Jag har kört på en kattl

Sv: Jag har kört på en kattl

håller med, en blomma är ju fint, aldrig fel! Det visar att man bryr sig. Jag har aldrig kört på en katt men haft katter som blivit överkörda och visst känns det väldigt skönt när bilisten kommer och berättar vad som hänt åtminstone så man slipper undra. Jag brukar tacka dem för att de kommer och berättar.

Kissen lever!!

Den hade en fraktur i bäckenet o vet trodde att det kunde läka av sig självt!!!

De bad också om ursäkt och sa att det kunde hänt vem som helst.

Inte för att jag känner mig på topp, men har jag tur så klarar sig kisse och det är viktigast.

Tack alla för att ni finns när man känner sig som sämst. :bow:

/C - lite lättad!

Säg åt dom att försäkra katten nu då! Det kan ju hända igen och istället för att avliva den så kan dom ju låta en veterinär behandla den (om det går).

Vad skönt att det inte var så illa!

Jag är orolig för min kisse nu, hon har fått en blödning i ögat. Hon verkar inte ha ont av den men tänk om det är allvarligt.

Fel, det är alltid bilförsäkringen som tar skador orsakade av häst om man inte kan bevisa försumlighet! Det gäller även om man har parkerat utanför ett stall och bilen skadas, hästägaren är inte skyldig att betala ens självrisken utan i realiteten kan man tvingas stå för rubbet själv som bilägare. Något som bilskolorna borde lära ut bättre med tanke på hur många idioter det finns ute på vägarna som inte aktar när de ser hästar. :devil:

Som hundägare har man strikt ansvar för allt som hunden hittar på, dvs även om någon bryter sig in i mitt hus och hunden biter så torskar jag som hundägare och kan bli ersättningsskyldig. Som kattägare är jag inte skyldig att ersätta någon alls om de skadar sig pga min katt.

Skönt att det verkar ordna sig. Att de var arga får nog skyllas på chocken. :crazy:

Stackars dig...det kan hända den bästa!!
Va bra att det ordnade sig tillslut, passa på att ge dem nå fint nu när det är jul och allt, det skulle jag ha gjort!!!
Ta inte på dig skulden, lätt att säga det skulle jag oxå ha gjort...
Lilla kissar, ni ska ju inte ut på vägen o ränna.... ;)

Hoppas allt går vägen med katten, de har bra läkekött - bara ingen led är frakturerad och nerverna till bakdelen är ok så brukar bäckenfrakturer läka med vila.

Klandra inte dig själv - nästa gång det dunsar till lär du ju kolla extra noga :crazy: ... Detta kan hända vem som helst och är en medveten risk man tar när man har utekatt.

*tröstkram*/zesel

Din stackare :( Usch... Jag hoppas att det löser sig nu. Jag skulle nog ha grinat ihjäl mig om jag fick ett sådant telefonsamtal. Klart att man inte kör på en katt med flit eller undlåter att stanna om man märker det. Vad tror folk egenltigen? *arg*

:cry: usch stackars dig :cry:
:D för att katten klarade sig :D

Det är min värsta fasa när det gäller mina katter :crazy: jag sätter på dom reflexhalsband på morgonen innan jag släpper ut dom och tar av det under dagen & sen sätter jag på det på efm igen så dom får en chans iaf att bli sedda.

När min honkatt blev påkörd kom föraren efter ett par dagar och ville promp betala halva Vet. kostnaden (& det fick han) sedan kom han en gång till för att kolla hur det var med henne.
Jag har båda mina katter försäkrade i 30.ooo var.

Tasja skrev:
Säg åt dom att försäkra katten nu då! Det kan ju hända igen och istället för att avliva den så kan dom ju låta en veterinär behandla den (om det går).

Kanske inte riktigt läge att förmana någon vars katt man nyss har kört på?
Skulle inte jag vilja göra iallfall.

Skönt att katten lever iallfall. De har i regel en otrolig läkningsförmåga.

Men du är ersättninsgskyldig för allt din katt har sönder hos andra. Så kan dom bevisa att min huskatt kissat ner deras dynor som inte går att tvätta, så är jag skyldig att köpa nya.

Det där var intressant,vad är det som krävs som bevis?
Har en katt här (inte min) som kissat ner hela min uteplats).
Vad krävs då för att bevisa att det är just den?
Bildbevis eller att någon annan ser?
Ägaren säger att dte är mina katter som gör detta men de är ju inne mestadels & är kastrerade.

Cyllene-Förlåt om jag avek lite från tråden

Mvh Zaria

Bildbevis är ju svårt att argumentera emot, så har du möjlighet ta kort på marodören och visa ägaren. :idea:

MissFideli: Är du helt säker på att du enligt lag är skyldig att ersätta och inte enbart moraliskt skyldig? Jag skulle definitivt ersätta om det var min katt, men är nyfiken på vad lagen säger. :confused:

Stackars dig! Och stackars katten såklart. Hoppas allt löser sig till det bästa... (Personligen så hade jag INTE krävt ersättning om min utekatt blivit överkörd).

Åh, din stackare!

Jag var med om samma sak i höstas och jag hade inte märkt att jag kört på katten om det inte varit för att jag blev så fundersam på att det låg "grus på asfaltgatan". För det kändes precis som när man kör över ett parti som är grusat på en asfaltväg. Just på den sträckan är jag van att de ständigt bryter upp gatan för att lägga ledningar och då blir det en skada som repareras med stort grus innan det asfalteras igen. Jag minns att jag tänkte "åh, har de brytit upp gatan igen" och kastade en irriterat blick i backspegeln, skrek till när jag inte såg någon mindre uppgrävningen men väl en katt :( Han var död innan jag ens kommit fram till honom. Ett par som hade sett det hela sade att katten hade suttit i långgräset och rusat rakt under min bil från sidan så jag såg honom aldrig :cry:

Vilken tur att det verkar som att "din" katt blir bra!

Jag känner mig fortfarande som en mördare när jag tänker på katten som jag körde över.

Hehe jag har digitalkamera :idea: men nu smygkissar kattskrället,han har väl fått en & annan hink vatten och ett antal skor på sig :angel:

Mvh Zaria

apropå en annan tråd jag skrev... så tycker jag ibland att djur får ett lite "sjukligt" högt värde i vissa sammanhang, medans i andra sammanhang så är de inte värda ett nickel. Nu vet jag att vissa här kommer börja yla om att jag är jättedum och elak som säger såhär, men ärligt - det finns hur många bondkatter som helst. Just den du körde på hoppar vidare till vart det nu än är man hamnar när man dör (vilket vi alla kommer göra förr eller senare) och kanske en annan kisse får chansen att vara i erat stall.

Precis så hände med vår katt. Han blev påkörd och ett äldre par kom in, helt förtvivlade, och betättade att de kört på katten och att han låg ute vid vägen. Mamma kom ut och han kunde inte röra bakbenen, men hos veterinären visade det sig att det endast varit något fel vid bäckenet som skulle läka av sig själv :) Nu, flera år senare, är han helt frisk och mår hur bra som helst, dock livrädd för bilar. Men då håller han sig ju borta från vägen också ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 019
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 165
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 782
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka