kan drabbas av är inte samma som vi människor kan få men skabben kan sprida sig till människor, men kan där inte fortplanta sig. Inte loppor från djur heller. Men därimot kan man bli biten av en loppa från tex en katt, höna. Den sortens skabb du har är antagligen den som lever och fortplanta sig på oss människor och är smittsam.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skabb

en ngt äldre sida:

http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=547362

Du har inte fått hästskabb!Skabben är artspecifik och kan inte fortplanta sig hos dig.

Du har fått skabb som lever hos människan.Den blir allt vanligare i och med invandring (är vanligare utomlands)och ett annorlunda resmönster hos svenskar.

Skabb på människa kan överföras vid sexuellt umgänge samt vid mycket nära kroppskontakt.

Till en början har man inte klåda.När kroppen börjat reagera på skabben kan man i självaverket varit smittad i uppåt 6 veckor.MEN om man någon gång igen skulle få skabb kommer kroppen direkt att minnas de små gynnarna och reagera med klåda.

Skabb behandlas med receptfrittmedel som kan köpas på apoteket.Alla i familjen ska smörjas in.Det ska sitta på under ett dygn och kan sedan tvättas bort.

Samtliga sängkläder,kläder och skor ska tvättas eller ligga ute i minusgrader (eller frys)

Alla i familjen ska smörjas in

Nej, det ska man inte.Endast om man är smittad. Man ska aldrig förebygga varken löss eller skabb, det är så vi skapar resistens :crazy:

Du har alltså isf blivit smittad av en människa.
Jag trodde jag hade det en gång och fick nåt medel som jag skulle smörja in mig med i ett dygn..
Vet dock inte om det var skabb lr inte.

Du kan få tillfälliga besvär av skabb från de djur du håller på med. Vanligast är att du får skabb från gnagare, sen från katt, de kan vara symptomfria trots att du får besvär.
Självklart kan du få skabb från din häst oxå, vad umgås du med för raser av hästar?
Det finns bra behandling för både dig och dina djur, det bästa är givetvis att ni behandlas samtidigt!

Skabb behandlas med receptfrittmedel som kan köpas på apoteket.Alla i familjen ska smörjas in.Det ska sitta på under ett dygn och kan sedan tvättas bort.

:rofl: Vet en familj som fick göra detta.... Salvan ska smörjas in över HELA kroppen :o Pappan i familjen tyckte detta var mkt obehagligt - Det brände som ELD på vissa utvalda delar :rofl:

Jag har i alla fall fått skabb från människa under en period jag inte hade kontakt med djur. Skabbkräm från apoteket, tvätta rubbet hemma och så var det borta.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka