Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Om min häst nu har 1900 EPG. Borde det då inte komma ut någon mask efter avmaskning?? Avmaskade den 10:e och dagen efter så fanns det ett fåtal, och då snackar vi verkligen ett fåtal blodmask i träcken. I dag den 12:e hittar jag absolut inga. Borde det egentligen inte krylla av vuxna maskar i träcken. Jag menar någonstans ifrån måste ju äggen komma..... *förvirrad*
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

*kl*
Passar på att ställa en fråga då det verkar finnas många duktiga "avmaskare" här!!!
Har för första gången tagit träckprov på mina hästar och fick svaret 200 EPG på det 17-åriga stoet och 1650 :eek: EPG på treåringen. Avmaskade med Noromectin och tänkte köra det i juli och september också, är jag på rätt spår, eller???
Har tyvärr inga helt smittfria hagar i år utan först nästa år, eventuellt kanske jag kan få loss någon plätt som är obetad...
Varför tar man odling, är det skillnad på behandling? Valde iallafall till det och får det beskedet nästa vecka.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Tråkigt att höra att din ena pålle hade nästan lika mycket som min. Dock kändes det trots allt som en klen liten tröst att jag inte var ensam. Antar att du är på rätt spår då noromectin tar både stora och lilla blodmasken. Odling tar du för att se om din häst har stora blodmasken. På äggen kan dom bara se att det är blodmask men inte vilken av sorterna det är. Då måste tydligen äggen kläckas först för att man ska kunna avgöra vilken av dom det är. Det är egentligen ingen skillnad på behandling eftersom de medlena som tar lilla blodmasken också tar den stora. Så om din häst nu har den stora blodmasken så ska noromectin hjälpa.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Tack, då fortsätter jag som tänkt!!!
Känns iallafall skönt att ha lite koll, det är första gången jag tar prov, har tidigare bara avmaskat på måfå, och det blev ju uppenbarligen inte bra!!
Hoppas att du också kommer tillrätta med maskarna.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Har du stora blodmasken så är det läge att göra något åt hagarna rejält för att hindra mer smitta på hästarna. Det är den mest farliga av hästens parasiter. Noromectin är helt ok att avmaska med.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

snofflan skrev:
Om min häst nu har 1900 EPG. Borde det då inte komma ut någon mask efter avmaskning?? Avmaskade den 10:e och dagen efter så fanns det ett fåtal, och då snackar vi verkligen ett fåtal blodmask i träcken. I dag den 12:e hittar jag absolut inga. Borde det egentligen inte krylla av vuxna maskar i träcken. Jag menar någonstans ifrån måste ju äggen komma..... *förvirrad*
Maskarna kan vara svåra att se.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Jo det vet jag men jag är en jävel på att hitta dom om dom finns där. Vet precis vad jag letar efter eftersom jag ju haft detta problem förr. Idag dissikerade (stavas?) jag bokstavligen en nyskiten skit och där var banne mig inga maskar. Smulade sönder varenda boll med fingrarna....
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Pratade precis med en veterinär som sa att det kunde tänkas vara så att det fanns en tendens till resistens mot banminth i mitt fall eftersom det inte verkar hända nåt. Han menade på att det inte var någon fara att göra om avmaskningen med ivermectinpreparat. Kan detta stämma?
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Tackar!
Då får jag alltså hoppas att så inte är fallet! Håller nu på att ställa om hagarna så att två av beteshagarna endast kommer att tjäna som hövall i år och vila från hästar. Ska stänga skogen som vinterhage, där har aldrig gått några hästar och har sen planerat att växla hövall och bete på den återstående marken. Ska även försöka övertala någon granne att få "låna" bete för att om möjligt kunna få bukt med parasiterna.
Hur länge bör egentligen vallen vara hästfri? Min tränare sa att det ska vara minst två vintrar (och en sommar då) men nu hörde jag att någon sa att det tar sju år???:o :eek: Vad är sant?
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

KL

Jisses man blir mörkrädd när man hör alla vitt skilda åsikter om mask...

Min unghingst hade riklig mängd mask på senaste provet (strongylider) :o Jag avmaskade honom direkt med ivomec som jag blev rekommenderad av SVA att göra. (gjort träckprover men fick inte veta EPG!!!!) Förra året gick han på ivomec med efter SVA rekommendationer.... Men han har inte fått någon Axilur som togs upp här - mot fölmask! Det har ingen sagt till mig och då har jag ändå ringt ett tiotal gånger för att diskutera mask med SVA....

Han är nu tunn, har tappat en hel del vikt de senaste 2 mån har inte velat fälla av vinterpälsen helt och jag är jättenervös nu över att något är fel. (han är pigg o glad) Jag har fyra andra hästar som är vuxna och de är runda, fina och nästintill parasitfria enligt träckprov.

Är verkligen helt borta nu och livrädd att det ska bli fel, och dessutom får jag olika uppgifter om jag ringer till olika personer på SVA! Hur kunde det bli så här, jag som varit så noga och följt alla rekommendationer?

En fråga till - jag har ganska stora hagar och har haft inhyrda unghingstar i en av dem i tre års tid. Den hagen misstänker jag har blivit nerlusad eftersom min lille som går där nu hade mask. Hur får jag bort masken på bästa sätt om jag mockar så mycket jag kan - finns det ju alltid kvar? Fungerar det om man plöjer, harvar och sår om????

Någon som vet - blir jätteglad för hjälp!
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

för att tillägga så är det mitt första föl och jag berättade det för SVA och sade därför att jag ville veta hur jag skulle avmaska honom på bästa sätt.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

snofflan skrev:
Pratade precis med en veterinär som sa att det kunde tänkas vara så att det fanns en tendens till resistens mot banminth i mitt fall eftersom det inte verkar hända nåt. Han menade på att det inte var någon fara att göra om avmaskningen med ivermectinpreparat. Kan detta stämma?
Eh... vad ÄR det för veterinär du pratar med? Det finns INTE någon sådan resistens mot blodmask på pyrantelmedel, och om misstanken finns så SKA det göras träckprov och resultat meddelas snarast, för är det så illa att det inte tar några maskar så är det något som tillverkaren och övriga "behövande" behöver veta å det snaraste.

Nej, du ska inte avmaska igen. Däremot skulle jag byta till Cydectin och använda om 4 veckor. Pucko-veterinären skulle aldrig sagt pyrantel till dig till att börja med.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Fölmasken får de som föl, små föl, och Ivomec tar den också. Den är inte särskillt vanlig längre.

Däremot finns det stammar av spolmask som är resistenta mot ivermectiner, så ett träckprov nu vore kanske på plats. Använd KollaMasken så får du EPG och snabbt svar. Posta svaret här så får du hjälp.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Känner precis som du. Alla säger olika och man får inga konkreta svar. Bara en massa velande.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Jag pm:ar dig senare i kväll.
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Jag har varit på föreläsning om parasiter och då fick man även kolla ifall hästen hade mask. Min låg på noll. :D

Det är flera stycken som undrar hur man kan få en hage parasitfri och det bästa som fanns (enligt studier bättre än att avmaska) var att mocka hagen en gång i veckan. Man ska bara putsa/sladda när det är torrt ute så att maskarna torkar och döööör :devil:.

Första gången jag gjorde träckprov på min häst och tycker att det var helt klockrent, fler träckprover åt folket! :)

/Linda
 
Sv: Jag har misslyckats totalt - HJÄLP!

Om man sladdar hagen MINST varje vecka är det helt ok att sladda, för då torkar äggen och dör. Men om man sladdar enbart några gånger per år är det mycket värre än att inte sladda alls för då sprider man bara ut smittan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp