Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Kompisens bror ville alltid ha "Förva å glöp" på kvällen :D
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Jag jobbar som barnflicka åt en femåring som inte kan sluta säga stölvar, tuggigummi, gabbelob = stövlar, tuggumi och garderob..=)
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Popplor kan det vara våfflor eller tofflor?
Dingdanga var klart knivigare, hm...
Ofta kan man ju genom att säja ordet få en hint om vad det ska vara, det är ju ofta väldigt logiskt.
Många barnord är sådana att de känns så bra i munnen när man säger dem. I mitt yrke som förskollärare följer just detta med som en "yrkesskada". Jag kan inte säja makaroner det blir mackamoner, ursprunget till detta ord är sedan länge vuxen men ordet har jag kvar.
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Min äldsta dotter kallade morfar/farfar för "bopa" när hon var liten.
Följdakligen blev gammelfarfar/gammelmorfar "bopbopa" :D
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Popplor kan det vara våfflor eller tofflor?
Dingdanga var klart knivigare, hm...
Ofta kan man ju genom att säja ordet få en hint om vad det ska vara, det är ju ofta väldigt logiskt.
Många barnord är sådana att de känns så bra i munnen när man säger dem. I mitt yrke som förskollärare följer just detta med som en "yrkesskada". Jag kan inte säja makaroner det blir mackamoner, ursprunget till detta ord är sedan länge vuxen men ordet har jag kvar.
hehe
Popplor ska jag försöka förklara...
När jag var liten fanns småbåtsplatser längs kanalkanten i Kalmar. Dessa små båtar satt i bakänden fast vid varsin liten vit flytande "boj". Dessa "bojar" (heter det väl?) tyckte jag tydligen av någon anledning såg ut att kallas för "popplor", möjligen för att det kluckade (lät) från vattnet runt dem (mot kanalkanten), när man gick förbi...
En dingdanga är väl alldeles självklart att det är en lyftkran! :rofl:
De låter ju så - eller gjorde i alla fall för typ 35 år sen :angel:

För övrigt så bara ÄLSKAR :love: jag min hovslagar-kurskamrats sons "skalpadda"... Det är SÅ himla logiskt!
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Min dotter, snart fyra, som är stolt över att kunna vissa av hästens delar, sade idag då hon borstade minishettisen: Jag borstar korset, och så tar jag lite här på eländen också! (eländen=länden)
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Vi äter både "gåfflor" och "pippsa" här......(våfflor och pizza...):d
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Fender? Är inte det såna där "säckar" man hänger längs båtsidorna?

popplorna ligger i vattnet, förankrade i botten på nåt sätt
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Förlåt, jag läste lite för snabbt i går...trött var jag.
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

KL

Cykelhållifast = Pakethållare
Ficklysa = Ficklampa
Skvänker = Skvätter och stänker i samma ord
Hårrstropp = Hårstrå
Bära = Matkasse/Påsen som man bär i

Lite från lillesyrran när hon var liten.
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

*haha*
Där kom jag ju på fler ord som vi använder ofta, så att man inte reflekterar över det ens... :o

En "ösa" = spade, spångrep och liknande, som man öser med när man t.ex mockar, kör spån eller möjligtvis skottar snö...

Och är det nån som kan lista ut vad en "umme" är? ;)
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

*knapplån*

Min lillasyster använde bak och fel istället för bak och fram, jag gillade det uttrycket så skarpt att jag använder det än i dag :D

Stölvar är en klassiker :D
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Min dotter 2 år säger baat!! Det var lite klurit i början men nu när man vet, så är det ju självklart att det är mjölk hon vill ha.
Sen måste jag ju berätta vad mormor fick för svar på frågan, vad har ni gjort i helgen?

Tyta itak tätta håj:)
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Tyta itak tätta håj? :love:

sedan ett knapplån:
"är det mejs ket ?" :love:

till båda: förklara gärna!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp