Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

S

snofflan

Har tydligen misslyckats totalt med avmaskningen på mitt nu 4-åriga halvblodssto :( . Hade en viss mängd blodmask förra våren (kommer tyvärr inte ihåg hur mycket och hittar inte provsvaret just nu men det var inte supermycket, inte heller superlite). Släppte henne på bete under sommaren och avmaskade enligt intervallerna hela säsongen med en sista avmaskning i början av oktober. Fick idag svaret på träckprovet som jag skickade in i går och det var katastrofalt!! 1900 EPG!!! Vad fan ska jag göra nu då?? Har avmaskat med cydectin och ivomec de senaste 2 säsongerna och hade tänkt ha ett pyrantelår i år. Hur gör jag nu? Hur stor skada kan hon tagit? Är himla lös i magen från och till och nu har jag ju fått bekräftat varför. Har heller ingen direkt energi och tar sig dåligt. Iofs väldigt fin i pälsen men ändå....

Någon som känner att dom kan hjälpa mig nu?? Är så himla ledsen och det känns som att det kommer att sluta i misär om inget drastiskt händer. Har redan haft en häst där uppfödaren inte avmaskade och blodmaskarna hade gjort så stor skada att det inte gick att reparera. Hästen dog som 7-åring. Vill verkligen inte uppleva detta igen!! :(
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Det allra bästa är att du ringer och disskuterar med det ställe som gjort analysen, de är proffs och vet vad de talar om. Brukar alltid stå ett telefonnummer på analyssvaret dit man kan vända sig för råd.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Jo det hade jag tänkt göra i morgon. Kom inte hem förrän sent i kväll och kunde läsa mina mail så jag har inte hunnit ringa än. Kände mest att jag behövde ha det ur mig fram till dess!

Tack för ditt svar!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Jag skulle köra Cydectin igen, och dessutom inte använda betet hon gick på förra året.

Har du verkligen fått i henne den mängd hon behöver till sin vikt? Hon har inte lyckats spotta ut något?

Tar du C nu så blir det i början av aug och början av nov också, sen är det inte långt till våren och då BORDE hon ha betydligt mindre om du ser till att hon får i sig rätt mängd.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Inga problem med att få det i henne så jag vet i alla fall att hon fått i sig allt. Sen har hon ju fått en spruta varje gång för hon väger runt 500 kg och det ska ju vara bra då. Pratade precis med en "maskrådgivare" om att gå över och använda banminth denna säsongen. Saken är bara den att om jag ska vara helt ärlig så har hon inte direkt avmaskats med pyrantel mer än när hon skulle ut på bete som åring och jag inte hade en suck om det här med avmaskning. Följde ju veterinärernas råd att ge dubbel dos banminth och sen ut på bete. Därför är jag riktigt orolg att hon även är infekterad med bandmask och då borde jag ju använda pyrantel eller hur? Eller jag ska använda equimax? Fast du tycker ju cydectin igen. Är bara rädd att hon kanske alltid fått preparat från den substansgruppen. Vet ju inte hur hennes förra ägare avmaskade henne. Snälla svara fort!! Är på jobb sen hela dan och kommer inte hem förrän sent i kväll!! Förlåt om jag yrar en massa, kan inte tänka klart just nu!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Misstänker du bandmask tycker jag du borde ta ett prov för det, blodprov som din veterinär tar. Och OM hon har bandmask också så är det prazikvantel-medel som gäller.

Banminth tar bara vuxna maskar, både av blodmask och bandmask (med dubbel dos). För blodmaskens skull skulle jag ta Cydectin i år för att rensa upp i träsket, och så kolla hur hagen var där hon gick förra sommaren. Är det mycket rator och lite "fräsht" gräs så hästarna äter för nära bajshögarna? Många hästar på liten yta (=för nedbetat)?

Ett blodprov kanske också för att kolla om hon har nån infektion eller liknande som gjort att hon inte varit motståndskraftig mot masken.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Se det positivt! Du har ju faktiskt tagit reda på vad hästen har för mask och är på väg att åtgärda det. Tycker som så många andra att du ska ta hjälp av de som gjorde träckprovet, de är ju experter. Lycka till!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Precis! Du är en av dem 1% av alla hästägarna i sverige som tar träckprov. Fortsätta ta ansvar för din häst!:bow:
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Nu lär det väl vara fler än 1% som tar träckprov. Det växer och fler och fler inser hur viktigt det är. Jag ser en ökning bara här på forumet från förra året, och det hörs från labben också att det ökar. Superbra!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Har nu pratat med rådgivare plus veterinär och dom tyckte det var ok med banminth så nu har jag avmaskat med det i dubbel dos. Vet om jag gjort rätt eller fel nu.....men gjort är ju gjort :-( Förstår precis vad du menar och det var kanske dumt att inte ta prazikvantel men jag fick uppfattningen av rådgivaren att det inte tog blodmask men jag kan ju också ha fattat det helt fel.... *mycket förvirrad och ledsen* Ja ja, som jag skrev så gjort är ju gjort men jag ska i alla fall ta ett nytt träckprov om några veckor för att kolla upp det samt ta blodprov mot bandmasken också. Har förresten kollat upp vad hon hade förra våren och då var det inte mer än 350 EPG så det måste ju vara betet som är jävligt infekterat! Nu är det inte mitt bete utan jag har bara hyrt in henne där men nu i efterhand så borde jag ju fattat bättre. Men en sak är säker och det är att hon aldrig mer kommer att gå där. Det enda jag hoppas nu är att hon blir av med masken och att hon inte får några bestående men.... Tack för dina svar!! Är jättebra att ha folk man kan rådfråga i såna här situationer!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Visst skulle jag kunna se det positivt ur den synpunkten men tyvärr är det svårt att hitta nåt positivt i det hela :-( Är så himla rädd för att larverna har orsakat alldeles för mycket skada. Hade en häst innan vars uppfödare varit väldigt dålig på att avmaska (en häst med himla stor kapacitet precis som den jag har nu) och den fick tas bort när den precis fyllt 7 just pga allt som blodmaskarna hade ställt till med. Blev buköppnad också pga ständiga kolikanfall som till slut ledde till tarmomvridning mm. Antar att du förstår min rädsla! Ser ju hela senariot (stavas?) framför mig......
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Equimax (prazikvantel och ivermektin) tar både blodmask och bandmask. - receptfritt
Droncit (prazikvantel) tar inte blodmask. - receptbelagt

Det är ingen ide att ta ett blodprov nu om du just gav en dubbeldos banminth eller prazikvantel. Du måste vänta 4 månader tills antikroppar har försvunnit från blodet. Om du ta ett blodprov om 4 månader och det visar positivt för bandmask har hästen blivit återsmittad.

snofflan skrev:
Har nu pratat med rådgivare plus veterinär och dom tyckte det var ok med banminth så nu har jag avmaskat med det i dubbel dos. Vet om jag gjort rätt eller fel nu.....men gjort är ju gjort :-( Förstår precis vad du menar och det var kanske dumt att inte ta prazikvantel men jag fick uppfattningen av rådgivaren att det inte tog blodmask men jag kan ju också ha fattat det helt fel.... *mycket förvirrad och ledsen* Ja ja, som jag skrev så gjort är ju gjort men jag ska i alla fall ta ett nytt träckprov om några veckor för att kolla upp det samt ta blodprov mot bandmasken också. Har förresten kollat upp vad hon hade förra våren och då var det inte mer än 350 EPG så det måste ju vara betet som är jävligt infekterat! Nu är det inte mitt bete utan jag har bara hyrt in henne där men nu i efterhand så borde jag ju fattat bättre. Men en sak är säker och det är att hon aldrig mer kommer att gå där. Det enda jag hoppas nu är att hon blir av med masken och att hon inte får några bestående men.... Tack för dina svar!! Är jättebra att ha folk man kan rådfråga i såna här situationer!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Knapplån

Om hagarna inte är parasitfria, hur skyddar man bäst hästarna då? Vad jag utläser ur denna tråd är att avmaskning inte hjälper hästarna smittas ändå?

Min ettåring hade på träckprovet 100 EPG blodmask och går nu i en hage som jag befarar inte är parasitfri tillsammans med en jämnårig kompis. Till sommaren kommer hagen att utökas så att de går i både vinterhagen och sommarhagen. Andra hästen är enligt sin ägare bukig och hon tänker avmaska därför, inget träckprovtaget och lär inte tas heller. De brukar använda equimax.

Jag är mest intresserad av att skydda min häst från den smitta jag befarar finns, men hur? Är det helt vansinnigt att använda equimax vid så lite parasitbörda?
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Men vad ÄR det för veterinärer? Du har ett träckprovssvar med 1900 EPG och de säger BANMINTH???? Om 4 veckor har din häst lika mycket ägg som den sprider ut, ingen mening att ta träckprov för att veta det.

Nåja, vad som är gjort är gjort, men tar du Banminth i år så får du avmaska noga var 4e vecka, och hela tiden tar du bara bort de vuxna maskarna, det kommer hela tiden fram nya. Tar du Cydectin så får du bort de vuxna, nästan vuxna och även inkapslade larver. Du bryter alltså rejält och får bort så du faktiskt minskar parasitmängden i hästen.

Ett tips: om du får flera samstämmiga råd och sen EN veterinär säger annorlunda. Hör med en till veterinär... och fråga VARFÖR du ska göra som de föreslår. De verkade inte ens ha koll på att det finns Equimax vilket borde varit ett mycket bättre alternativ för dig om du ville komma åt bandmask samtidigt.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Equimax är ett kombinationsmedel med ivermectin som tar rundmaskar, och prazikvantel som tar många stadier av bandmasken. Används EN GÅNG på säsongen (möjligtvis även på hösten om man har bekräftat kraftiga problem på gården). Om du inte har bekräftad bandmask räcker det med vanligt ivermectinmedel.

Din häst kan du inte skydda dessvärre, det som finns i marken kommer den tugga i sig. Men med tanke på att den har 100 EPG nu så är chansen stor att din häst har rätt starkt eget försvar.

Steg ett i parasitkontroll är att skilja på sommar och vinterhagar. Varför ska de ha vinterhagen även på sommaren?
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Det var vad jag befarade. Kanske ska tillägga att de inte har gått där mer än några veckor och provet är taget innan de flyttade. I vinterhagen har det gått hästar hela vintern. Varför de fortfarande ska gå i vinterhagen är för att de har vattnet där uppe är väl för jobbigt att släppa det längre ner. :cool: Kan jag använda ett ivermektinpreparat och de equimax?

Ska försöka få dem att lyssna på mig på åtminstone nån punkt...
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Säg åt dem att de bara ska använda Equimax EN gång, det står tydligt i reklamen och bipacksedeln också. I övrigt ska de använda ett annat ivermectin-medel. Du kan alltså använda vilket ivermectin-medel du vill. Det finns sorter som är billigare än Ivomec. Equimax ÄR ivermectin, bara det att det även innehåller prazikvantel för att komma åt bekräftad bandmask.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Kommer inte ihåg om detta avmaskningmedlet tar blodmask, det heter axilur, vi avmaskade våra hästar i januari o mars men det kom inte ut nåt, sen när vi testa med detta så var det skrämmande hur mycket som kom ut minst 10 maskar i varje hög...

vi blev rekommende detta medel på en kurs för "säker hästverksamhet"
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Ojdå, Axilur rekommenderas (nuförtiden) mot spolmask, men inte blodmask. Resistens (blodmask) mot Axilur har förekommit, samma gäller för Rintal. Ivermektin och Pyrantel tar blodmask. Moxidektin (Cydektin) tar även inkapslade larver (lilla blodmasken).
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Love_energy skrev:
Kommer inte ihåg om detta avmaskningmedlet tar blodmask, det heter axilur, vi avmaskade våra hästar i januari o mars men det kom inte ut nåt, sen när vi testa med detta så var det skrämmande hur mycket som kom ut minst 10 maskar i varje hög...

vi blev rekommende detta medel på en kurs för "säker hästverksamhet"

Eh, Axilur används på föl mot spolmask och fölmask (i förhöjd dos). Lilla blodmasken är kraftigt resistent mot det medlet, så VEM rekommenderade det, och när??? Borde anmälas för tjänstefel om det var en veterinär.

Blodmasken är så liten, så den ser du inte om du inte tittar mycket noga.

Varför skulle ni avmaska i januari? Eller är det föl du pratar om?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp