Jag har provat en Arabian idag! (bilder)

Sv: Jag har provat en Arabian idag! (bilder)

Menade att din sadelmakare väl kan se om arabian ligger bra eller ej?

Men jag skulle inte ta mer beslut än att jag skulle besluta mig för att ta reda på om den går att få i större strl än 17.5", och sen provrida en i RÄTT vidd och RÄTT sitsstorlek, samt hoppa i den. Och SEN avgöra om jag skulle köpa den eller ej. Utan att ha provridit och provhoppat skulle jag övht inte köpa någon sadel (hoppningen är ju just för det är hoppsadel), hur skönt man än satt i en annan modell etc.

Den finns i 18", men dom är ju väldigt små i sitsen så en 18" är som en 17,5".
Hon har ju en i 18" hemma, men den är bara 97 grader så hon sa att den förmodligen inte skulle gå att rida i på min häst för den skulle ligga så konstigt. Men jag tror det skulle funka ändå. Hon kunde också låta mig provrida en Sylvan (allroundsadel) och hoppa i den (den är också 18" men 107 grader bomvinkel)
Har ju inte bett henne kolla på den där, hon har inte tid så då får jag åka på sadelprovning hos henne. Men jag kan väl känna att hon inte kommer hjälpa mig mer i det här läge än vad ÅF gör (som också är sadelmakare och kan en del om inpassning vad jag förstått)
Tänkte att jag också skulle be min pappa filma när jag provhoppar osv så jag kan se hur den ligger och se minsta grej som hästen gör (som jag kanske inte tänker på i det ögonblicket)

Diabolical_Kitten skrev:
Den finns i 18", men dom är ju väldigt små i sitsen så en 18" är som en 17,5".
Hon har ju en i 18" hemma, men den är bara 97 grader så hon sa att den förmodligen inte skulle gå att rida i på min häst för den skulle ligga så konstigt. Men jag tror det skulle funka ändå. Hon kunde också låta mig provrida en Sylvan (allroundsadel) och hoppa i den (den är också 18" men 107 grader bomvinkel)
Har ju inte bett henne kolla på den där, hon har inte tid så då får jag åka på sadelprovning hos henne. Men jag kan väl känna att hon inte kommer hjälpa mig mer i det här läge än vad ÅF gör (som också är sadelmakare och kan en del om inpassning vad jag förstått)
Tänkte att jag också skulle be min pappa filma när jag provhoppar osv så jag kan se hur den ligger och se minsta grej som hästen gör (som jag kanske inte tänker på i det ögonblicket)

Men varför provrida en i 'fel' modell och 'fel' bomvidd? Då vet du ju ÄNDÅ inte hur du trivs med den aktuella sadeln?

Som sagt jag skulle aldrig köpa en som jag inte provat i RÄTT version. Så endera prova innan, eller öppet köp. Erbjuds inte det så kan de behålla sins adel. Där är jag benhård.

Hos Eq unique i Mullsjö utanför Jönköping måttbeställde jag min L&R /arabian Showring som är på D K första bilder.
Den ligger normalt på en bred islandshäst "utan manke" med rak rygg.

Alexandra_W skrev:
Men varför provrida en i 'fel' modell och 'fel' bomvidd? Då vet du ju ÄNDÅ inte hur du trivs med den aktuella sadeln?

Som sagt jag skulle aldrig köpa en som jag inte provat i RÄTT version. Så endera prova innan, eller öppet köp. Erbjuds inte det så kan de behålla sins adel. Där är jag benhård.

Eftersom de flesta måttbeställer så blir det ju rätt passform för häst och ryttare, eller?
Man kan ju ofta prova flera modeller hos henne men helt rätt blir det ju inte förrän man får sin sadel.
Jag tycker det är mycket prisvärda sadlar som man får exakt till sin häst. Jag har inte sett så lågt pris någon annanstans.

Undrar om jag får rabatt på min nästa omstoppning nu när jag gör smygreklam :angel: ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Den supersnälla seifur1 (Anki) här på buke var så snäll och lät mig prova hennes Arabian Showring idag!
Jag måste säga att jag blev grymt imponerad av kvaliten. Sadeln var välanvänd i 4 år men den såg helt ny ut! Superbra läder och en superMJUK sadel. (Det måste vara den mjukaste sadeln som finns...)

Kul att du fick en possitiv bild av min sadel även om den var lite stor :)
Hoppas att du kommer fram till en sadel du vill ha, och trivs i oavsett vilket märke det blir till slut.

mvh
Anki

seifur1 skrev:
Eftersom de flesta måttbeställer så blir det ju rätt passform för häst och ryttare, eller?
Man kan ju ofta prova flera modeller hos henne men helt rätt blir det ju inte förrän man får sin sadel.
Jag tycker det är mycket prisvärda sadlar som man får exakt till sin häst. Jag har inte sett så lågt pris någon annanstans.

Undrar om jag får rabatt på min nästa omstoppning nu när jag gör smygreklam :angel: ;)

Jovisst, men är ju svårt att säga ändå fullständigt hur man själv upplever sadeln i olika lägen etc om sitsen är fel storlek t ex?

107 grader bomvidd är nog inte helt fel... Jag har ju uppskattat honom till 108-110...

Jag kan ju provrida goodwooden som är lite för smal, så vet jag hur den är att rida i bara. För bommen är densamma i deras sadlar så om allrounden i rätt bomvidd inte glider så kommer inte den andra göra det heller.
Öppet köp är det nog, jag iaf att det är en garanti för att den passar om hon måttar hästen. Om hon ser hästen bedömer hon om den kommer vara bra eller inte, passar den sen ändå inte har jag öppet köp.Men jag kan dubbelkolla med henne när jag kollar sadeln.

Men att den är i fel sitsstorlek när jag provrider bryr jag mig inte om. Det kan jag alltid känna vad jag behöver och avd det finns plats för på hästen. Hittills när jag har provat sadlar på sadelprovningar har jag provat allt från 17" till 18,5", det är ju sadeln jag provar för hästen. Sen kan jag känna om sadeln är rätt för mig, fast den är för liten eller för stor. Man känenr ju om stöden är felplacerade, sätet har sin tyngdpunkt fel för min rumpa osv.

Har ridit i ridhuset för han Daniel, dressyrtränaren. Är medryttare på två hästar utanför skedala.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 419
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 662
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 433
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka