Jag har kört på en kattl

Sv: Jag har kört på en kattl

Nä vad trist! Klart du hade stannat om du visste/kände att du kört på den!

Förmodligen hade det inte gjort någon skillnad för katten ändå om du stannat men för ägarna kan jag tänka mig. Men det var ju inget du gjorde med vilje så!

Har aldrig kört på något djur under de två år jag haft körkort och bil... Men jag kan tänka mig att det känns fruktansvärt... :(

*tröstkram*

Vilket resonemang :mad:. Om en katt blir påkörd och inte dör direkt utan får en utdragen död - tror du att den plågas mindre för att "det finns hur många bondkatter som helst"?

Det var riktigt lågt.

F ö klarade sig katten - med en bäckenfraktur. Hoppas den inte sjåpar sig och har ont, det finns ju massor av andra katter.

Derivata! Du ar ingen mördare! Du kan ju inte hjalpa att katten bestamde sig för att bega sjalvmord med hjalp av din bil.

Cyllene: Vad bra att kissen klarar sig. Men vad irriterad jag blir pa agarna som slapper ut en oförsakrad katt och sen har mage att bli arga nar nagon rakar köra pa den.

Mina föräldrars utekatt blev påkörd i höstas. Kunde inte stödja på höger bakben. Vi tog den till veterinären, som rådde oss att avakta, då hon trodde att det var en blödning och en fraktur högt uppe mot bäckenet. Blev hon inte bättre inom ett par veckor skulle vi låta röntka katten.

Kissen åt och gick på lådan, och var precis lika kelig som vanligt, bara det att högerbenet inte fungerade. Men efter ett par dagar började hon stödja på det, och nu två månader efter jagar hon råttor och möss igen. :banana:

Katten är mina föräldrars, jag vill att de ska både försäkra och kastrera katten. Men nej, det kostar för mycket. Mina egna utekatter har jag både försäkrade och kastrerade, samt id-märkta. Men katten hon mina föräldrar är ju inte min. Jag skulle vilja betala detta åt mina föräldrar, men jag har inte råd. :( Jag betalar kattens mat, då jag vill att hon som är så gammal ska få bättre mat än ICA´s torrfoder.

Usch vad hemskt att köra på en katt (eller annat djur för den delen).
Men olyckor händer så lätt......
Tur att det gick "bra" för kisse i alla fall!

Är livrädd för att köra på en katt, men så länge man känner som du och inte bara säger: äh, en katt mer eller mindre, så är väl skadan mindre i alla fall. Det tyder ju på att du har ett hjärta!

Helt rätt, varför bry sig? Samma sak om ett barn blir påkört, det finns så mycket ungar så det är ju bara att ta hand om en ny alternativt tillverka en eftersom det är billigare. :crazy:

När en familjemedlem blir skadad eller dör så inte :devil: bryr man sig om det finns hur många andra bondkatter som behöver nya hem. Det är individen som räknas! :mad:

Men vad irriterad jag blir pa agarna som slapper ut en oförsakrad katt och sen har mage att bli arga nar nagon rakar köra pa den.
Hade det varit ok att bli arg om katten varit försäkrad? :eek:

Jag tror inte det var för att katten blev påkörd som ägarna var arga, utan för att de trodde Cyllene sett vad som hänt och fortsatte utan att stanna. Det är stor skillnad på att råka köra på ett djur och stanna, eller att som några skitskallar gör och fortsätter utan att ta reda på om djuret är dött eller inte. Nu var det ju ett missförstånd mellan grannarna och Cyllene och allt verkar ju ordna sig till det bästa.

När vår hund smet ner till vägen och blev ihjälkörd så inte blev vi arga på föraren som stannade och kom med honom död :cry: , hade han däremot åk utan att stanna så hade det varit en helt annan sak. :mad:

Tänk bara på att om du betalar så säger
du ju också att det var ditt fel.

Fy va skönt att det verkar gå bra!! Min kompis katt blev också påkörd med fraktur, men det läkte ihop utan någon operation och hon klarade sig bra sen! Lyckades t o m föda ungar efter det :crazy: :crazy: (Det var väl i bäckentrakten hon fick fraktur)

mandalaki skrev:
Vilket resonemang :mad:. Om en katt blir påkörd och inte dör direkt utan får en utdragen död - tror du att den plågas mindre för att "det finns hur många bondkatter som helst"?

Det var riktigt lågt.

F ö klarade sig katten - med en bäckenfraktur. Hoppas den inte sjåpar sig och har ont, det finns ju massor av andra katter.

Jag tror inte det var riktigt så Dreamer menade. Om en katt lider ska den naturligvis avlivas oavsett om det är en fin raskatt eller en bondkatt. Men bor man på landet finns det rätt gott om katter. Man kanske tar emot en utekatt för att man tycker synd om den men har för den skull inte lust att lägga ned en massa pengar på veterinärvård. Det är en annan sak med djur som man skaffar för att man själv vill ha dem.

Cyllene! Skicka en blomma och en påse räkor till kattägaren så blir de säkert glada.

Bara en allmän åsikt! Om jag kör på en hund, katt eller vilket husdjur det nu månde vara.
Det kan faktiskt hända att jag inte vet vem som äger djuret och p g a detta inte kan meddela att djuret är påkört. Det anser jag inte är nån smitning.
I det läget så skulle jag ta in djuret i bilen (lägga det på en filt eller nått) och sedan ta kontakt med en veterinär så djuret fick vård.
Sen skulle jag hoppas på att ägaren varit så pass smart att han/hon satt idmärkning på djuret, halsbandet med adresslapp kan ju ha dragits av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 025
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 170
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 784
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Storbalsnät
  • Magsår vintertid?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka