Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

mimmipigg

Trådstartare
Helt genialt!:idea:
Det ska vara ett barn för att komma med sådana träffsäkra ord.
Vet ni vad "släckögon" är?
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Duktigt!
Var en bekants lille pojk på två år som i fjällen skulle ha sina släckögon innan han kunde gå ut.
Fullkomligt logiskt ord men svårt att lista ut i första taget tyckte jag.
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Det finns många såna logiska ord...

Här i huset äter vi ostpastej... :p (som är vaddå? ;))
Och vi hänger upp tvätt med klämnypor...
*funderar* VI ha rju fler såna ord, som är mycket mer logiska, men jag kommer inte på dem just nu.
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

*s* tja tittade ut och såg solen skina från klarblå himmel då jag läste i tråden. Tyckte ljuset var starkt för ögonen.....


Gira :banana:
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

mjukost fattar du väl ;)

:bow: :bow: :D (i burk, typ som bredbar leverpastej i burk)

Men OM jag hade kunnat komma på vad mer det är de säjer här, de små älsklingarna :love:, nu står det alldeles stilla... :crazy:
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Vet inte var jag hört det, men jag tycker att "fickla" är ett underbart ord.:D
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

*haha* va smart ostpastej!!! Jag tänkte mig typ att man kanske kunde hyvla leverpastej på bit med osthyvel och det var därifrån det kom... Men det var alltså tvärt om:D
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Tummenutt=tuggummi
Nuttebubbe=gummisnodd
Fotavspår=fotavtryck
Bejton=Becon


Lite av vad min son sa som liten....
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Nuttebubbe=gummisnodd

Nej, gummisnodd heter "numminutt", enligt något av mina syskon. Minns tyvärr inte vilken av dem, för det är ca 20 år sedan...:angel:

Andra godingar från vår barndom:
Gäng göng geng gång gi = Stäng dörren en gång till, uttalat med napp i munnen.:D
Pupp/puppa = Bajs/bajsa
Pepp = Napp
Jessica(Jag, alltså) = Jecka enligt mig själv, Acka enligt ena systern och Jettis enligt brodern. Det senaste snappades glatt upp av övriga, äldre systrar samt kompisar, så det heter jag fortfarande för vissa...:o

Systern Charlotte döpte sig till "Tott", och heter så fortfarande dryga 20 år senare. Det är obotligt. :d

Någon lyckades få leverpastejen att heta limpa, och limpan plimpa, vilket ledde till stor förvirring vid frukostbordet.:rofl:
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Här har ungarna kört med snebap och friletter bland annat :crazy:
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Där går jag bet för jag antar att friletter inte är friletter?
Kommer och tänka på en episod med äldsta dottern för ca 19 år sedan bara för att det är du Gnist.
Dottern var uppfödd med Tervuerense och Jämthund och i byn fanns då inga mindre hundar än Gråhund.
En dag när vi kom upp till farfars hade de besök av ett par med en dvärgpudel. När vi klev ur bilen började pudeln skälla, dottern blev alldeles förvirrad, tittade hjälplöst på oss, mamma och pappa, sa sedan myyycket tveksamt "kissevovve"???
Liten som en katt men skällde som en hund då blev det kortslutning hos dotra.
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

På min förskola så ansvarar jag för de barn som ska fylla fyra i år.
På samlingen så rimmade vi på allt möjligt bl a våra namn och kroppsdelar. Jag frågade barnen vad som rimmade på öga, och efter en stund utbrister en pojke: - Böga;) . Ja, han var överlycklig att han hade knäckt rim-koden.

Igår sa en sex årig pojke till mig(som inte pratar riktigt rent på vissa bokstäver), samtidigt som han bläddrar i en bok.
- 2 kåta blir en hel! :( . Va??? Vad sa du nu?? undrade jag.
- 2 kåta blir en hel. :idea: Efter en stunds betänketid kom jag på det. I stället för 2 korta böcker kan man läsa en hel som är lite längre, såklart.:D
 
Sv: Jag har lärt mig ett nytt ord idag!

Helt genialt!:idea:
Det ska vara ett barn för att komma med sådana träffsäkra ord.
Vet ni vad "släckögon" är?

När jaaag va liten :) hade jag lite ord för olika saker ;)

Nyckbåten
Askablett
Schiven

den mest omtalade kommentaren utav mig som 2 åring "är det mejs ket ?"

korkat barn jag måste varit ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp